Nekromanti Mina tips till Riotminds (SNÖSAGA SPOILER)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hej på er.

**********DETTA ÄR EN SNÖSAGASPOILER***********

Nu tänkte jag dela med mig av lite erfarenheter från Snösaga. Jag har inte spelat klart det än men börjar närma mig slutet. För att grabbarna på Riot inte ska gå i samma fällor en gång till så hoppas jag att fler lämnar sina åsikter i den här tråden så att den kan bli till hjälp inför skapandet av Eldsjäl.

Till och börja med så vill jag säga att jag älskar Snösaga men det har vissa brister som jag nu skall peka på.

* Snösaga är svårt. Snösaga är jättesvårt! Både för SL och spelarna. Det är svårt att leda och kräver mycket förberedelsetid av SL. Dessutom så är det långa perioder i kampanjen som inte finns beskrivna annat än med några få meningar. Detta kräver mycket improvisation och det är svårt att gestalta en lång tidsrymd. Det hela presenterar ett stort problem för nya spelledare vilket är tråkigt då dessa kan avskräckas från att ge sig in i Riotminds kampanjer och äventyr i fortsättningen. Förresten så är det inte bara svårt för nybörjare. Jag har varit SL aktivt i ca åtta år. Även jag har ibland problem med att få saker att hänga ihop.

* Snösaga är inkonsekvent. Hur är det igentligen med vintern? Trots beskrivningarna av vintern som aldrig tar slut så påverkar det inte historien på något sätt. Det nämns aldrig att det är ont om villebråd och att hungersnöd råder i Vildland. I varje fall så påverkar det inte handlingen i spelet nämnvärt. Hur är det t.ex. möjligt för Juhkalla att dyka ner i tjärnen när det har varit vinter i två och ett halvt år?

* Det blir för mycket av det goda. Tre drakar i en och samma kampanj? Varav en för transport? I mitt Trudvang är drakar något sällsynt. Jag hade gärna sett besöket hos Nifelfang som en av spelarnas största stunder i hela kampanjen. Nu är det "bara" ännu en drake. Kriget blev lite för mycket också. Slag på slag där motståndaren bara öste på med större och större härskaror.. Förlust efter förlust blev också tråkigt för spelarna. Det är inte roligt att torska, särskilt som varken de eller SL kan påverka utgången av slagen. De är dömda att förlora mao.

* Snösaga är svårt! (igen). Vissa händelser i SNösaga är FÖR svåra! Jag har en grupp på fyra spelare plus mig själv. Det får ändå anses vara en rätt normal spelgrupp. Fyra rollpersoner spöar inte en drake om de inte har några överjävligt koboldiska artefakter. Jag som SL kan tänka mig att låta en SLP förlja med gruppen, men det är ändå för svårt för dem. Och fler SLP förtar känslan för spelarna imho. Det är DE som skall påverka handlingen. Inte SL:s kasperdockor.
Dessutom så är vissa saker mycket tarvliga mot spelarna. Att en av spelarna skall bli blind hos Nifelfang t.ex. Spelaren kan inte påverka detta. Om priset skall vara så högt så måste det finnas ett sätt för spelaren att lyckas undkomma genom list. I det här fallet så står utgången klar - spelaren kommer att bli blind och på så sätt förlora sin rollperson som hon har spelat genom nästan hela Snösaga med. Ingen rolig smäll att ta - särskilt om man inte har förtjänat det.

* Ysetur! Ysetur var en väldigt rolig del i kampanjen, men att ta upp så mycket plats med kartor över en enda borg är inte rimligt. Mina spelare kommer troligtvis inte besöka Ysetur igen och de har bara varit i max 5% av borgen. Jag hade hellre sett att dessa sidor fyllts med mer omväxlande små äventyr som förgyllt kampanjen. (inte en till drake bara :gremwink:

* Bröllopet. Det hela var en rolig episod att spela, men ... För många SLP:s. JAG hade stora problem att hålla reda på alla, än mer att gestalta dem så att spelarna kom ihåg dem. Hälften hade varit mycket, en fjärdedel hanterbart.

Det här var några av mina negativa åsikter om Snösaga. Det måste nämnas att jag har betydligt fler positiva upplevelser från kampanjen i bagaget men dessa har jag pratat om tidigare på forumet. Snösaga är grymt bra, det är nästan lika bra som Vildhjärta (ja, jag kallar det Vildhjärta med Ä för det låter och ser bättre ut).

