Nekromanti Min korta spotify-lista

!Paxen

Swashbuckler
Har lagt ner ganska mycket tid på att skapa en kort spotify-lista att kunna ha. Tanken är att den, förutom att den ska vara kort, även ska hålla farten igenom, med ett par långsamma spår. Jag tycker att jag nu har gjort det ganska bra, men är inte helt nöjd än.

Denna låtlista definirerar ganska bra min musiksmak. Längden är väl okej, även om jag tror att jag kommer korta av den något.

Så, varför gör jag denna tråd. Jo, för att jag undrar hur ni, som också har alt gör korta låtlistor tänker och sätter ihop låtlistor. Gör ni olika för olika tillfällen, eller har ni en där ni helt enkelt lägger in låtar som fungerar, och tar bort när det blir för många alt när ni har tröttnat på en låt?

Sen så vill jag också se folks låtlistor :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Som jag sa i Småpraten: tre timmar har jag svårt att se som kort!

Jag kontrar med min lista som består av absoluta favoritlåtar med Muse (hela tre stycken). Klart, det är ju lite väl i underkant, knappt en lista.

Jag skulle nog säga att en kort lista för mig har ungefär samma längd som ett album, så upp till typ 16 låtar kanske. Jag är ganska musiknördig så jag har ett helt gäng listor som klockar in under den längden. Exempelvis så är alla listorna med 80-talshårdrock som jag presenterade här på forumet förut och listorna jag länkade till i tråden om 70-talsmusik på 10 låtar vardera.

De är också exempel på ett av de sätt jag tänker på när jag bygger spellistor, det tematiska. Ett till exempel på en sådan lista är Never Cared For The '90s – Part III. Femton låtar från 90-talet som jag minns eller gillar. I del I & II var det i princip bara låtar jag minns, så jag tycker helt klart del III är bäst.

Just de listorna är på 15 låtar vardera, bara en låt per artist. Jag gillar att sätta upp den typen av regler när jag gör spellistor. Del I är dessutom nästan helt mansdominerad, så jag gjorde del II med motsatt förhållande när det gällde artisternas (eller i alla fall vokalisternas) kön. Del III är ganska jämnt fördelad, vilket ytterligare förstärker min tanke på att den är bäst. :gremsmile:

Det näst vanligaste sättet för mig att bygga listor på är utifrån artister jag gillar. I fallet Kula Shaker så innehåller den listan i princip allt material de har på Spotify, medan det för Rush och Scorpions rör sig om deras tidiga skivor. Här kan jag väl dela med mig av några korta exempel också: Cher (4 låtar), To Jenny: My Finest Byrds (9 låtar, tillägnad Xhakhal), och Jag hatar Jocke Berg (12 låtar).

Utöver det så sparar jag inte helst sällan undan enskilda favoritalbum som spellistor för att lätt komma åt dem.

Och vet du vad, innan jag började använda funktionen med att stjärnmärka vissa låtar så var min kortaste spellista hela en låt lång. En fantastisk låt …

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Precis som DeBracy har jag korta spellistor - och blev helt vansinnig innan de införde mappr för spellistor. Jag har som mest en spellista fr en ensild artist, men till 90% är mina spellistor lika med album. Jag har ett undantag - min rätt långa spellista med musik jag kommer ihåg eller gillar från 1987, och som jag använde i samband med min superhjältekampanj det årtalet. Den är på tre timmar och 43 minuter.

Numera använder jag dock mest Wimp för musik. Dels har de inte hunnit ta bort lika mycket som Spotify (seriously, de lägger BARA in ny skit jag hatar och varje gång jag loggar in har 1-5 av låtarna i mina listor blivit grå).

Dessutom kan man favoritmarkera både artister och album på ett föredömligt sätt. Och navigera bland sina stjärnmärkta låtar. Och importera Spotifylistor. Jag saknar mappar för spellistor, men bara lite - vettig navigation bland stjärnade artister och album räcker långt, eftersom jag som sagt ändå mest har spellistor som är album. Eller artister.

Wimp har dock ingen gratisvariant. Men jag använder inte Spotifys gratisvariant heller. Blir jag arbetslös i höst blir det Wimp jag behåller som betaltjänst.

Rickard

Urverk speldesign
Jag saknar lite mina 9000 MP3:or hemma för jag gillar att mixa medioker musik med bra musik, för då tröttnar jag inte så fort på de bra låtarna. :gremsmile: Visserligen, efter några år tröttnade jag på MP3:orna jag hade på datorn ... men principen är bra. Mixa med sämre låtar för att kunna sänka ribban för de bra låtarna.

Här är min spellista som med andra ord är för tok på liten för mig. Rätt varierad musik med soft rock, indiepop, idoldeltagare och en del ambient och klassiska poplåtar.

/Han som har tänkt att lyssna igenom alla spellistor som hans facebookkontakter har men har aldrig orkat

!Paxen

Swashbuckler
Alltså, att folk kan tolka den låtlistan som lång förstår jag inte. Själv så brukar jag samla alla låtar jag gillar till en endaste, och denna låtlista är väl ett bra exempel på hur det ser ut.

