Nekromanti Min "spelvärld"

Scream112

Veteran
När jag spelleder... vilket jag gör jämt då jag är den som äger böckerna och kan de mesta utantill =) så har jag gjort så att det dom gör med sina rollpersoner sker i den värld jag spelleder!

t.ex. Dom hade fått uppdrag att fixa gencorp! Dom skulle förstöra ett stort projekt dom sysslade med! Det hela slutade iaf med att den "bombgalne" av dom... fixade en LITEN bomb så hela anläggningen flög i bitar... ojojoj vad dom har fått sig en fiende =)

Så spelar dom som andra rollpersoner i någon annan kampanj... då har den anläggningen sprängts och existerar inte längre... så om i teorin så kan en spelares rollpersoner träffa på varandra!

Är det någon mer som gör såhär?? det kanske är självklart... men jag är ändå lite nyfiken... =)

Storuggla

Champion
"Är det någon mer som gör såhär?? det kanske är självklart... men jag är ändå lite nyfiken... =) "

Låter tidigare kampanjer påverka nuvarade? Ja och nej. Om det är sagt eller uppenbart att det måste ha hänt, med andra ord någon av de gamla rollpersonerna är kvar eller att det rör sig om generationsspelande då kör jag med att det som skett skett. Ananrs så raderas hårddisken när man gör nya gubbar, mest för att spelarna inte ska ha någon metakunskap från tidigare kampanjer ("Men öh, lösenordet hos gänget Asgamarna är ju Falukorv juh...").
Undantag är om rollpersonerna gjort något enastående, typ dräpt superstorskurken och blivt värsta kändisarna, då kanske jag kan börja tänka mig att låta det vara "verkligt" i den nya kampanjen. Annars låter jag bli.

Storuggla, apan George är på rymmen

ripperdoc

Myrmidon
Givetvis gör jag så! Det gör världen mycket mer levande, att känna att ens handlingar påverkar den. Det finns dock en given nackdel: rollpersonerna kan ändra på för mycket, ex. detonera en atombomb i Rotterdam :gremcool:. Det skulle även kunna vara ett problem om ett nytt gäng rollpersoner besöker platser och människor som det gamla hade att göra med, och utnyttjar det (som att de "vet" lösenordet, etc.)

Jag motverkar detta dels genom att inte spela kampanjer som är väldigt omvälvande. Gör rollpersonerna något stort så är det isf bakom kulisserna, inget som märks utåt. Dels flyttar jag runt kampanjen lite vid behov, så att de inte befinner sig på precis samma ställe.

Egentligen kör vi ju bara en enda lång kampanj. Vi har i stort sett aldrig sagt "Nä, nu får det vara nog. Nu avslutar vi detta och gör ett helt nytt spelgäng". Snarare försvinner några rollpersoner och några nya tillkommer. Så det är ju egentligen samma gäng som från början.

/RipperDoc

nexussix

Warrior
Jag gör definitivt så! Annars skulle det inte vara så kul, ungefär som att spelarnas handlingar inte skulle betyda något! Visst finns det som Ripperdoc säger en viss risk att spelarna påverkar världen allt för mycket, men spelledaren kan för det mesta förhindra att det händer. Att gamla fiender dyker upp och gör livet surt för spelarna är något av det roligaste som finns för spelledaren! Men man får också komma ihåg att gamla vänner och allierade kan hjälpa spelarna.

Zire

Swashbuckler
Mjo.. man kan ju göra antydningar. Spelarna brukar kunna tycka att sånt är kul iallafall. Typ i ditt exempel med den sprängda byggnaden.
Man beskriver för spelarna så att de förstår (!) att det kan ha varit deras tidigare rollpersoner som har gjort det här.
Men man _säger_ aldrig att det är så. Och om spelarna försöker besöka vapenhandlaren vars trasiga bakdörr gav dem gratis vapen förra gången, så kanske det är en nattklubb där nu. Med andra ord, det behöver inte vara helt logiskt. Man behöver inte bestämma att allt är som det var förra gången. ("Vaddå, det har aldrig legat nån vapenhandel här, vad har du fått det ifrån?")

Men större saker, som spelarna inte har nån "nytta av" brukar jag behålla av den anledningen att spelarna får någonting lyckligt och nostalgiskt i blicken då de får höra att resultatet av deras tidigare bragder fortfarande består.

- Zire

Stenduva

Veteran
Nu spelar inte jag Neotech, men jag behandlar mina kampanjer som du behandlar din.

Det rollpersonerna gör ser jag till att det faktiskt händer i spelvärlden, vad de än må göra. Skulle de spränga Rotterdam med en atombomb, javisst då har de gjort det. I nästa kampanj i samma värld finns då inget Rotterdam. Jag kör även så med alla grupper som spelar i världen som jag spelleder, det den enda gruppen gör kan även de andra känna av och påverkas av. Och skulle någon misslyckas med att rädda världen, ja då förstörs den gott.