Jag hoppas att ni forumiter kommer med fler åsikter så att vi skapar bästa möjliga förutsättningar för att Eldsjäl skall bli ännu bättre. Och Riotminds - snälla ta åt er av det som skrivs här, det tjänar både Ni och vi på.

Vitulv - som längtar sig trött efter Osthem

Storuggla

Champion
"Snösaga är svårt. Snösaga är jättesvårt! Både för SL och spelarna. Det är svårt att leda och kräver mycket förberedelsetid av SL. Dessutom så är det långa perioder i kampanjen som inte finns beskrivna annat än med några få meningar."

Jo...

"Snösaga är inkonsekvent. Hur är det igentligen med vintern? Trots beskrivningarna av vintern som aldrig tar slut så påverkar det inte historien på något sätt. Det nämns aldrig att det är ont om villebråd och att hungersnöd råder i Vildland. I varje fall så påverkar det inte handlingen i spelet nämnvärt. Hur är det t.ex. möjligt för Juhkalla att dyka ner i tjärnen när det har varit vinter i två och ett halvt år?"

Hum, har aldrig riktigt brytt mig om den biten. jag antar att djuren äter... andra djur som äter djur och så fortsätter det tills man kommer till ett djur som äter barr eller något. :gremwink:
Mat kanske kommer söderifrån och så. Och tjärnen... ja, den är lite klurigt, såvida det inte är en sådan där isländsk källa eller något, fast det borde ju stått i sådarna fall.

" Det blir för mycket av det goda. Tre drakar i en och samma kampanj? Varav en för transport?"

Kriget var det inget problem med, slänger man in lite småslag så blir det lite omväxlande. Men drakarna... ja. För många.

"Dessutom så är vissa saker mycket tarvliga mot spelarna. Att en av spelarna skall bli blind hos Nifelfang t.ex. Spelaren kan inte påverka detta. Om priset skall vara så högt så måste det finnas ett sätt för spelaren att lyckas undkomma genom list. I det här fallet så står utgången klar - spelaren kommer att bli blind och på så sätt förlora sin rollperson som hon har spelat genom nästan hela Snösaga med. Ingen rolig smäll att ta - särskilt om man inte har förtjänat det."

Jepp. Sådant suger Terminatorpung. Godtyckligt och rent ut sagt trist. Jag moddade det så fort jag såg det, sådant hör 80talet till :gremwink:

"Ysetur! Ysetur var en väldigt rolig del i kampanjen, men att ta upp så mycket plats med kartor över en enda borg är inte rimligt."

På rak arm: Kartorna störde mig inte så mycket. Men Ysetur är, som du säger, apballt.

" Bröllopet. Det hela var en rolig episod att spela, men ... För många SLP:s. JAG hade stora problem att hålla reda på alla, än mer att gestalta dem så att spelarna kom ihåg dem. Hälften hade varit mycket, en fjärdedel hanterbart."

Med många antecknignar och en grogg går det fint ska du se. Nä, men bröllopet var kul, det är inte ofta så stor vikt läggs vid ett helt och hållet socialt agerade. Jag gillade.

Men framför allt: Arkerna. Jag älskar dem. :gremgrin:

Storuggla, Osthem måste rocka

Foggmock

Myrmidon
Långt meningslöst dravel, typ.

Tja, det är medhåll på samtliga punkter. Snösaga är kass. Det finns fler ställen som är rent ut sagt dåliga än något annat jag sett på länge. Jag kan väl kommentera dina punkter lite kvickt:

1. Svårigheten
JA! Okej, man tål äckligt mycket stryk i Dod6:an, men man läker ju aldrig! Det är för många svåra avgörande strider som man inte vill att de ska förlora (tex mot brotbesten) för att spela om äventyret är liksom inte mycket mening med.

2. Inkonsekvens.
Det ÄR norröver, det brukar vara kallt, så villebråden har antagligen inga problem att överleva. Under färden mot jaktgodset uppmanas spelledare att få spelarna att tycka att det verkar vara för bra för att vara sant. Renar och mastomanter syns dagligen. Att vintern har pågått i 2.5 år påverkar antagligen inte djuren mer än att de blivit förvirrade. Hur det funkar för djur som gått i ide har jag ingen aning om.

