Nekromanti Min spelvärld

Genesis

Ni dés ni maître
Så jag håller på att skriva ett rollspel. Det är ganska traddigt i upplägg, med stridssystem och äventyrande och så, fast med modernare (vågar jag skriva "nyskapande"?) regler. Jag har inte bestämt mig för spelvärlden ännu, men jag har ett gäng krav på den, baserat på hur systemet ser ut. Dessa krav inkluderar saker som att när- eld- och fordonsstrid alla skall finnas med, samt att det skall finnas fiender som är så stora att man kan springa upp på ryggen på dem. Det skall också finnas teknologi som är svår att förstå sig på och använda och som lätt strular och går sönder.

Som synes är det egentligen Mutantskandinavien som är min ideala spelvärld. Men upphovsrättsligt är detta naturligtvis meckigt. Jag skulle såklart inte ha något emot att köpa licensen och ge ut nästa Mutant, men det känns liksom inte så troligt.

Så vilken sorts spelvärld skulle ni vilja se, som uppfyller ovanstående krav? Spåna fritt! Eller ännu, hellre, erbjud er att köpa Mutant-licensen åt mig. Alternativt hitta en väg runt (hur mycket kan man kopiera? Mutant är väl egentligen en Gamma World-klon?).

Xyas

Swashbuckler
Genesis said:
Dessa krav inkluderar saker som att när- eld- och fordonsstrid alla skall finnas med, samt att det skall finnas fiender som är så stora att man kan springa upp på ryggen på dem. Det skall också finnas teknologi som är svår att förstå sig på och använda och som lätt strular och går sönder.
Bara før att helt okonstruktivt sæga det førsta som døk upp i huvudet.
God of war vs. steampunk. Grekisk ø-miljø, monster och bestar, ångbåtar, muskøter vælsignade av Zeus med mera.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tänker mig nåtslags reality mashup; det går "revor" i vår ungefär-nutida värld och konstiga saker kommer igenom. Monster, och skadad, halvt obegriplig teknologi.

Besök från framtiden? Parallell dimension? Utomjordingar? Fan vet. Men jag tänker mig lite Cloverfield och Hellboy II; chtulhu och obegriplig tech.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Jag tänker mig nåtslags reality mashup; det går "revor" i vår ungefär-nutida värld och konstiga saker kommer igenom. Monster, och skadad, halvt obegriplig teknologi.

Besök från framtiden? Parallell dimension? Utomjordingar? Fan vet. Men jag tänker mig lite Cloverfield och Hellboy II; chtulhu och obegriplig tech.
<div>
</div> <div>Planetary? </div>

Genesis

Ni dés ni maître
xyas said:
God of war vs. steampunk. Grekisk ø-miljø, monster och bestar, ångbåtar, muskøter vælsignade av Zeus med mera.
Ångpunk = äg. Det var en bra idé och inte alls okonstruktivt. Det måste dock vara sådan där överdriven ångpunk med kraftkristaller eller nå't, för jag behöver kraftfält, överbelastade maskiner och robotar.

krank said:
Nutid är bra som grundteknologi, när det kombineras med konstig dimensionsteknologi. Fräckt! Dock är vår värld inte väl lämpad för äventyrande, tror jag. När jag säger "äventyrande" menar jag som i DoD, åka runt och slå ihjäl saker och ta deras saker, blanda sig i lokalpolitiken och råka ut för lustiga missöden. Men om vårt samhälle redan till stor del fallit samman så är det ju lugnt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Men om vårt samhälle redan till stor del fallit samman så är det ju lugnt.
En tanke kunde ju vara att det var ett tag sedan första "revan" skapades, att civilisationen till större delen redan kollapsat när rollpersonerna kommer in i bilden.

Doomhamster

Swordsman
Genesis said:
Nutid är bra som grundteknologi, när det kombineras med konstig dimensionsteknologi. Fräckt! Dock är vår värld inte väl lämpad för äventyrande, tror jag. När jag säger "äventyrande" menar jag som i DoD, åka runt och slå ihjäl saker och ta deras saker, blanda sig i lokalpolitiken och råka ut för lustiga missöden. Men om vårt samhälle redan till stor del fallit samman så är det ju lugnt.
Hmmm... oljan är på upphällningen, den globala ekonomin är körd i botten, krig och anarki sprider sig, samtidigt som vetenskapen desperat famlar efter alternativa energikällor och hittar *trumvirvel* Något Fasansfullt...

Ram

Skev
Genesis said:
Dock är vår värld inte väl lämpad för äventyrande, tror jag. När jag säger "äventyrande" menar jag som i DoD, åka runt och slå ihjäl saker och ta deras saker, blanda sig i lokalpolitiken och råka ut för lustiga missöden.
Vår värld 1880-1950? Med steampunk?

omgbambi

Veteran
Genesis said:
xyas said:
Ångpunk = äg. Det var en bra idé och inte alls okonstruktivt. Det måste dock vara sådan där överdriven ångpunk med kraftkristaller eller nå't, för jag behöver kraftfält, överbelastade maskiner och robotar.

krank said:

Hallå det gör alldeles för lite om steampunk över huvudtaget! jag skulle älska om det var steampunk i 1800-talets England och Paris och släng in lite Frankensteins monster, Dr Jeckyl and Mr Hyde, Van Helsing, Dracula, League of Extrodinary Gentlemen... Sinkande bakgränder med Jack The Ripper, kappor som flänger i vinden medans Sherlock Holmes dyker under en ondskefull ångdriven robot som svingar vilt omkring sig!

Höga hattar!
Glöm mutant!

Xyas

Swashbuckler
Genesis said:
xyas said:
Såklart! Energin kommer ju inte från ånga utan från kristaller med antingen fångna andar eller gudomlig kraft om man lyckas vara en vælsignad hjælte.

