Nekromanti Min senast köpta rollspelsprodukt (Serenity RPG)

Feuflux

omjonasson.se
Den här tråden är tänkt att handla om vilken som er senast köpa rollspelsprodukt är (och kanske en snabb recension om ni har tid/lust). I mitt fall är det alltså rollspelet baserat på tv-serien Firefly och den efterföljande filmen Serenity. Mannen bakom spelet, Joss Whedon, har ni sökert hört talas om (Buffy har ju också ett eget rollspel för den delen).

Jag plöjde serien och såg om filmen (som var det första jag såg av det hela) och sen kända jag att jag bara måste ha mer. Så då rök mitt uttalande om att jag inte skulle köpa fler rollspelsgrejer innan jag faktiskt började spela igen... Bortförklaringar jag kan ta till är "jag ägde inget SF-spel innan" och "jag ägde inget spel med det här regelsystemet" innan.

Jag har bara hunnit med en snabb bläddring och vet inte så mycket än, men här kommer lite fakta:

Reglerna är lätta. har 6 grundegenskaper och ett gäng färdigheter som alla ligger på skalan d2 till d12 (samt d12+d2 och d12+d4 om man är ofantligt bra). När man vill göra något så adderar man en grundegenskap och en färdighet och ska komma över en svårighetsgrad. Ingen direkt koll på strid alls i nuläget, men man har två sorters hälsopoäng: en för fysiska kulor och en för... nånting annat, antagligen de där flashiga chockgevären eller vad man ska kalla dem. Ni har väl sett serien?

Förutom färdigheter så finns det traits och flaws (tror jag de kallades iaf). De påverkar inte några siffror (eller så missade jag det vid min speedbläddring) utan är snarare rollspelshjälp för spelaren och SL. Kostar eller ger tillbaka poäng vid karaktärsskapandet. Besättningen från serien finns med med utsatta stats om man vill kolla vilket kändes som ett bra drag. Allting är bra förklarat (det jag sett iaf) och det känns som om en person som sett serien men inte lirat rollspel ska kunna komma in i det hela kvickt. Exempel på traits och flaws är att Mal har en mortal enemy i train job-killen (dåligt) men är väldigt stryktålig (bra). Doktorn är bl.a. naiv (dåligt) och Kaylee är teknisk geni (bra) osv. Ni hajjar.

Beskrivningar av världen, reevers etc. har jag inte hunnit med alls men sådant finns förstås med. Hela boken är i färg förresten.

Intresserat folk kan få en skymt av det hela på LinCon om ni så vill.

Dansson

Veteran
Re: Min senast köpta rollspelsprodukt (Serenity RP

Mina senaste inköp är till Call of Cthulhu, som jag fick hem alldeles idag. De är H.P Lovecraft´s Arkham och Miskatonic University. Jag hann bara med att bläddra igenom dem innan jag skulle iväg till jobbet, men de ser bra och lovande ut. En liten minirecension kanske följer senare när jag bekantat mig lite mer med dessa volymer.
Egentligen spelar jag ju i nutid och dessa moduler är till 20-talet, men jag tänkte att mycket bakgrundsfakta kan jag nog använda i min moderna kampanj.

- Dan, som snart ska hem och dyka ner i sina nya böcker.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
WFRP 2 + Realms of Sorcery

När jag var i USA veckan efter påsk passade jag på att köpa nya Warhammer Fantasy Roleplay (dels skulle jag ju ändå ha det och sen så hittade jag inget som lockade mer just då, typ Aquilonia-boken till Conan eller så).

Spelet har ju hunnit varit ute ett tag nu så det fanns ju gott om tid att känna in vibbarna kring det och jag hade en positiv känsla innan jag slog till. Och nu då? Ja det känns bara bättre. Det finns massor med roliga småsaker som gör att det känns lustfyllt att tänka på att spela WFRP igen och det är mäkta gött.

Det jag kan tycka är lite trist gentemot förra versionen är väl att magikerna får mycket förre roliga spels att labba med... fördelen är dock att magin är väldigt lättanvänd samtidigt och full med elaka saker som kan hända. I love it! :gremlaugh:

Bara tummar upp alltså. Mums!

Man Mountainman

Storsvagåret

The Burning Wheel, men jag har inte läst det än.

Senaste som jag köpt och läst är Polaris. Ta en titt på det om ni gillar samberättarregler och balla fantasysettings. Själv är jag dock lite missnöjd med spelet efter att ha spelat det två gånger, men får väl ge det en chans till. En setting som skulle ha vunnit på att befrias från sina Forge-itiska bojor och få komma till sin fulla rätt i en mer traditionell rollspelsbok.

Erik_N

Warrior

Senaste inköpet som jag har fått är Burning Wheel, verkar tokhäftigt. Jag har beställt Monster Burner till ovanstående, samt Artesia, men de kommer senare.

Jarl

Hero

Senaste inköpet som jag har fått är Burning Wheel, verkar tokhäftigt.
Samma här, ska speltesta lite i helgen (åtminstone skapa rollpersoner och låta de banka lite på varandra :gremsmile: ). Många regler, men det känns som de är vettiga och solida. De olika "Lifepaths" har en hel del humor också, på ett halv-subtilt och regeltorrt vis :gremsmile:

Jag har beställt Monster Burner till ovanstående
Får man fråga vart ifrån? Jag är sugen på att köpa den också, men den verkar lite krånglig att få tag på här i Sverige...

Erik_N

Warrior

Hobbygames. De hade det inte i lager, men påstår att det tar en vecka för dem att få hem det.

Honken

Hero

The Burning Wheel, men jag har inte läst det än.