3. Ja. För mycket drakar. Var tusan ska mystiken med drakarna ta vägen om de blir vardagsmat? Och ang. kriget så är det bara fjantigt. Jag spelar gärna en kampanj i skuggan av ett krig, alltså under tiden det håller på. Att ha ett sånt här tråkigt och meningslöst och utdraget krig som en del i en kampanj (som ska betyda serie av äventyr, inte regelrätt tidsspel s.a.s., då tänker jag även på tiden hos Arkerna som är aptråkigt.) var inget smart drag, tyvärr.

4. JAAAA Snösaga är svårt. Antalet svåra moment är inte för många, men sättet de är gjorda på är fel. Det finns för lite utrymme för plot-tvister, går nått fel nånstans så går allting käpprätt åt helvete. Blindheten och SPI-förlusten nagelsnubben vill ha struntade jag totalt i. Så fantastiskt löjligt, omotiverat och värdelöst.

5. Ysetur
Ysetur är apball. No doubt. Istället för att lägga energi på att beskriva en massa ställen RP aldrig kan besöka hade jag sett en mer genomarbetad och solid kampanjmodul.

6. Bröllopet
När jag spelade episoden var det liksom 'och så träffar ni bla bla Blåyxr och den och den Hagtorn' och det gjorde att SL lade ner en massa tid på att lära sig en massa namn och shitte som spelarna aldrig la på minnet. jag hade kanske 5 eller 6 SLP's från det scenariot hyfsat i minnet när jag spelade. när jag själv spelledde det så tonade jag ner alla och beskrev bara ett efternamn eftersom det kunde ses på kläderna, typ.

För att lägga till egna kommentarer: Hela mellanakten är totalt värdelöst. Kriget och fångenskapen hos arkerna är sååååå tråkigt, det är liksom bara mekanik och inget rollspelande öht. Sen är hela kampanjen för bombastisk som det är. Gigantiska ödesdigra slag, räddandet av världen, kärleken övervinner allt.. yaddayaddayadda suck gäsp stånk stön. Jamenar, kolla på Sagan om ringen. först.. världens jätteslag. sen... ingenting förrns Bilbo snubblar över ringen, och 50 år senare ska härket förstöras. jag har ingen lust att spola fram 50 år speltid bara för att Det Goda redan har allierat sig mot Det Onda och för att Den Onda Härskarinnan har blivi dräpt på ett hyfsat snöpligt sätt, och inget ball finns kvar att göra. jamenar, vad är en liten svartmagiker i ett torn som försöker frammana en demon mot Isdrottningens samlade härskaror och Blodughadda, liksom. Okej, vi har gjort det ballaste man kan göra, räddat världen.. vad ska vi göra nu? Lösa deckargåtor? Grottkräla? Nä. lite mindre storslagenhet nästa gång om jag får be.

Krigstabellerna är också rätt ologiska på en del ställen. 330 Järnhandsriddare har +4 i krigsvärde medans 15000 snöorcher har +1. ändå lyckas 300 riddare bara ta med sig 4000 snöorcher i döden. kan kanske förklaras med att flyktvägen blev avskuren, men det är många siffror som glappar.

Som avslutning vill jag nog bara säga.. bättre lycka nästa gång, Riotminds. Detta var nog erat största bottennapp hittils.

Crazydwarf

Veteran
Varning för enormt inlägg !

Min grupp har inte kommit ut ur akt 1 ens efter 20+ spelmöten a´ 4-5 timmar stycket. Snösaga är vekligen en FET kampanj som man kan leka hur mycket som helst med.
Men mina synpunkter..Goda som onda (försök ge både ris och ros är ett av mina motton :gremsmirk: )

1. Ruskigt svårt skrivet.
Informationen är utspridd och inlagd på knepiga ställen..Bla Ysetur har SLP och föremål friskt ihopmixade med rumsbeskrivningarna. Det behövs orimlig mängd koll från SL´s sida vart all info finns, eller att han kan hela boken utantill. Ysetur är värst, men hela äventyret lider av detta i allmänhet.

