Nekromanti Min sump är död, den läcker ål...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Förlåt rubriken, men ordvitsen var oundviklig. :gremgrin:

Termerna dockskåps-fantasy och ålfiskar-fantasy är kanske inte vedertagna men ändå väldigt träffande. För de som inte har riktig koll på vad det är (eller de som känner för att rätta mig eftersom jag med stor sannorlikhet har fel) kommer en liten genomgång på vad det är.

Dockskåps-fantasy
Dockskåps-fantasyn är de rollspel som inte riktar sig särskilt mycket åt detaljer och realism. Snarare är det farten och flytet i spelandet som prioriteras. Även om realsim och detaljer inte behöver blocka varandra så säger vi för enkelhetens skull att de gör det. Exempel på dockskåps-fantasy: Dungeons and Dragons.

Ålfiskar-fantasy
Ålfiskar-fantasyn är då, givetvis, motsatsen till Dockskåps-fantasy. Där prioriteras detaljer och realism framför fart i spelandet. Ålfiskarspelen brukar vara sprängfyllda med mer eller mindre nödvändiga tabeller om mer eller mindre nödvändiga saker. Tabeller för ålfiske är visst önskvärt. :gremwink: Exempel på ålfiskar-fantasy: Eon.

Nu när begreppen är klara (eller är de?) så vill jag ju givetvis komma någon vart med det här inlägget. Föredrar ni fart och fläkt som i dockskåps-fantasy eller är ni mer åt ålfiskar-hållet?

Jag är mer åt dockskåps-hållet måste jag erkänna. Att fylla böcker med tabeller som inte fyller någon egentlig funktion är för mig enbart larvigt. Att man dessutom ska slå på vissa av tabellerna mitt under spelomgångarna gör mig deprimerad. Istället vill jag har fart och fläkt. Få meningslösa tärningsslag och högt tempo, både i strider och annars är min melodi.

Så vad föredrar ni?

Rising

Vila i frid
App app!

Jag gillar visserligen att termer muterar, det är oundvikligt och något bra, men jag kan väl säga vad jag menade med "dockskåpsrollspel" och berätta om hur jag ser på "ålfiske": Dockskåpstermen tog form under diskussionen om mogna rollspel, där väldigt många sade att det viktiga var att världen skulle vara riktig, fungerande och detaljerad. Jag menade att dessa ideal ju i själva verket också är utpräglat infantila, eftersom det ju bara gör världen till ett "imaginärt dockskåp". Man kan sitta vid dockskåpet och pilla med den lilla detaljerade världen och tycka att den nästan är lika verklig som vår egen värld.

Den lilla världen försöker barnet göra till en stor värld genom lek, vilket är oerhört barnsligt, en flykt från den verkliga världen (som barnet har problem att förstå) och in i den lilla påhittade världen vars regler och naturlagar kan sammanfattas i några böcker.

Det är inte ett dugg moget med detaljerade, "verkliga", världar, det är ju i själva verket bara dockskåpsvärldar. För barn.

(Det är egentligen exakt samma grund som jag senare skulle komma att bygga Aversion- och Resignationsinlägget på. Jag gör så där när alla säger att den ena spelstilen är bättre än den andra. Jag försöker hitta på ett nytt sätt att se på saken så att båda verkar bra.)

Typiska dockskåpslänkar:

Mogenrollspel
Borcher?
Ett problem med Eon
Sagofantasy och dockskåpsfantasy
Dockskåp och ålfiske hör ihop
Ge författaren ett handjobb, och Sciencce Fairytale

---

"Ålfiske" å andra sidan kom fram i den här klassiska diskussionen om beskrivningar på resor, där Krille menade att det var ett lämpligt tillfälle att berätta om hur det ser ut och funkar i spelvärlden. Själva "dockskåpsinformationen", alltså. "Ålfiske" blev snabbt en term som beskrev långa SL-beskrivningar överhuvudtaget.

