Re: Symboler
"Det tror jag inte att jag är, så jag vet inte riktigt hur jag skall säga. Jag säger bara att jag sett många spelledare tolka bortskämda stadsalver, och alla som "känner" Chronopia (inte bar har bläddrat igenom det för fem år sedan), ger en särskild sorts vinkling åt det, eftersom det är en stadsalv och inte bara en vanlig tönt till människa. [snippeti] Personligen tycker jag det verkar omöjligt att spelleda i en dockskåpsvärld utan att förstöra hela världen, men jag tar för givet att det går eftersom ni säger att det går."
Jag ska tala om en hemlis för dig. Vi gör exakt som du gör i Chronopia. Alla som "känner" Star Trek vet instinktivt hur en cardassier uppför sig, sliskiga, opålitliga och fanatiska gentemot militärstyret. Alla som "känner" Västmark vet instinktivt att halvfolk är hunsade varelser som inte passar in. Precis som du med dina chronopianska stadsalver. Vi kan helt enkelt våra arketyper.
Och skulle något bryta mot mallen i våra respektive "dockskåp" så är det inga större problem, ety verkligheten och våra dockskåp är precis som Chronopia - det finns plats för andra arketyper, också. Visst är vissa saker rätt fel (minotaurer i Skymningshem), men å andra sidan är vissa saker rätt fel även i sagorollspelen ("Ee-oh-ay-oh"-sjungande vikingar som ror fram sina långskepp över isiga och stormiga hav, till exempel).
Resten är mest en fråga om administration, och det är ingenting som hör rollspelen till. Att jag sitter med en namnlista och skriver "Värdshusvärd" på raden "Filemon Arthur" är en grej som jag gör, och det är inte unikt för Västmark, Eon, Star Trek. Jag skulle förmodligen göra likadant i Chronopia. En av orsakerna till att Västmarks regler ser ut som de gör är just av administrativa skäl. Om spelarna av någon anledning vill mucka gräl med en ful fet bonde på ett värdshus så vill inte jag sitta och pilla med en SLP i femton minuter för att ge honom en snyting. Istället ger man bonden egenskaperna Ful -2 och Fet -2. Vips så har man en SLP att ge på käften, varpå spelarna ger honom på käften.
Bortse från att det här faktiskt är så som Västmark fungerar ett ögonblick, och besvara den här frågan: är ett sådant förfarande sago- eller dockskåpsrollspel?
"Sagorollspel verkar inte må bra av tilläggsmaterial på samma sätt som dockskåpsrollspelen. Se där, en analys som dessa termer kunde ge upphov till."
Och även den tesen skulle kunna krossas rätt hårt av till exempel Andra Imperiet respektive Västmark. Västmark, den arketypiska dockskåpsvärlden, klarar sig rätt bra utan tilläggsmaterial. Andra Imperiet, å andra sidan, bygger tvärtom på tilläggsmaterialet och att det utvecklas allt eftersom spelarna spelar det. Trots det är det i rätt stor grad vad du betecknar som "sagorollspel" - totalt öppet, utan någon större vidhäftighet till trovärdighet, analys och vetenskap, utan tvärtom helt vanlig jefla space opera.