2. Kartor och krig.
Varken jag som SL eller mina spelare uppskattade direkt att smyga runt i Ysetur..Tyvärr lär jag säga då konceptet på borgen är sååå coolt och sååå fett..Men "dungeon crawls" på AD&D vis..Urk.
Jag önskar någon av mina spelare hade varit magiker och haft besvärjelsen karta, så jag kunnat slänga upp kartan framför dem och fråga "vart går ni ?" (eller haft vett nog att låta dem hitta en ritad karta)
Jag kan bara beskriva stenväggar på så många olika sätt och hålla det intressant..Med en viss kunskap om upplägg och vaktpatruller tror jag mina spelare hade uppskattat det mera, då de kunnat planera sin taktik bättre. Istället för att planlöst vandra runt och försöka att inte komma vilse.
På slutet skippade jag det mesta av kartan och gick mer på känsla iallafall.

Kriget har vi inte kommit till ännu..Men fältslag är inte heller roliga mer än en liten stund, max ett spelmöte.
Och att utföra hela paketet i mitt spelgäng..Nej då kommer vi bara att tillslut bara koncentrera oss på antal soldater och moralbonusar, och förlora sikten på det riktigt roliga, nämligen rollprestationer. Återigen något jag måste korta ner till en dramatisk händelseskildring, likt alla långa resor som måste företas.

3. Tokmycket SLP.
Kort sagt: Jag håller helt med Vitulv på denna punkten.

Långt sagt: Visst var bröllopet ett skönt avbrott från det vanliga "äventyrandet" jag gillade det skarpt..Men oj så mycket folk, en mängd viktiga SLP varav vissa beskrivs i mer detalj på en helt annan plats i äventyret (återigen SL får bläddra hit och dit hela tiden om han inte redan kan allt i skallen) mina spelare talade knappt med hälften av alla SLP och minns knappt en tredjedel i efterhand trots att de är flitiga antecknare..
För mycket folk på en gång helt enkelt för mitt gäng iaf, SL måste gestalta så många på så kort tid, vilket innebär att alla SLP inte får plats att ge det intryck man skulle önska de hade gjort.

4. Drakar
Här kommer jag att modda lite, Bla. Funderar jag på att göra transportdraken till en stor uggla. och ändra någon utav de andra två med..Förmodligen den som vakar över flöjten.
3st drakar blir lite väl många, men som fördel är det mycket lätt för en iderik SL att modda detta utan att handlingen blir förstörd.

5. Svåra strider.
Det här ser jag inte som en nackdel alls, åtminstonde inte för rutinerade spelare och spelledare.
3 RP på ca: amatörnivå..Att de skulle gå i strid med en Brotbest var otänkbart, så de fick så vackert lov att komma på nåt annat..Vi hade mycket roligt i det scenariot, då en kutade runt i det stora rummet som "lockbete" medans de andra fritog överlevande, de försökte senare dräpa besten genom att välta skrot och sten på den via. gruvschaktet :gremgrin:

Många av våra strider har varit mer åt detta hållet än rent tärningskastande. Och de som har varit verkligt påtvingade kan SL modda lite så det inte blir alltför svårt, eller i värsta fall ljuga lite om tärningarnas utfall bakom sin skärm.

6. Stooort kampanj.
Snösaga är defenitivt inte för nybörjare..Men jag tror att kampanjen kan hålla på i minst ett år (realtid) om SL verkligen utnyttjar all info som finns till minsta detalj..Som sagt vi har hållt på i 20+ spelmöten och är i nuvarande i slutdelen av akt 1 (jag vet flera som har kommit längre och tillochmed klarat av kampanjen på färre spelmöten)

Det är verkligen det största och mäktigaste vi har tagit på oss i rollspelsväg på mycket länge, och det kommer nog att bli svårslaget.
Personligen ser jag flera mindre äventyr, än ett fåtal lika feta som Snösaga (kan bero på att vi roterar SL ganska ofta, då ingen riktigt verkar vilja föredra att "sitta i tronen" som vi kallar det)

7. Sönderhackade RP
Jag är bara för sadistisk..Jag hatar att dräpa RP, men att Stycka dem och ge dem permanenta men är bara roligt..Att de blir tvugna att offra ögon och diverse ser jag bara som positivt..Det är karaktärsdanande :gremwink:

Nostalgi kan mätas i mängden ärr en RP har och antalet kafferingar på dennes formulär :gremgrin:

Däremot trots att det finns mycket plats för personlighetsutveckling i Snösaga, så är det inte troligt att dessa karaktärer kommer att kunna spela "normala" äventyr efteråt..Inte utan en skev balans iaf. Efter detta kommer andra saker att verka banala för dem..De har ju trots allt räddat världen från att gå under, förmodligen blivigt legender ( inte bara i YN mätt) och sett saker som dödliga män inte borde se. Low fantasyn är som bortblåst med deras hjältar.