Blir man till sten om man tittar på medusa genom ett kikarsikte? Ær din stridsmecha stor nog att ta sig an Scylla? Och hur slår man egentligen genom Achilles kraftskøld?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
xDanielx said:
Hallå det gör alldeles för lite om steampunk över huvudtaget! jag skulle älska om det var steampunk i 1800-talets England och Paris och släng in lite Frankensteins monster, Dr Jeckyl and Mr Hyde, Van Helsing, Dracula, League of Extrodinary Gentlemen... Sinkande bakgränder med Jack The Ripper, kappor som flänger i vinden medans Sherlock Holmes dyker under en ondskefull ångdriven robot som svingar vilt omkring sig!

Höga hattar!
Glöm mutant!
Alltså... det där är väl sådant som det görs skitmycket om? Man kan ju inte titta någonstans utan att hitta steampunk (företrädesvis placerad i London) nuförtiden.

omgbambi

Veteran
Svarte faraonen said:
xDanielx said:

Höga hattar!
Glöm mutant!
Alltså... det där är väl sådant som det görs skitmycket om? Man kan ju inte titta någonstans utan att hitta steampunk (företrädesvis placerad i London) nuförtiden.
Jag kanske lever i en isolerad värld, vad heter dom? (kanske du kan ta i ett PM iofs om du har lust och upplysa mig :))

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Genesis said:
Dessa krav inkluderar saker som att när- eld- och fordonsstrid alla skall finnas med, samt att det skall finnas fiender som är så stora att man kan springa upp på ryggen på dem. Det skall också finnas teknologi som är svår att förstå sig på och använda och som lätt strular och går sönder.
Synd på det där med teknologin, annars hade jag stått här och vrålat »HE-MAN !!11« ashögt och drömt mig bort till värld där pälsskjorts är unisex, och svävarmopeder och pantrar båda är fullgoda alternativ till tunnelbanan.

Genesis

Ni dés ni maître
DeBracy said:
Synd på det där med teknologin, annars hade jag stått här och vrålat »HE-MAN !!11« ashögt och drömt mig bort till värld där pälsskjorts är unisex, och svävarmopeder och pantrar båda är fullgoda alternativ till tunnelbanan.
En viktig tanke bakom det här är att jag vill nå samma känsla som på den gamla goda tiden när jag satt och lirade DoD med kompisarna efter skolan. Jag vill inte ha samma eller ens ett liknande system, för med ålder kommer vishet kommer kräsenhet och DoDs system är primitivt, så jag skulle inte kunna ha roligt med det idag. Men jag vill åt samma känsla.

Så gladrymd av Heman-typen kan vara en bra utgångspunkt. Teknologibiten kan man kanske få till genom den klassiska gamla civilisationen på planeten eller genom att planeten är långt ifrån civilisationens centrum. Vad sägs om:

Äventyrsplaneten

Genesis

Ni dés ni maître
Dino Riders? Ja, det är definitivt nostalgi (jag älskade den TV-serien när jag var liten), men inte riktigt vad jag är ute efter.

(hur mycket kan man kopiera? Mutant är väl egentligen en Gamma World-klon?).
Yepp, så det skriker om det. Och på något sätt känns det jävligt ruttet att de (Paradox?) sitter och tar ut licenspengar för något som en gång i tidens stals rakt upp och ned.

OT slut.

hakanlo

Hero
Genesis said:
Som synes är det egentligen Mutantskandinavien som är min ideala spelvärld. Men upphovsrättsligt är detta naturligtvis meckigt. Jag skulle såklart inte ha något emot att köpa licensen och ge ut nästa Mutant, men det känns liksom inte så troligt.
Frågan är ju här: vilka aspekter av Mutantskandinavien är det som är viktiga för dig? Om det är muterade rävar som röker pipa, pyrisamfundet as such eller skämt om laserpuffror som visar sig vara hårtorkar så är et nog bäst att försöka komma över licensen. Men å andra sidan - vad finns då att tillföra till det som redan existerar?

Jag gissar att är det känslan i världen, snarare än något av det som kan omfattas av upphovsrätt: det familjära av ett Stockholm i mossbevuxna ruiner, upptäckaranda, och glada äventyr mot en atomsotad kuliss.

Om det är så, kan jag se ett stort värde i att gå vidare med en egen vision av Skandinavien efter katastrofen. Om det bara inte innehåller saker som heter Pyrisamfundet eller ordet Mutant på framsidan, borde det inte vara upphosrättsligt fel. Jag gillar verkligen Mutant, främst M:UA, men det är ju faktiskt lite gårdagens lunch över det.

Det finns en chans att städa ut en del gammalt Mutant-bagage, och introducera nytt. Några förslag:
- Skippa muterade grodor.
- Skippa begreppet "zon".
- Skippa hårtorkshumorn.
- Skippa laserpickor och cyber-hjärnor.

- Skapa en ny karta med en annan dynamik. Inget "pyrisamfund"!
- Introducera några mer djupbottnade, inte alltför spejsiga spelbara raser (istf mutanter)
- Hitta på din egen apsekt till undergången. Det har väl andra varit inne på förslag.
- Ersätt "mutantfrågan" med någon annan övergripande konflikt.
- Introducera svävarmoppar eller pantrar eller andra favorit-ingredienser.
- Gör precis ett så bra regelsystem som just du verkar vara superkomptent för. Se till att det känns modernt och nytt.

Bonusförslag:
- Låt inte världsmoduler blir 250-sidiga kolosser med massor av text.
- Hitta någon som gör lite bra webb-stöd direkt (inget märkvärdigt, men en bra närvaro).

Jag tror det kan bli fantastiskt!