Ackerfors
Alas, your rapids!
- Joined
- 21 Jan 2001
- Messages
- 7,475
Förlåt rubriken, men ordvitsen var oundviklig.
Termerna dockskåps-fantasy och ålfiskar-fantasy är kanske inte vedertagna men ändå väldigt träffande. För de som inte har riktig koll på vad det är (eller de som känner för att rätta mig eftersom jag med stor sannorlikhet har fel) kommer en liten genomgång på vad det är.
Dockskåps-fantasy
Dockskåps-fantasyn är de rollspel som inte riktar sig särskilt mycket åt detaljer och realism. Snarare är det farten och flytet i spelandet som prioriteras. Även om realsim och detaljer inte behöver blocka varandra så säger vi för enkelhetens skull att de gör det. Exempel på dockskåps-fantasy: Dungeons and Dragons.
Ålfiskar-fantasy
Ålfiskar-fantasyn är då, givetvis, motsatsen till Dockskåps-fantasy. Där prioriteras detaljer och realism framför fart i spelandet. Ålfiskarspelen brukar vara sprängfyllda med mer eller mindre nödvändiga tabeller om mer eller mindre nödvändiga saker. Tabeller för ålfiske är visst önskvärt. Exempel på ålfiskar-fantasy: Eon.
Nu när begreppen är klara (eller är de?) så vill jag ju givetvis komma någon vart med det här inlägget. Föredrar ni fart och fläkt som i dockskåps-fantasy eller är ni mer åt ålfiskar-hållet?
Jag är mer åt dockskåps-hållet måste jag erkänna. Att fylla böcker med tabeller som inte fyller någon egentlig funktion är för mig enbart larvigt. Att man dessutom ska slå på vissa av tabellerna mitt under spelomgångarna gör mig deprimerad. Istället vill jag har fart och fläkt. Få meningslösa tärningsslag och högt tempo, både i strider och annars är min melodi.
Så vad föredrar ni?
Termerna dockskåps-fantasy och ålfiskar-fantasy är kanske inte vedertagna men ändå väldigt träffande. För de som inte har riktig koll på vad det är (eller de som känner för att rätta mig eftersom jag med stor sannorlikhet har fel) kommer en liten genomgång på vad det är.
Dockskåps-fantasy
Dockskåps-fantasyn är de rollspel som inte riktar sig särskilt mycket åt detaljer och realism. Snarare är det farten och flytet i spelandet som prioriteras. Även om realsim och detaljer inte behöver blocka varandra så säger vi för enkelhetens skull att de gör det. Exempel på dockskåps-fantasy: Dungeons and Dragons.
Ålfiskar-fantasy
Ålfiskar-fantasyn är då, givetvis, motsatsen till Dockskåps-fantasy. Där prioriteras detaljer och realism framför fart i spelandet. Ålfiskarspelen brukar vara sprängfyllda med mer eller mindre nödvändiga tabeller om mer eller mindre nödvändiga saker. Tabeller för ålfiske är visst önskvärt. Exempel på ålfiskar-fantasy: Eon.
Nu när begreppen är klara (eller är de?) så vill jag ju givetvis komma någon vart med det här inlägget. Föredrar ni fart och fläkt som i dockskåps-fantasy eller är ni mer åt ålfiskar-hållet?
Jag är mer åt dockskåps-hållet måste jag erkänna. Att fylla böcker med tabeller som inte fyller någon egentlig funktion är för mig enbart larvigt. Att man dessutom ska slå på vissa av tabellerna mitt under spelomgångarna gör mig deprimerad. Istället vill jag har fart och fläkt. Få meningslösa tärningsslag och högt tempo, både i strider och annars är min melodi.
Så vad föredrar ni?