Och vad händer om de trots allt skulle misslyckas ??
Syntax error, please reboot the universe !
Jo hela Trudvang måste ändras för fortsatt spel (annars förlorar ju hela "rädda världen" konceptet sin status om den egentligen inte är i fara)

8. Sista kapitlet.
Här skiner verkligen Snösaga tycker jag.
Massor med information om landet, historia, folket etc. Som egentligen inte behövs direkt för äventyret..Men är guld värt som framtida referens om man inte orkar hitta på precis allting själv, eller behöver inspiration för framtida äventyr i landet eller en bakgrundshistoria till sin karaktär.

Än så länge finns ju inga världsböcker (Osthem på G dock)
Och sådan här info är verkligen behövlig för vissa spelgrupper som vill hamna så nära "RM´s version" som möjligt. Eller bygga ut den redan tunga kampanjen mer detaljerat.

9. Skador och läkning. (mest regelsystem kommentar)
En hyfsad präst i gänget, och effekten av skador blir MYCKET mindre..En hyfsad läkekonst kunnig RP kan plåstra upp en svårt skadad kamrat till åtminstonde godkänt skick för resa..Och med tanke på läkningsgrad/dag och de långa resor man gör i Snösaga ser jag inga direkta problem här faktiskt.

Så länge de överlever striderna, finns nästan inte det här problemet..De stora mängder KP man har, tas ju ut av att vapen fläskar ut ruskigt mycket skada istället, och de flesta rustningar utom de i toppklass liknar wellpapp jämfört med skadepoängen som kan delas ut.

Lite som omvänt lajv..Riktiga skarpa vapen och en metallicgrå stickad tröja istället för äkta ringbrynja :gremlaugh:

theodåre

Veteran
Vitulv och ni andra,

tack för lite konstruktiv kritik, det är alltid bra och alltid välkommet.

Som ni säger, det är ett stort äventyr och det kräver extra mycket från spelledaren. Jag måste nog säga att trots att jag varit SL i snart 15 år och dessutom har skrivit (tillsammans med Jonas) äventyret var detta min största utmaning som SL någonsin.

Bli förvånade när jag säger att inget av det ni har synpunkter på var svårast för mig dock (mycket handlar givetvis om förberedelser och förväntningar)...svårast var hur tusan man skulle få "kärleken" mellan ljusets barn och ödets dotter att verkligen funka. helt otroligt att en så enkel grej som kärlek ska vara så svårt i rollspel.

Lite tips,

Kriget
Vi snabbspolade kriget vilket funkade toppen. Hade vi inte skrivit om kriget och hur det KAN spelas hade många haft synpunkter på det. Personligen är jag dock tveksam till om det är så kul att "rollspela" krig.

Fångenskapen
Jag älskade den delen, men vi hoppade över den ändå. När jag var SL tyckte jag att fångenskapen drog ner tempot för mycket. Men för er med gott om tid och som vill att alla ska få en bra bild av arkerna, hur de lever och agerar tycker jag verkligen att ni ska spela den delen. Den tillför mycket (tycker jag) i "trudvangupplevelsen".

Ysetur
Stort, många kartor, håller helt med. Svårt dock att hitta en balans mellan att beskriva en uråldrig borg med så många minnen och hemligheter, och sedan inte visa hur den ser ut. Kanske skulle borgen ha varit mindre, men då hade man ju aldrig fått se hur en "demonborg" i Trudvang faktiskt ser ut. Nåväl, jag stängde av vissa delar när jag var SL. Synd bara att den tar upp så förbenat många sidor i boken.

