Nekromanti Min WH40K armé

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Så! Nu har jag, utan att kunna några regler, kommit på hur min armé ska se ut!

Jag spelar ju som bekant Ultramarines, och tänkte mig följande:

Headquarters:

Space Marine Chaplain with Jump Pack.

Troops:

2 tactical squads med vanliga marines. Missile Launchers och meltaguns.

Elites:

6 Terminators varav två med assault cannons.

1 Chaplain Venerable Dreadnaught, som jag ska beställa från Forge World. Utrustad med plasma cannon och close combat arm.

Fast Attack:

5 Assault Space Marines med jump packs och chain swords.

Heavy Support:

Jag ska inte ha någon heavy support inledningsvis, men när jag väl skaffar det så kommer det troligtvis bli två stycken Vindicator Tanks. De har stora kanoner. Och plogar. PLOGAR.

Så, nu ska jag bjussa på min briljanta taktik! Tanken är att jag direkt när spelet börjar kopplar min Chaplain till mina assault marines. De skall sedan ta viktiga taktiska positioner. Efter att de tagit den viktigaste platsen på slagfältet teleporterar terminatorerna dit och håller terrängen. Förhoppningsvis kan de därfifrån få god verkan med sina assault cannons, och om någon stormar dem så får de lära sig den bistra vägen hur tuffa terminatorer är i närstrid.

Efter att den viktigaste platsen är tagen hoppar Chaplain+Assaultmarines vidare och tar nästa plats av värde. Under tiden marcherar min dreadnaught fram med de två taktiska grupperna i släptåg. Han får skjuta samtidigt som han går, tror jag, vilket borde ge fint eldunderstöd.

Dreadnaughten tar över eldställningen från assaultgruppen som går vidare mot nästa mål, alternativt överfaller motståndarens HQ.

De taktiska grupperna är just vad de låter som. Taktiska. De tar hand om uppdykande hot, bekämpar fientligt pansar eller stormar terräng som fienden tagit.

Tanken är alltså att genom snabbhet och grym närstridsförmåga snabbt ta de två viktigaste positionerna på slagfältet för att därifrån kunna utnyttja Terminatorernas och Dreadnaughtens tunga eldkraft på ett bra sätt. Dessa två enheter är dessutom så starka i närstrid att de bör kunna stå emot motanfall. (en chaplain Dreadnaught har förmågan "Litany of Hate", precis som en vanlig chaplain!)

Coolt va?

Det är alltså så jag tänkt, utan att kunna reglerna än. Nu återgår jag till målandet!

Anders Åstrand

Swordsman
Utan att ha särskillt bra koll så tycker jag att bara två tactical squads låter lite riskabelt, eftersom i nya upplagan av reglerna är det bara tactical squads som kan hålla objectives.

Annars är det helrätt att fokusera på vad som är ballt/kul att måla istället för att slå ihjäl fiender med mattehammaren.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Fast... det tar så lång tid att måla tacticals! Så jag nöjer mig med två squads till att börja med. Funkar det inte får jag väl köpa fler.

Och yeah, coolhet slår spelbarhet alla gånger. Jag kommer nog inte spela så mycket ändå.