Simon
Swashbuckler
Jaha, jag har alltså gett mig på knarket som kallas Burning Wheel. Jag kunde inte stå emot längre när jag såg hur roligt de andra barnen hade.
Men, jag behöver hjälp i att reda ut läsningen (det visste jag att jag skulle behöva, så det är inte något problem i sig).
Är det inte övermänskligt för SL att hålla reda på alla traits? Bara min rollperson, gjord på fem lifepaths (eftersom boken rekommenderar att Orcs får en extra) har whopping TOLV traits.
Utöver Versus Tests och Beliefs, Insticts och Traits, vad ska jag använda för regler? En gammal men komplex fråga. Circles har jag förstått att jag bör använda tidigt. Och Relationships, antar jag. Och Resources verkar inte förstöra spelet heller. Men sen?
Jag vill verkligen inte använda stridsrundor! Jag ser hela den regelbiten som ett arv från tradspelandet som jag inte är intresserad av att använda. Jag tycker det går tvärs emot hela principen av att ett slag ska avgöra och att resultatet ska stå ("Let it Ride"). Att lägga en halvtimme timme på att slå för varje smäll är anatema till hur jag vill sköta mina konflikter. Men, om jag använder Simple Martial Conflict, som ju finns, vilka regelmoment kan jag ändå ha med? Jag vill ju att vapen och rustningar åtminstone ska spela roll! Och gärna att det finns något sätt att slå för manövrering och sånt och låta det påverka striden. Men som sagt utan att det blir en lång rad rundor där man försöker göra samma sak om och om igen. Finns det några bra förslag på hur jag kan göra?
Mmm, okej, jag nöjer mig därmed till att börja med.
(Alla är välkomna med funderingar och resonemang, såklart, men jag vill att tråden håller sig till ämnet. Ingen Luke Crane- eller BW-bashing, alltså.)
Men, jag behöver hjälp i att reda ut läsningen (det visste jag att jag skulle behöva, så det är inte något problem i sig).
Är det inte övermänskligt för SL att hålla reda på alla traits? Bara min rollperson, gjord på fem lifepaths (eftersom boken rekommenderar att Orcs får en extra) har whopping TOLV traits.
Utöver Versus Tests och Beliefs, Insticts och Traits, vad ska jag använda för regler? En gammal men komplex fråga. Circles har jag förstått att jag bör använda tidigt. Och Relationships, antar jag. Och Resources verkar inte förstöra spelet heller. Men sen?
Jag vill verkligen inte använda stridsrundor! Jag ser hela den regelbiten som ett arv från tradspelandet som jag inte är intresserad av att använda. Jag tycker det går tvärs emot hela principen av att ett slag ska avgöra och att resultatet ska stå ("Let it Ride"). Att lägga en halvtimme timme på att slå för varje smäll är anatema till hur jag vill sköta mina konflikter. Men, om jag använder Simple Martial Conflict, som ju finns, vilka regelmoment kan jag ändå ha med? Jag vill ju att vapen och rustningar åtminstone ska spela roll! Och gärna att det finns något sätt att slå för manövrering och sånt och låta det påverka striden. Men som sagt utan att det blir en lång rad rundor där man försöker göra samma sak om och om igen. Finns det några bra förslag på hur jag kan göra?
Mmm, okej, jag nöjer mig därmed till att börja med.
(Alla är välkomna med funderingar och resonemang, såklart, men jag vill att tråden håller sig till ämnet. Ingen Luke Crane- eller BW-bashing, alltså.)