Antalet drakar,
hmm, håller med. Jag tycker man kunde skippat att Linn var en drake och kanske att Unghorvin byttes ut, men Nifelfang är en så stark symbol (inter alias) i den nordiska mytologin och tanken är att kunna använda honom som "pojken" i framtida kampanjer, småäventyr. Han är en SLP som lär dyka upp igen, om jag säger så. Mogunda-konceptet bygger på nagelfar, ni vet skeppet som var gjort av döda människors naglar. Också ett måste i HEL...om ni frågar mig :gremsmile:. Jag älskar den draken...men smaken är ju som sagt.

Många SLP´s
förstår vad ni menar men samtidigt tycker jag att SÅÅ många kampanjer har för FÅ SLP´s, det är två-tre väldigt klichéartade SLP´s och man får lixom aldrig något grepp om allt runt omkring. Måste nog säga att förberedelse är allt här. Dessutom är det ju så att man med lätthet kan "skala" bort en del SLP´s utan att förstöra.

Vi gör givetvis allt vi kan för att det ska bli bra, HEY, ni är ju våra fans och kunder! Vi vill alla att äventyren ska vara minnesvärda och roliga...inte att det ska vara "kass" eller "ett bottennapp" som någon så fint uttryckte sig.

..ses i skogen
theo

PS: Jo sa jag det att vi hade tänkt ha FEM drakar i eldsjäl...vi tyckte det var för få i Snösaga, så vi tänkte att den här gånge drar vi på! :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon
Det uppskattas alltid när spelföretaget man dissar svarar och säger att de tagit åt sig.

I stort håller Riotminds en hög kvalite på sina produkter, inget snack om den saken. Tyvärr har Dod6-linjen varit väldigt ojämn. Grundboken är tämligen värdelös, Jorges är en klockren tiopoängare, rollformuläret funkar skitbra, Vildhjarta är fantastiskt efter lite moddning och med en kasse schyssta handouts som diskuterats flitigt. Expert har jag inte studerat tillräckligt för att uttrycka mig om, men det jag sett verkar lovande trots att den grundläggande mekaniken är densamma med kroppspoäng och fortfarande alldeles för mäktiga magiker, levelsystemet hade jag inte haft nått emot att ha kvar.

Jag tänker såklart inte undanhålla sanningen, även om Snösaga är kass och ett bottennapp efter en viss analys hade jag skitskoj både när jag spelade och spelledde det, och spelarna uppskattade det mycket. Alltså har ni lyckats med att skapa ett minnesvärt äventyr.

Man glömmer inte den gruppen RP och händelserna som ledde fram till att de räddade världen från ondskan i första taget. Vi kommer antagligen hålla upp med äventyrandet i Trudvang ett tag, dels är jag tömd på inspiration, dels är Snösaga så omvälvande för världen att det krävs åtgärder för att fortsatt spel i Trudvang ska kännas trovärdigt. Vi inväntar Eldsjäl med spänning alltså.

Jag håller med dig angående drakarna, Mogunda och Nifelfang är en del av själen i äventyret men de andra hade man som sagt kunnat skippa, särskilt som tornödlorna påminner om drakar och ytterligare spär på mängden övernaturliga kreatur.

Sen måste jag säga att du är en synnerligen lyckligt lottad ung man om du kan hävda att kärlek är en enkel grej. Jag löste det så att jag hintade de här underbara kärlekskänslorna till han som spelade Ljusets Barn, i stil med 'du känner dig förtrollad i hennes närvaro' 'tomheten och saknaden är oövervinnerlig så fort hon går runt knuten' och han fattade väl mer eller mindre vad det handlade om och skötte resten själv, så att säga. Att säga 'du är förälskad i henne' hade känts.. krystat, liksom.

Nåväl. Tack för en fantastisk spelupplevelse (till största delen) och en urkass kampanj :gremwink:

Nightowl

Champion
I det här fallet så står utgången klar - spelaren kommer att bli blind och på så sätt förlora sin rollperson som hon har spelat genom nästan hela Snösaga med.
Det måste ju suga - inte nog med att man blir blind av att spela äventyret, man blir av med sin rollperson också! :gremgrin:

Erik, märker ord

Storuggla

Champion
Re: Varning för enormt inlägg !

"Funderar jag på att göra transportdraken till en stor uggla."

Låter som en utmärkt idé :gremgrin:

Storuggla, flaxar med vingarna

sleipner

Veteran
Först vill jag säga att Vildhjärta (som jag precis SLat klart) var en höjdare, dessutom tyckte spelarna det med :)

Nu står alltså Snösaga på programmet; men först krävs en massa förarbete som SL. Det allra största problemet är ju att Ljusets barn måste överleva en så lång kampanj. Det kan bli krystat att rädda honom genom alla faror.

