Nekromanti Min nya spelgrupp

Petter42

Swordsman
Började spelleda en mindre grupp (tre personer plus mig) och efter att alla tre träffats: En stor trukh-krigare med binderakkhammare och en råtta som heter Boo, en taupmagiker med en hök och ett skelett i en stor kista och en muhadinska krigare, fick de uppdraget att döda Jargiens kejsare och gav sig av från Arlon mot Daval utan att skaffa någon information eller proviant. Dessutom lämnade resten av gruppen trukhen, för dom tyckte han var dum och störande, som morgonen efteråt vaknade upp endast för att finna att hans kompisar var borta utan att ens nämna uppdraget dom fått.
Tyvärr hade gruppen som gav sig av en kumpan med Jakt 15 och magikerns falk kunde söka efter vatten (Darn! ska slå mot diverse sjukdomar dock). Jag känner verkligen att den här gruppen skulle kunna lära sig ENORMT mycket av att dö, jag är i vanliga fall inte någon särskilt sadistiskt SL (även om det hör till lite grand!), men dom här skulle "må bra" av att dö lite. Dessutom gillar jag inte riktigt att dom delade upp gruppen så där, även om det egentligen var ganska bra rollspelande så är det nog den enda punkten där dom spelat bra (och det var egentligen inte därför dom lämnade honom) och trukhen metaspelade och bestämde sig pga okänd anledning att dra till Daval :gremmad:

Aja, grejen är den att jag vill lära dom här nybörjarna att faktiskt tänka efter innan dom gör saker, så jag tänker låta det vara knapert med mat och kanske låta dom få lite sjukdomar. Kanske låta dom slåss mot ett gäng vandöda eller få stryk av nåt annat monster, som kanske skräms iväg av nåt konstigt innan dom dör. Jag vill göra dom rädda för skogen så att dom faktiskt får lite känsla för rollspelandet, för ärligt talat spelar dom ganska dött.
Jag vill att dom ska förstå att mat, vatten, hälsa, eftertänksamhet och själva karktärernas personligheter är VIKTIGA, på ett eller annat sätt. Dom behöver helt enkelt få lite känsla, och det lättaste och snabbaste sättet är nog att låta dom förlora lite här och var. Hittills har dom haft tur hela tiden och verkar inte riktigt bry sig om att försöka, eftersom att dom lyckas ändå.

Några fler förslag?

Jehorius

Veteran
Låt dom bli fångade av slavjägare om dom fortfarande är i Mûhad/Tarkas eller något dyligt. Annars kan du ju skicka ett par kåta skogstroll efter dom eller t.o.m Minataurer som vill föröka sig (Läs lite om dom för att förstå vad det är jag menar med det hela :gremwink:.) Att direkt döda en spelargrupp kommer enbart döda den lilla känsla dom faktiskt har, tro mig jag har varit i dina skor. Men... Annars kan du ju förudmjuka dom lite, Inkvisationen kan fånga in dom för kätteri och bränna dom på bål, men se till att ge dom en chans att fly, eller någonting sånt där. Inkvisationen är en kul grej...

Vid Daaks skägg!

- Over and out

Petter42

Swordsman
Jo, jag känner att döda allihop skulle vara oerhört dumt, och dessutom är dom på väg för att döda Jargiens kejsare så jag känner att förnedrade kommer dom nog kunna bli. Och som sagt så är dom mellan Arlon och Daval. Alltså Drunok/Jargien.

Jehorius

Veteran
Ack, kan tyvärr inte hålla koll på alla städer. Men ja, kör på Inkvisation idén. Dom är ju trots allt kättare hela bunten :gremtongue: Men kom bara ihåg att det ska vara roligt för dig och spelarna.

Regmolar

Swashbuckler
Det låter som om du först borde förklara för dig grupp vad du tycker de gör för fel och vad de borde göra åt det, och sedan fråga vad de tycker i frågan, för uppriktigt sagt tror jag att det andra sättet bara leder till att de fortsätter på samma sätt, men lägger paranoia till problemen.

Ett annat tips kan vara att inleda rollpersonsskapandet med att förklara för spelarna att de bör spela personer som inte kommer att överge, råna, mörda och/eller förstöra för varandra, ifall det inte är så du/ni vill att spelet ska spelas. Detta gäller speciellt om det är någon slags äventyrargrupp som ska spelas.

Dessutom är den här frågan så pass generell att den borde flyttas till det allmänna rollspelsforumet.

Sedan får du gärna berätta hur det går med mordförsöket, med tanke på att Kejsargardet och mantikororna vid Rasurs portar kanske inte ser med så blida ögon på dem :gremwink: (och då har vi fortfarande talat om den lilla detaljen att Jargus suttit i ca 125 år utan att mordförsök mot honom lyckats, och troligen är odödlig...)

Petter42

Swordsman
Regmolar said:
Sedan får du gärna berätta hur det går med mordförsöket, med tanke på att Kejsargardet och mantikororna vid Rasurs portar kanske inte ser med så blida ögon på dem :gremwink: (och då har vi fortfarande talat om den lilla detaljen att Jargus suttit i ca 125 år utan att mordförsök mot honom lyckats, och troligen är odödlig...)
Jo, jag hade hoppats på att dom skulle försöka få tag på åtminstone lite information och inse hur dumt det var, men det kanske dom gör när dom kommer till Daval.

Petter42

Swordsman
Ok, gruppen tog sig till Daval. Gick in i palatset och satsade hårt och fick storstryk. En av dom dog, men dom tre andra flydde och bestämde sig för andra äventyr.

Jag förklarade att om en okänd man kommer fram och erbjuder pengar, utan förskott, för att mörda världens , möjligen, mäktigaste man (som dessutom anses vara odödlig) en månads resa därifrån, bör man göra åtminstone fem minuters research innan man accepterar uppdraget.

Regmolar

Swashbuckler
Jag förklarade att om en okänd man kommer fram och erbjuder pengar, utan förskott, för att mörda världens , möjligen, mäktigaste man (som dessutom anses vara odödlig) en månads resa därifrån, bör man göra åtminstone fem minuters research innan man accepterar uppdraget.
Det känns som om du borde gå igenom dina äventyrspremisser - typ att det finns ett minimum av realism - ordentligt för spelarna innan nästa gång, så att de tänker sig lite för då och då.

Påminner mig om en historia jag hörde för länge sedan (kan ha varit Eon), som handlar om en spelgrupps första äventyr. De börjar med ganska "normala" karaktärer, sitter på sitt värdshus och möter sin första värdshusuppdragsgivare. Denne har besvär med en drake som äter hans boskap, och vill att de ska döda den åt honom. Spelarna tänker "ah, SL har säkert någon tanke bakom det, så killen har nog något sätt som vi kan döda draken på".

De går till grottan, och blir drakmat. Spelarna blir bestörta, och SL kommenterar "ja, ni är ju uppenbarligen korkade om ni tror att ni kan gå och döda en drake det första som ni gör...".

Sensmoral: Det är bra om alla i gruppen vet vilka premisser man spelar efter.

Jag är lite imponerad över att två av dem faktiskt lyckades fly när de försökt mörka kejsaren i Daval... nästa äventyr lär ju annars bli att undkomma kejsarens vakter, legionärer och prosectorer (kejserliga agenter med rätt att döda) när de bestämt sig för att ha ihjäl de tilltänkta mördarna strax efter att de torterat fram vem de jobbat för...

EDIT: en bit text kunde missuppfattas på ett dåligt sätt

tull

Hero
Stämmer. Och Boo var en giant space hamster egentligen va?
(härliga sidospår)
För övrigt var Baldurs gate så bra rollspelsäventyr? Eller är det bara aknefylld nostalgi jag känner?