Nekromanti min tur att kommentera till DoD6

jonix

Warrior
Läst rätt många inlägg vid det här laget, tyckte det var dax att registrera mig och skriva lite...
Kanske lite bakgrund: spelat rollspel i 9år, och jag tycker att jag har spelat det mesta (EDD, DoD91, Eon, diverse mutantspel, S.o.R., Wampyre, ja usch kommer inte ihåg alla, men det är en hel del. Dock har jag alltid varit DoD troget (förmodligen för att det var mitt första). Jag kan väl oxå "skryta" med att jag har varit SL i 9år, dels för att jag tycker det är kul men oxå för mina spelare alltid har varit ganska lata för att lära sig alla regler.
Det var egentligen en ren tillfällighet att jag fick tag på spelet för nästan 2 månader sedan. Redan när jag bläddrade i boken blev jag frälst.
För er som inte orkar läsa mer kan jag ju alltid ta summeringen med en gång...

Du behöver ett par år på nacken för att "lyckas" med spelet. Tycker att hela boken är en massa lösa trådar som inte leder någonstans, tror att man behöver erfarenhet från andra spel med för att knyta ihop dem.

Man kan nästan säga att DoD6 är en guide för SLn för att han skall kunna "lyckas". Tar man boken bokstavligen kommer man bli grymt besviken (vilket jag tyvärr ser i många inlägg), ändringar behövs för att göra spelet bra, och det kan bli riktigt bra.

Att skapa en RP i DoD6 tycker jag varken är bättre eller sämre än i något annat rollspel. Oftast bryr jag mig inte om de regler ändå, jag tycker att spelare blir oftast mer engagerade i sin RP ifall de får göra lite som de vill (nog om det det har ju inte med DoD att göra...)
Dock vill jag berömma Roitminds för balansen i grundegenskaperna. Om man tittar på dem ser man att alla är viktiga (innan har iallafall jag tyckt att INT och SMI varit alldeles för "tunga").

När det gäller yrken får jag erkänna att med de få gånger jag/vi har spelat så har jag inte märkt någon större "klyfta" mellan yrkena. Dock undrar jag ifall om någon har en mäktig svärdmagiker, när jag har "simulerat" så har jag märkt att svärdmagikerna hamnar hopplöst efter, de blir inte bra på något... delar ni andre den uppfattningen?
När det gäller stridssystemet är jag lyrisk. Det kanske inte är så realistiskt, men vem bryr sig, det skall vara action i striderna. Dessutom blir det faktiskt lite strategi hur man vill ha det (2 "svaga" eller 1 "stark" attack osv), och det är kul.
Färdigheterna är bra, jag gillar det att man "plockade bort" grundchanserna. Egentligen har man inte plockat bort grundchanserna utan man lagt större vikt på svårighetsgraden istället. Att hoppa över en bäck på 1m skall man inte behöva en färdighet till utan det skall vara "rutin" dvs alltid lyckas, om ni förstår mitt exempel...
Färdigheterna är kanske lite väl många... hoobyjonglerare som jag är lägger jag märke till beskrivningen på gyckelkonster :)

När det gäller stridsfärdigheterna så ser jag att det finns gott om utrymme att skapa egna stridsfärdigheter eller ta från andra rollspel.

När det gäller själva striden, så är det första gången som jag har lyckats med att skicka fram 25 fiender mot mina RP och fortfarande ha kontroll över striden!

Skadorna är väl inget att tjata om... som vanligt till DoD. snabbt smidigt och enkelt (dock har jag alltid dragit upp skadeeffekterna, vid noll KP ska man va död).

Sen kommer vi till magin... äntligen har magikerna blivit mäktiga, mycket tack vare att de kan kasta sina magier snabbáre (detta system införde jag dock för längesedan, men det underlättar när det finns tryckt).
Dock vill jag påpeka att det finns en del "buggar", en som är ganska stor är magin BLINDHET om ni slår upp sidan 87 ser ni varför, den är mycket svår att undvika, den har en bra räckvidd, den "kostar" lite, men framför allt är den alldeles försnabb för att vara så mäktig. Just nu brottas jag med en magiker som har den magin, han kastatr den på alla mina fiender, vilket är ganska irriterande. Eftersom den är så snabb hinner den före alla skyddsmagier med...
Har ni stött på samma problem?

När det gäller magikernas bok, och hur många besvärjelser de får ha från början har jag gjort så att jag har gjort mig ett antal skolor (demonologer, nekromantiker, menatlister, teoretiker m.m. ni fattar säkert...), sen har jag sagt så att dessa skolor har standardiserade böcker som magikern får, med ett visst antal magier, detta gör att magikern måste anpassa sig till skolan och fortsätta den vägen och lära sig de magierna.
Tyvärr har ingen ännu spelat präst, men Rpna har mött en del, och jag kan säga att det systemet fungerar bra det med. Kanske lite svårt att göra religoner med präster, men det går det med...
Monsterdelen i boken är väldigt tunn. Som tur var äger jag en monsterbok (finns att hämta en sådan på nätet), så jag klarar mig, men ni andra? hur gör ni?
Att orcerna är borta tycker jag är interessant, tyckte att de var ganska så opersonliga iallafall.
Nu har jag nog dragit igenom hela boken.
Som jag har sagt tidigare, för att DoD6 skall kunna utnyttjas maximalt så skall man inte ta den bokstavligen...