Så här tänkte jag lösa en del andra problem:
*Kärleken: Detta är ju ett måste för kampanjen så det får bli ett kort snack med den utvalde innan vi börjar. Hoppas att det ska funka.
*SLP i Akt 1: Här kommer jag kopiera (hoppas jag inte bryter mot nån lag) bilderna på de inblandade SLP och ge till spelarna med namn och familjesymbol+ lite annan info.
*Järndraken: Med tanke på hans RV, skadebonus och framförallt FV i eldkvasten så funderar jag på att använda Rafner som inflygande räddare i nöden, ett alternativ är att förhandla med draken om att byta antingen ett matoffer eller en tjänare mot flöjten.
Vad tror ni om det? Kanske nån som använt det?
DD

solvebring

Superhero
* Snösaga är svårt. Snösaga är jättesvårt! Både för SL och spelarna. Det är svårt att leda och kräver mycket förberedelsetid av SL. Dessutom så är det långa perioder i kampanjen som inte finns beskrivna annat än med några få meningar. Detta kräver mycket improvisation och det är svårt att gestalta en lång tidsrymd. Det hela presenterar ett stort problem för nya spelledare vilket är tråkigt då dessa kan avskräckas från att ge sig in i Riotminds kampanjer och äventyr i fortsättningen. Förresten så är det inte bara svårt för nybörjare. Jag har varit SL aktivt i ca åtta år. Även jag har ibland problem med att få saker att hänga ihop.

* Snösaga är svårt! (igen). Vissa händelser i SNösaga är FÖR svåra! Jag har en grupp på fyra spelare plus mig själv. Det får ändå anses vara en rätt normal spelgrupp. Fyra rollpersoner spöar inte en drake om de inte har några överjävligt koboldiska artefakter. Jag som SL kan tänka mig att låta en SLP förlja med gruppen, men det är ändå för svårt för dem. Och fler SLP förtar känslan för spelarna imho. Det är DE som skall påverka handlingen. Inte SL:s kasperdockor.
Dessutom så är vissa saker mycket tarvliga mot spelarna. Att en av spelarna skall bli blind hos Nifelfang t.ex. Spelaren kan inte påverka detta. Om priset skall vara så högt så måste det finnas ett sätt för spelaren att lyckas undkomma genom list. I det här fallet så står utgången klar - spelaren kommer att bli blind och på så sätt förlora sin rollperson som hon har spelat genom nästan hela Snösaga med. Ingen rolig smäll att ta - särskilt om man inte har förtjänat det.

* Bröllopet. Det hela var en rolig episod att spela, men ... För många SLP:s. JAG hade stora problem att hålla reda på alla, än mer att gestalta dem så att spelarna kom ihåg dem. Hälften hade varit mycket, en fjärdedel hanterbart.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Jag håller med, till punkt och pricka. Jag spelar inte Trudvang, utan en egengjord DoD värld med husregler och lite släng av gamla DoD-regler. Men det är inget problem, man får modifiera om lite själv bara... Men till saken...

Jag lånade Snösaga av en polare och tänkte, "Vad kul, en stor kampanj med ett innehåll som verkar bra"...

Visst, jag slog igen boken efter att ha läst en fjärdedel. Det var för svårt. Om jag skulle spelleda Snösaga och lyckas bra skulle jag få läsa boken ett tiotal gånger och ha så mycket j*vla anteckningar att inte ens en gud skulle orka läsa eller hålla reda på dem.

Jag finner Snösaga för detaljerat, men samtidigt för hoppigt... Vissa delar är helt oklara och man fattar ingenting alls - visst, jag hur van som helst att improvisera - men att göra det hux i en stor kampanj med för klena grunder funkar inte, inte för mig i alla fall.

Sedan kollar man i gamla DoD-böcker, det är enkelt och glasklart... Sluta inveckla allt för mycket!!!
Det är jättekul med detaljerade äventyr, det är bra jobbat grabbar... Men ibland blir allt så rörigt och oklart att man får ta in på psyket. Tack vare rörigheten med den samtida oklarheten spelade tyvärr aldrig kampanjen, läste inte ens klart den för jag ansåg - rent ut sagt, att det var dåligt material!