(Faktum är att i min spelgrupp har det där blivit ett vanligt uttryck. Spelarna kan säga "Hmm? En ny servitris här på krogen? Få höra lite ålfiske om henne", för att markera att de tycker det vore okej med en längre beskrivning.)

I början på den här tråden ålfiskar jag själv rätt ordentligt.

Då det finns mer att ålfiska om i dockskåpsvärldar än i sagovärldar, så kan man säga att de generellt sett hör ihop. En dockskåpsvärld som det däremot inte brukar ålfiskas i, det är World of Darkness, men där får man istället dras med vampyrtrivia och gothnörderi. Jag föredrar nog ålfiske fem dagar i veckan.

---

Jag gillar fart och fläkt, och spelarna skall inte behöva läsa mycket för att kunna sätta sig in i världen.

/Rising
borde sluta hitta på termer. Aversion, dockskåpsvärldar, transparent spelstil, prestationsrollspel, skådespelets logik...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Heeelt OT

Jag brukar inte gilla dina termer, så vitt jag kan erinra mig, antingen för att jag inte håller med om resonemangen kring dem, för att jag upplever dem som onödiga definitioner/spekulationer kring självklara ting och/eller för att de dissar min spelstil eller mina preferenser ('dockskåpsfantasy' är väl det främsta exemplet), men jag kan klart komma på två undantag. Trots min aversion mot dockskåpsidén använder jag själv termen, för den är faktiskt ganska träffande. Dina resonemang runtomkring definitionen av termen ifråga betackar jag mig däremot för, men det förvånar väl ingen.

Dock...'prestationsrollspel' är en förbaskat bra term som effektivt ramar in många olika spelstilar i ett lätthanterligt fack. Det gillar jag, för det gör det lättare att dissa dem :gremsmirk:

Ville mest ge dig creds för det, alltså, och jag kunde helt enkelt inte finna något bättre ställe att göra det på.

- Ymir, ber att detta inte ska utmynna i ett fullständigt irrelevant OT-spår.

Lambendil_UBBT

Warrior
Dockskåpet är nog min favorit

Jag har, efter egen erfarenhet av ålfiskarfantasy, fått nog av det. Vårt spel började på dockskåpsstadiet á la mutant, för att sakta utvecklas och bli mer och mer avancerat tills det till slut bräckte EON (f.ö. ungefär samtidigt som EON släpptes). Vi tyckte det var ashäftigt med alla balla regler och möjligheter. Men...så satte vi oss ner och spelade. Gick skitbra! Ändå tills vi skulle slåss. Roger somnade, Andreas gick och poppade popcorn, SL (jag) fick migrän. Det slutade med att alla gick och lade sig.

Enl mig fungerar inte ålfiskaren praktiskt om man inte är detaljfetishist.

Numera kräver våra strider endast ett enda tärningsslag per person för att avgöra initativ(dåligt ord, jag vet), träff, träffområde, skada mm.

Alltså, dockskåpet för min del.

Pom

Swashbuckler
Tag det rätta! Tag dockskåp!

Dockskåpen regerar, men ål är gott. Rätt använda ger tabeller snabb info när man har bråttom och idéinjektioner när hjärnan har tagit kaffepaus.

Troberg

Sinister eater
Släpp ner dem i min fisktank

Jag föredrar den tredje vägen: fisktanken.

Sätt upp bakgrunden och motivationerna, släpp in spelarna och luta dig tillbaka och njut av åkturen. Det ger naturligt spel, kräver små förberedelser, är minimalt rälsat, ger spelarna frihet att själv styra spelet och är mer överraskande och roligt för spelledaren.

Johan K

Gammal & dryg
Ett stim av olika fiskar..

Kag för min del föredrar nog den gyllende medelvägen faktsikt. Att man blandar in från båda hållen efter tycke & smak.
Då tror jag nog att det blir som bäst, för min del iaf !

Basenanji

Postd20modernist
Barnet behöver ett språk... (OT)

Bäste obildade Rising!