Ett inlägg jag kommer ihåg är något med att man klagar på att ex. tjuvar inte kan använda tunnhjälm, visst kan de det, men de kan inte utföra några av sina yrkesfärdigheter i den! ex. dyrka och slåss på sitt speciella vis med sin dolk... lika naturligt som att magiker inte kan använda helrustning (tycker jag).
Som ni har märkt så har jag en hel del egna regler och tolkningar, vilka jag med NÖJE delar med mig av, och ni kommer säkerligen se mer av mig i detta forum (sålänge det håller sig över "fjortisnivån".)
Skriv här under el. Kontakta mig gärna över ICQ (UIN: 104897134)
Jag kan även ta emot EL-post på jonix.e@sweden.com :)
Jag garanterar svar.
Regler och annat som jag kör med håller jag på med att sammaställa på datorn (jobbigt med handskrivna sidor i längden). Det kommer ta ett tag (inget jobb jag prioriterar precis), men jag delar GÄRNA med mig, diskuterar gärna om dem.
Det jag har på lager är lite stridsfärdigheter, en färdighetstabell (tar 5min att "köpa" sin färdighter istället för en timme + att man inte behöver miniräknare), ett rollformulär (Rpvänligt), skadesystem (dör "fortare"), magiskolor och böcker (så man slipper BLINDHETsnördar), lite onda och andra trevliga religoner.

end.

NecTech

Swordsman
"Att orcerna är borta tycker jag är interessant, tyckte att de var ganska så opersonliga iallafall"

Det är väl inget fel eller brist på orchernas personlighet. Det är väl snarare så att vissa spelledare kanske fastnar i ett visst spår.

Personligen tycker jag att orcher är klart mer intressanta än vad exempelvis trädkramande Alver någonsin kommer att bli. Men det är jag det. Och jag är inte som alla andra. Jag gillar surströmming!!!

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

jonix

Warrior
sant necrotech, får väl erkänna att det lätt har blivit så att man "skickar" fram lite orcer, utan att egentligen bry sig. Alver får man väl säga vad man vill om utan att bli halshuggen, själv tycker jag inte om att de är mindre än en människa... (tolkien influens?...)
Kan väl säga så att jag tycker att trollen (raserna) är bättre beskrivna än vad orcerna var i vissa andra grundböcker, gjorde ett äventyr engång där alla skulle vara orcer, men det blev inte helt lyckat (skyller på RPna...)
Kanske borde göra ett för troll och se hur det går...

jonix

Warrior
...att alver är bäst på allt?
nu undrar jag vad du menar... om du syftar på alverna i tolkiens värld hoppas jag att du som jag tänker på alverna i silmarilion (dvs. före 3 ålderns eller vad det hette..)
, och då undrar jag vad du menar...

Om du menar alverna i DoD (i allmänhet) kan jag inte förstå ditt resonemang, visst jag har i bakhuvudet när jag upptäckte att när man skapar en uråldrig alv i Chronopia (usch, tvätta munnen) den blev bäst på allt (tack vare en del "buggar" i skapandet av RP i reglerna...).
Annars tycker jag inte det... ge mig exempel eller du kanske bara är avundsjuk för de har spetsiga öron? :)

NecTech

Swordsman
Vad jag menar är att alla Alver i Tolkiens värld är bäst på allt. Störst, vackrast, smartast osv, osv.......Tråkigt!!!!

Alla andra raser är bara bleka kopior......Så är det. Men ok. Tolkien ville ha det så.....Inga problem...men jag gillar det inte.

Sås och potatis.

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

Dart

Warrior
Tycker det är skitmysigt med mäktiga alver:) Om mina RP möter en riktigt mäktig typ så kan ni ger er på att han är alv.

Gillade systemet då man fick köpa sin ras i gamla DoD djävligt bra för då kunde vissa raser verkligen vara bättre än andra nu har Riotminds balanserat ut alla raser istället, vilket inte är fel lite synd om mina söta alver i sina träd bara:)

Alver är väl egentligen inte bättre än människor eftersom människan har haft mycket störra framgång med att sprida sig i världen än vad alverna har haft. Människor är alltså mycket bättre på att föröka sig och anpassa sig än alver.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

SirDr

Veteran
alver...
tenderar att bli uskligt mäktiga... samt har spetsiga öron.
men då spelarna sällan kan ta till sig alvernas flower power anda eller högmod.. blir de lätt tråkiga saker som kräver slakt / kluriga intriger

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro