Den här tråden är tänkt att handla om vilken som er senast köpa rollspelsprodukt är (och kanske en snabb recension om ni har tid/lust). I mitt fall är det alltså rollspelet baserat på tv-serien Firefly och den efterföljande filmen Serenity. Mannen bakom spelet, Joss Whedon, har ni sökert hört talas om (Buffy har ju också ett eget rollspel för den delen).
Jag plöjde serien och såg om filmen (som var det första jag såg av det hela) och sen kända jag att jag bara måste ha mer. Så då rök mitt uttalande om att jag inte skulle köpa fler rollspelsgrejer innan jag faktiskt började spela igen... Bortförklaringar jag kan ta till är "jag ägde inget SF-spel innan" och "jag ägde inget spel med det här regelsystemet" innan.
Jag har bara hunnit med en snabb bläddring och vet inte så mycket än, men här kommer lite fakta:
Reglerna är lätta. har 6 grundegenskaper och ett gäng färdigheter som alla ligger på skalan d2 till d12 (samt d12+d2 och d12+d4 om man är ofantligt bra). När man vill göra något så adderar man en grundegenskap och en färdighet och ska komma över en svårighetsgrad. Ingen direkt koll på strid alls i nuläget, men man har två sorters hälsopoäng: en för fysiska kulor och en för... nånting annat, antagligen de där flashiga chockgevären eller vad man ska kalla dem. Ni har väl sett serien?
Förutom färdigheter så finns det traits och flaws (tror jag de kallades iaf). De påverkar inte några siffror (eller så missade jag det vid min speedbläddring) utan är snarare rollspelshjälp för spelaren och SL. Kostar eller ger tillbaka poäng vid karaktärsskapandet. Besättningen från serien finns med med utsatta stats om man vill kolla vilket kändes som ett bra drag. Allting är bra förklarat (det jag sett iaf) och det känns som om en person som sett serien men inte lirat rollspel ska kunna komma in i det hela kvickt. Exempel på traits och flaws är att Mal har en mortal enemy i train job-killen (dåligt) men är väldigt stryktålig (bra). Doktorn är bl.a. naiv (dåligt) och Kaylee är teknisk geni (bra) osv. Ni hajjar.
Beskrivningar av världen, reevers etc. har jag inte hunnit med alls men sådant finns förstås med. Hela boken är i färg förresten.
Intresserat folk kan få en skymt av det hela på LinCon om ni så vill.
Jag plöjde serien och såg om filmen (som var det första jag såg av det hela) och sen kända jag att jag bara måste ha mer. Så då rök mitt uttalande om att jag inte skulle köpa fler rollspelsgrejer innan jag faktiskt började spela igen... Bortförklaringar jag kan ta till är "jag ägde inget SF-spel innan" och "jag ägde inget spel med det här regelsystemet" innan.
Jag har bara hunnit med en snabb bläddring och vet inte så mycket än, men här kommer lite fakta:
Reglerna är lätta. har 6 grundegenskaper och ett gäng färdigheter som alla ligger på skalan d2 till d12 (samt d12+d2 och d12+d4 om man är ofantligt bra). När man vill göra något så adderar man en grundegenskap och en färdighet och ska komma över en svårighetsgrad. Ingen direkt koll på strid alls i nuläget, men man har två sorters hälsopoäng: en för fysiska kulor och en för... nånting annat, antagligen de där flashiga chockgevären eller vad man ska kalla dem. Ni har väl sett serien?
Förutom färdigheter så finns det traits och flaws (tror jag de kallades iaf). De påverkar inte några siffror (eller så missade jag det vid min speedbläddring) utan är snarare rollspelshjälp för spelaren och SL. Kostar eller ger tillbaka poäng vid karaktärsskapandet. Besättningen från serien finns med med utsatta stats om man vill kolla vilket kändes som ett bra drag. Allting är bra förklarat (det jag sett iaf) och det känns som om en person som sett serien men inte lirat rollspel ska kunna komma in i det hela kvickt. Exempel på traits och flaws är att Mal har en mortal enemy i train job-killen (dåligt) men är väldigt stryktålig (bra). Doktorn är bl.a. naiv (dåligt) och Kaylee är teknisk geni (bra) osv. Ni hajjar.
Beskrivningar av världen, reevers etc. har jag inte hunnit med alls men sådant finns förstås med. Hela boken är i färg förresten.
Intresserat folk kan få en skymt av det hela på LinCon om ni så vill.