Läs David Woods "Hur barn tänker och lär" eller någon annan pedagogisk smörja (Howard Gardner kanske?) som ger dig torrt på fötterna när du myntar begrepp som gör detta forum, och hela vår hobby, desto mer definierbar! :gremgrin:

Faktum är att dessa termer förkortar mina tjafs med min spelgrupp med säkert 2-2½ timme per möte!!

Sedan kan man alltid utveckla och förklara, definiera begrepp och uttryck tills de blir mer och mer precisa/pedagogiska. Men de behövs.

Bästa hälsningar,
/Basenanji

Ackerfors

Alas, your rapids!
I Stand Corrected

Jag sa ju att jag antagligen missuppfattat något, så jag är inte alltför förvånad över att jag verkligen gjorde det. Jaja, jag har blivit rättad och mitt ursprungliga inlägg förlorade lite av sin poäng eftersom jag använde fel termer. Jag behöver en ordlista... :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Rätt och fel? Argh...

För att ni som inte kände till termerna innan inte ska lära er fel, vilket ni uppenbarligen gör i och med min dårskap eller snarare okunskap, ta och läs Risings inlägg "App app!" där han förklarar termerna ordentligt. Min fråga från mitt ursprungliga inlägg kvarstår dock.

*känna sig dum*

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Släpp ner dem i min fisktank

Det är den varianten jag skulle föredra om inte mina spelare var så handikappade att de vill ha allt serverat. Dessutom glömde jag rada upp den bland de två andra. Ny term: Fisktanksfantasy? :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Det är den varianten jag skulle föredra om inte mina spelare var så handikappade att de vill ha allt serverat.
Bara ge dem en startkick så fixar det sig. Någon stjäl deras jättemagiska pryl. De vet inte vem. Bara flyt med när de skapar oreda i staden.

Ny term: Fisktanksfantasy?
Nej, den är inte begränsad till fantasy. Bara 'Fisktank'.

Lambendil_UBBT

Warrior
Kan ju bara inte låta bli... (Major OT)

När vi ändå pratar fel- sägningar/skrivningar/uppfattningar måste jag ju nämne favoriten som jag hoppas blir en klassiker på forumet.

Yassilus välkända "rent gelémässigt" :gremgrin:

Insignia

Swashbuckler
Är det så det heter? :D

Jag är en undermålig SL, men jag ska prova fisktanken nästa gång. Oavsett vilka dårar jag råkar spelleda :)

Ackerfors

Alas, your rapids!

Bara ge dem en startkick så fixar det sig. Någon stjäl deras jättemagiska pryl. De vet inte vem. Bara flyt med när de skapar oreda i staden.

Ska testa det! :gremsmile:

Nej, den är inte begränsad till fantasy. Bara 'Fisktank'.

Det är sant och det var egentligen ett misstag att sätta fantasy efter "ålfiskar" och "dockskåps" också men jag har gjort så många klumpigheter i den här tråden så jag klarar mig nog... :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: Är det så det heter? :D

Oavsett vilka dårar jag råkar spelleda
Tro mig, ju värre dårar desto lättare och desto roligare!

Lambendil_UBBT

Warrior
Så...Hur gör man en levande värld?

Om man gör en värld som är detaljerad, blir man anklagad för dockskåp...Men hur sjutton gör man en levande värld UTAN detaljer?

Hmm, tror jag ska starta en ny tråd om detta...Det blev rätt OT annars... :gremsmirk:

Rising

Vila i frid
Re: Så...Hur gör man en levande värld?

"Men hur sjutton gör man en levande värld UTAN detaljer?"

Det handlar inte om detaljerna i sig, utan om de finns där för att göra världen komplett och trovärdig, eller engagerande och inspirerande.

Typiska världar som inte är trovärdiga och kompletta, men som ändå har vissa detaljer, det är DoD's världar; Chronopia, Ereb Altor och Trudvang. De är mer stämningar än vetenskapligt framställda världar.

Idag är det lite "fult" att gilla sådana världar, så jag försöker visa att de minsann också har en poäng.

/Rising