Du får hemskt gärna berätta vad du tycker om det sen då du fått lite mer kött på benen. *nyfiken*

/Honken

Honken

Hero

Mina senaste RPG produkter är... Vampire the Requiem, New Orleans the city of the damned, Boston Unveiled.

Jag är från början igen WOD anhängare. Men har gillat stämningen och känslan man velat skapa i de jag har läst.

/Honken

Hunk

Hero
Re: Monster Burner

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Jag har beställt Monster Burner till ovanstående

--------------------------------------------------------------------------------

Får man fråga vart ifrån? Jag är sugen på att köpa den också, men den verkar lite krånglig att få tag på här i Sverige...
Varje spelbutik med självaktning har väl Monster Burner i lager?

Spitfire

Swordsman

Serenity är kul. Har spelet och leder en liten grupp för tillfället.

För- och nackdelarna kallas Assets och Complications och kostar poäng/ger poäng.

Man har bara en typ av hälsa, däremot finns det som sagt två typer av skador (konventionella Wounds och Stuns) som läggs ihop för att avgöra om man är vid medvetande efter en smäll, men man räknar bara Wounds för att avgöra om man är i livet (exempel, en person med 12 Life points som tar 7 wounds och 7 Stun är alltså medvetslös eftersom 7+7 = 14 och alltså mer än 12. Men eftersom Wounds är lägre än Life points så är man inte död.)

Senaste spelet jag köpte som bok är annars Pendragon 5th edition (på Gothcon) som liknar gamla 4th ed rätt väl, däremot är reglerna slimmade och massa saker bortplockade av utrymmesskäl (och för att de ska kunna ge ut dem som supplement antar jag ^^ )

Senaste spelet jag köpte totalt sett är annars Conspiracy X 2.0, men då den ännu inte kommit ut så blev det som PDF. Tänkte ta den till rollspelsföreningen imorrn och printa ut den på föreningens skrivare och binda ihop den.

The_Gorger

Hero
Det senaste jag köpte var Spelarens bok till Eon, för att kunna göra en eonisk regelbeskrivning av Gondicas värld. Den var väll mer eller mindre det jag förväntade mig av den, dvs 200 sidor om hur man gör en rollperson i Eon.

Jag köpte inte Spelledarens guide, eftersom strids- och utmattningsregler o dyl, är liksom tänkta att vara samma.

thark

Hero
Re: Min senast köpta rollspelsprodukt

Senaste köpta rollspelsprodukt: Earthdawn 2ed. (Kör en kampanj i det och orkar inte låna böcker av spelarna varje gång jag ska planera ett spelmöte.)

Ja, det är ett levelbaserat, stridsfokuserat spel med en biljard specialregler för varje förmåga; allt som jag lovat mig själv att inte spelleda igen efter att D&D-kampanjen blev klar. Ja, jag skäms. ;-)

(Jag får ursäkta med att den senaste föregående var PTA...)

Dimfrost

Special Circumstances
Fading Suns 2nd ed. Det är ett trevligt och fantasifullt spaceoperaspel. Reglerna är sådär men världen är inspirerande, boken är halvsnygg men ändå stämningsfull. Spelet uppfyller inte allt jag var ute efter i genren, men ganska mycket. Och så är boken välskriven också, även om typografin är helt knas.

/Dimfrost

Arfert

Facit

serenity låter ju som ett spel i min smak helt klart... själv köpte jag Götter (grundböckerna) senast.. men har inte hunnit spela det ännu... mest för jag är mer inne på Skymningshem och Saga just nu.

Krille

Super Moderator
Noctum och DDT

Noctum är den senast inköpta rollspelsprodukten. Den är hela 24 timmar färskare än det näst senaste inköpet, Drakar&Demoner Trudvang. Jag har än så länge bara skummat genom båda.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Min senast köpta rollspelsprodukt (Pendragon)

Jag köpte Pendragon på Gothcon, och har hunnit läsa i alla fall det mesta av spelet. Det är ganska trevligt för att vara en variant av BRP, och (tyvärr?) känns det förvånansvärt nytt, trots att grunden är så gammal. Orsakerna till att det känns nytt är sådana saker som ordentliga regler för andra saker än att slå ihjäl varandra, ett tydligt fokus på att endast spela en viss sak, och konceptet med generationsspel som är både ovanligt och intressant.

(För den som inte vet något om Pendragon är det ett spel där man spelar riddare under och innan kung Arthurs regeringstid i England. Spelet har regler för att samla ära -- vilket är viktigt för riddare, för hur rollpersonens karaktärsdrag styr dennes handlingar och för att åldras och skaffa barn, som man sedan spelar när den första rollpersonen dör. Det är inte ett fantasyspel där man kan spela riddare, det är ett spel där man bara spelar riddare och absolut inget annat (utom möjligen en blivande riddare, eller i undantagsfall en riddares änka, medan man väntar på att den äldsta sonen ska växa upp och bli en riddare). Sådana spel görs det för få av än idag.)

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nobilis

Köpte Nobilis under GothCon (av Hunk för övrigt) men hittills så har spelet bara stått i min bokhylla och sett missanpassat ut. De övriga rollspelen vill inte leka med sådan groteska skapelser tydligen. Så går det när man har varit för upptagen med annat för att hinna aga de små liven.

Gasten

Warrior
Re: Min senast köpta rollspelsprodukt

Så som den SHI2-spelledare jag är så var jag bara tvungen att köpa Vägar (ingen har missat, va?). AsGrymt! Behöver jag säga mer?

Med nyvunnen inspiration håller jag på att skriva på en kampanj-start med tillhörande världs-introduktion till mina spelare. Med betoning på håller på. Kan inget rollspelssuplement råda bot på förtvivlad lathet?