Jag tycker det är viktigt att spela så, då det tillför världen liv och det ger spelarna med känsla över att deras handlingar spelar någon roll. Annars är det inte mycket mer spännande än att spela ett vanligt datorspel.

Scream112

Veteran
Ja vi har säkerligen mer påbörjade kampanjer/äventyr än vad vi har fingrar =) men det beror på att det varit typ såhär "Jaha nu kunde inte han idag, jaja vi skapar väl nya karaktärer och spelar något annat äventyr då."

Nu på senare tid har vi däremot hållit oss te en två kanske tre grupper och då har det blivit lite mer intressant! Och vi har även gjort så i någon grupp att några från det äventyret kommit tesammans med några från ett annat... på så vis har dom lite olika fiender som kan dra in dom i alla möjliga konstigheter! =)

Världen blir som sagt mycket mer levande då! Och skulle dom spränga en stad så är den sprängd... däremot vet jag inte hur länge dom skulle överleva... beror på HUR dom gör det! Jag menar... Polisen/Myndigheterna blir nog inte direkt glada på dom... =)

Det har däremot hänt... innan jag köppte N2 och allt annat som existerar till neotech =) så spelledde en kompis N1 och då var en i gruppen hacker... det var en storskalig kampanj där den STORE skurken hotade med att spränga hela London i luften med en atombomb! :gremshocked: Ok vi lyckades efter några skador och en o annan medvetslös karaktär få besegrat honom i en ärofylld strid... då återstod det bara för hackern att fixa så att bomben inte avfyrades... ja just det... tro f-n att han Fumlar!! ALLA tärningarna blev ettor... OJ DÅ! BOOOOM så var london ett minne blått... =) Sen VAR london ett minne blott i fortsatta kampanjer... även med andra karaktärer!

Zire

Swashbuckler
BTW vad är en kampanj?

Vad är definitionen för kampanj?

Det slog mig när jag läste ditt inlägg att kampanj skulle kunna vara lite olika saker.
Blir det en ny kampanj när man byter ut alla rollpersoner?
Blir det en ny kampanj när man startar om spelvärlden?
Blir det en ny kampanj när man förändrar/byter ut spelargruppen?
Eller är kampanj nått annat?

- Zire

Scream112

Veteran
Re: BTW vad är en kampanj?

Kampanj är för mig den serie äventyr som EN grupp "karaktärer" deltar i! Sen kan man ju spela kampanjer som flätas i varandra med 2 grupper! Min syn på det hela...

Däremot är spelvärlden den samma hela tiden när JAG spelleder! Alltså Andreas(jag) spelvärld är inte den samme som Oscars!

SoC

Veteran
Hade ett liknande problem då jag spelade CoC då rollspersonerna ville vara i NY den 11/9. dom skulle väll försöka bli hjältar men då att försöka skjuta ner ett flygplan med en Glock knappast platsar in i den kategorin lär dom inte blivit ihåg kommna .

Scream112

Veteran
Där har vi en sak till jag är nyfiken på... hur många lät world trade center sluta existera i sin N2-värld efter terrorist-attacken?? Själv hade inget av mina äventyr varit där eller i anknytning med det så jag kör på att attacken har ägt rum!

Jag har inte testat att göra det innan, men jag är helt klart sugen. Särskilt med tanke på att vi är en ganska splittrad rollspelsgrupp i N2, med varierande medlemmar. Detta kanske kunde få dem att känna lite mer gemenskap med varandra.

ripperdoc

Myrmidon
WTC i Neotech America

Som det ser ut nu kommer WTC-attacken att ha hänt, och det kommer nämnas i Nordamerikas historielinje. Men det får mkt liten fokus, och leder inte till något stort, helt enkelt för att det är enklast så. Manhattan är 2059 är dessutom så ombyggt och annorlunda att det inte finns någon anledning att relatera till WTC.

/RD

Scream112

Veteran
Re: WTC i Neotech America

OM nu WTC hade stått kvar så tror jag inte det hade försvunnit i framtiden... utan funnits kvar... däremot kanske ombyggt/renoverat!

chrull

Stockholm Kartell
Re: WTC i Neotech America

Med tanke på vad de har gjort med manhattan så är allting troligt. WTC skulle antagligen ha fått byggas om en hel del... World Trade Center finns för övrigt kvar i NY idag. det var ju bara byggnaderna 1, 2, 4, 6 och 7 som strök med...

Men som sagt, med tanke på hur mycket som har hänt med Manhattan så förvånar det mig inte om empire state också är kraftigt ombyggd.

chrull