Problemet är att ljud (och bild, om jag förstått saken rätt) ibland... fladdrar ihop, är väl bästa beskrivningen. Frågan är a: hur troligt är det att det är ett hårdvarufel och b: hur troligt är det att det kommer klassas som självförvållat om man lämnar in datorn till affären (garantin gick ut runt jul...)?
Det är svårt att säga utan närmare beskrivning på vad som händer. Ett foto av skärmen när det händer skulle antagligen säga jättemycket.
Mitt råd är att tanka hem och bränna Kubuntus live-CD (funkar med Ubuntu också, om man är lagd åt det hållet). Starta datorn från den och kör ett tag. Inget ändras på datorn, men den använder ingenting av det nuvarande operativsystemets drivisar eller inställningar. Med andra ord, kommer felet då också så är det hårdvaran, funkar det så är det mjukvara.
När det gäller garanti så brukar det vara kinkigt att få något fixat efter att tiden gått ut. Heck, jag brukar undvika att använda garantin överhuvudtaget, eftersom chansen är stor att det första de gör är att blåsa hårddisken, oavsett fel...