!Paxen

Swashbuckler
Han said:
Jag saknar lite mina 9000 MP3:or hemma för jag gillar att mixa medioker musik med bra musik, för då tröttnar jag inte så fort på de bra låtarna. :gremsmile: Visserligen, efter några år tröttnade jag på MP3:orna jag hade på datorn ... men principen är bra. Mixa med sämre låtar för att kunna sänka ribban för de bra låtarna.

Här är min spellista som med andra ord är för tok på liten för mig. Rätt varierad musik med soft rock, indiepop, idoldeltagare och en del ambient och klassiska poplåtar.

/Han som har tänkt att lyssna igenom alla spellistor som hans facebookkontakter har men har aldrig orkat
Jag har, nästan, samma utgångspunkt. Men jag samlar ihop allt möjligt som jag gillar, och sen shuffle. Skapar väldigt intressanta kopplingar ibland

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Paxen said:
Alltså, att folk kan tolka den låtlistan som lång förstår jag inte.
För mig är det nog konserter och album det som sätter normen. De brukar båda vara mellan 40 och 60 minuter i pop- och rocksammanhang, så om man närmar sig 1½ timme är det långt. 3 timmar är då väldigt långt.

!Paxen

Swashbuckler
DeBracy said:
Paxen said:
Alltså, att folk kan tolka den låtlistan som lång förstår jag inte.
För mig är det nog konserter och album det som sätter normen. De brukar båda vara mellan 40 och 60 minuter i pop- och rocksammanhang, så om man närmar sig 1½ timme är det långt. 3 timmar är då väldigt långt.
Okej, men då förstår jag det bättre. :gremsmile:

krank

DeBracy said:
Seconded =)

solvebring

Superhero
Jag gör oftast låtlistor med band. Det vill säga att jag gör låtlistor av allt jag hittar med aktuellt band. Så mina låtlistor heter typ bara Rush, Iron Maiden, Kevin Bloody Wilson osv.

Jag gör dock lite låtlistor... Nej, jag gjorde låtlistor, där jag helt enkelt samlade sådant som helt enkelt var bra, sådant jag lyssnade på ofta osv.

Nu har jag gjort en ny sådan lista, tråden till ära. Kort och gott, jag väljer låter utefter vad som gör mig glad och som får igång mig. Det som går hårdast just nu med andra ord. Här har ni därav min senaste låtlista...

solvebring

Superhero
Här har vi en humörrelaterad lista också. Den här listan är helt enkelt till för de dagar då jag är på dåligt humör och behöver avreagera mig lite.

!Paxen

Swashbuckler
solvebring said:
Här har vi en humörrelaterad lista också. Den här listan är helt enkelt till för de dagar då jag är på dåligt humör och behöver avreagera mig lite.
OOOH, mycket gütt i den listan.. Skitsystem hade jag nästan totalt glömt bort.

Humör låtlistor höll jag på mycket med när jag var yngre, och kände mig allmänt sär. Idag så sätter jag igång någon skiva med Godsmack, Disturbed, Godflesh eller Blümchen.. Kanske borde göra en egen aggro låtlista?

krank

Här är förresten min 1987-spellista:

Klicketi

Min progglista hade jag kunnat dela med mig av, men det är bara två låtar kvar på den nu. Jävla Spotify...

solvebring

Superhero
Paxen said:
solvebring said:
OOOH, mycket gütt i den listan.. Skitsystem hade jag nästan totalt glömt bort.

Humör låtlistor höll jag på mycket med när jag var yngre, och kände mig allmänt sär. Idag så sätter jag igång någon skiva med Godsmack, Disturbed, Godflesh eller Blümchen.. Kanske borde göra en egen aggro låtlista?
Hehehehe... Tja, eftersom alla de andra låtlistorna typ går för när man är på gott humör så borde man väl minst ha en aggrolista. Aggrolistan är ju dessutom trevlig att ha även när man inte känner sig grå utan bara är sugen på lite grind.

solvebring

Superhero
krank said:
Min progglista hade jag kunnat dela med mig av, men det är bara två låtar kvar på den nu. Jävla Spotify...
True... Fast nu blir jag iof sugen på en Trubadurlista. Det kanske vore något...

solvebring

Superhero
Så, här kommer en trubadurlista. Jag insåg dock hur få trubadurer jag egentligen känner till, och att det blir ännu färre när man krymper ned det till just dem man verkligen diggar.

!Paxen

Swashbuckler
krank said:
Här är förresten min 1987-spellista:

Klicketi

Är det verkligen spotifys fel att låtar försvinner? Är det inte bara artister, grupper och skivbolag som inte är ett dugg inttresserade av att ha musiken på spotify?

!Paxen

Swashbuckler
solvebring said:
Så, här kommer en trubadurlista. Jag insåg dock hur få trubadurer jag egentligen känner till, och att det blir ännu färre när man krymper ned det till just dem man verkligen diggar.
Vad du står i! :gremsmile:

krank

Paxen said:
Är det verkligen spotifys fel att låtar försvinner? Är det inte bara artister, grupper och skivbolag som inte är ett dugg inttresserade av att ha musiken på spotify?
Det är möjligt. De finns kvar på Wimp, och inte på Spotify. Oavsett anledning till det så väljer jag bort Spotify till förmån för Wimp.

Här är en Wimplänk till min proggsamling.