Nekromanti Min systers laptop krånglar

Übereil

Swashbuckler
Problemet är att ljud (och bild, om jag förstått saken rätt) ibland... fladdrar ihop, är väl bästa beskrivningen. Frågan är a: hur troligt är det att det är ett hårdvarufel och b: hur troligt är det att det kommer klassas som självförvållat om man lämnar in datorn till affären (garantin gick ut runt jul...)?

Übereil, som bor för långt bort för att bara kunna åka dit och installera om drivisarna åt henne

Troberg

Sinister eater
Problemet är att ljud (och bild, om jag förstått saken rätt) ibland... fladdrar ihop, är väl bästa beskrivningen. Frågan är a: hur troligt är det att det är ett hårdvarufel och b: hur troligt är det att det kommer klassas som självförvållat om man lämnar in datorn till affären (garantin gick ut runt jul...)?
Det är svårt att säga utan närmare beskrivning på vad som händer. Ett foto av skärmen när det händer skulle antagligen säga jättemycket.

Mitt råd är att tanka hem och bränna Kubuntus live-CD (funkar med Ubuntu också, om man är lagd åt det hållet). Starta datorn från den och kör ett tag. Inget ändras på datorn, men den använder ingenting av det nuvarande operativsystemets drivisar eller inställningar. Med andra ord, kommer felet då också så är det hårdvaran, funkar det så är det mjukvara.

När det gäller garanti så brukar det vara kinkigt att få något fixat efter att tiden gått ut. Heck, jag brukar undvika att använda garantin överhuvudtaget, eftersom chansen är stor att det första de gör är att blåsa hårddisken, oavsett fel...

Übereil

Swashbuckler
Hon beskriver det som rätt klassiskt lagg - bilden fryser i ett par sekunder sedan snabbspolar den ikapp, sedan fryser bilden igen osv. Screenshots visar med andra ord inget fel. Ljudet var dock något annat, det lät mer som signalerna blandades ihop.

Übereil

Troberg

Sinister eater
Übereil said:
Hon beskriver det som rätt klassiskt lagg - bilden fryser i ett par sekunder sedan snabbspolar den ikapp, sedan fryser bilden igen osv. Screenshots visar med andra ord inget fel. Ljudet var dock något annat, det lät mer som signalerna blandades ihop.
Skärmproblemen låter inte som hårdvaruproblem, det finns inget där som skulle göra något sådant.

Så, återstår två saker:

* För lite minne. När datorn börjar swappa ut minne till disk blir det lätt så. Lätt att kolla via task managern.
* Något som är effat i operativsystemet. Boota med en live-CD och se om problemet går att få fram då.

Ljudet skulle jag gissa på en dålig drivrutin.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Übereil said:
Hon beskriver det som rätt klassiskt lagg - bilden fryser i ett par sekunder sedan snabbspolar den ikapp, sedan fryser bilden igen osv. Screenshots visar med andra ord inget fel.
Kolla aktivitetshanteraren och se om det är något som suger processorkraft? Sånt kan gå i vågor också.

Übereil

Swashbuckler
Har jag flyt kanske jag kan lära min syster att använda aktivitetshanteraren på ett vettigt sätt...

Übereil

Max Raven

T12-kultist
Event viewer (loggboken, syns i Windows 7 via högerklick på den här datorn - Hantera) kan också ge en fingervisning om eventuella fel.

Troberg

Sinister eater
Förresten, har du prövat nedsättande tillmälen? Jag brukar starta felsökning med det, och oftast så lyckas jag lösa problemet...

solvebring

Superhero
Übereil said:
Har jag flyt kanske jag kan lära min syster att använda aktivitetshanteraren på ett vettigt sätt...

Übereil
TeamViewer – fjärrstyr din systers dator och hjälp henne trots distansen. Även bra för filutbyte m.m. Så gör jag med min gamla morsa och hennes datorproblem.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Übereil said:

Übereil
TeamViewer – fjärrstyr din systers dator och hjälp henne trots distansen. Även bra för filutbyte m.m. Så gör jag med min gamla morsa och hennes datorproblem.
https://join.me/ kanske kan va nåt?