Det är inte dåligt gjort, tänkt, skrivet eller något, det är ett kanonjobb med fina bilder och allt... Men ni borde ha gjort en mer klar och rak layout på det hela... Tack för ordet.

solvebring

Superhero
Vet att jag skrev in lite för sent. Men folk kollar ibland gamla trådar, så chansen finns att någon ser vad även jag tycker...!!! Fast å andra sidan pratar jag ungefär med mig själv tills någon läser tråden igen om två år... :gremgrin: :gremcrazy:

Vitulv

Du har ju bumpat tråden, så att folk kanske börjar läsa den igen :gremsmile:

- Vulf

Dewil

Skrivbordsgeneral
Bumpa inlägg (ur spår)

Men med den här forumsmotorn kan man väl inte knuffa upp inlägg? De ligger kvar i kronologisk ordning. Dessutom har väl de flesta standardinställningen (1 veckas inlägg?), vilket gör att trådar obönhörligen faller i glömska efter den tiden.

Dewil

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Bumpa inlägg (ur spår)

”Men med den här forumsmotorn kan man väl inte knuffa upp inlägg? De ligger kvar i kronologisk ordning. Dessutom har väl de flesta standardinställningen (1 veckas inlägg?), vilket gör att trådar obönhörligen faller i glömska efter den tiden.”

Det är just det som är grejen: De flesta kör standardinställningen, vilken är att visa trådar som varit aktiva senaste veckan. I och med Adus' inlägg så har ju den här tråden varit aktiv någon gång den senaste veckan, och alltså visas den i inläggslistan istället för att vara lost in space. Det kan ju utan problem ses som en form av bumpning, utan att för den sakens skull placera trådarna i knasig ordning – finemang (tycker jag, i vart fall). ^_~

solvebring

Superhero
Hm, sant... Tänkte inte på det... :gremsmirk:

Till alla andra:
Men i alla fall -Så ta till er mina ord om Snösaga nu, alla som missat men svängt hit ögonen i lika fett efterskott som jag!!! :gremgrin:

Organ

Out of time, out of mind
Nu när liket ändå är återuppväckt

Nu tänkte jag dela med mig av lite erfarenheter från Snösaga. Jag har inte spelat klart det än men börjar närma mig slutet.
Jag antar att ni till slut blev klara med kampanjen, men hur gick det?

/Anders

Vitulv

Re: Nu när liket ändå är återuppväckt

Oj, det var så länge sedan. Det jag minns mest är att de senare kapitlen av Snösaga kändes lite framhastade. Det händer väldigt mycket på kort tid och få sidor. Det känns som att sidantalet började sina för författaren och att han därför sammanfattade de sista, episka kapitlen i sagan på några få sidor. Det funkade, men man fick en tråkig känsla att Ysetur stal spaltutrymme för den sista delen.

Det var helt ok, dock. Och Snösaga är än idag en av mina rollspelshöjdpunkter.

- Vulf

G

Guest

Guest
Det har inlagget var intressant, och jag hoppas detta ar ratt forum for feedback at Riotminds. Annars kanske man borde ha en sarskild plats har pa forumet just for feedback. I synnerhet for att hjalpa svenska rollspelsproducenter med finkalibreringen. I vilket fall gor dem ett sabla bra jobb med sina produkter!

Jag vet inte huruvida du ar intresserad av svar/tips pa hur man kan losa de problem i Snosaga som du tog upp, men jag antar att andra lasare kanske vill diskutera detta, sa darfor ger jag nagra exempel pa problemlosning som jag hoppas inte upplevs som OT.

1. "Snosaga ar svart/langa luckor/lang forberedelsetid".
Det kanns som att du i din egen problemformulering samtidigt lamnar ett gott svar. Forberedelse. Nyckeln till allt gott spelledande. Om det nu ar en lang tidslucka, anvand den som en passiv berattandetid. All speltid behover inte vara realtid. Beratta for spelarna hur de kampar i den bitande vinterkylan, och hur hopploshetens misstrost sanker sig over deras forbarmade sjalar. Lagg till nagra tarningsslag och kanske nagra oforutsedda moten eller handleser. Nagon faller ner i en ravin dold av pudersno. Ett snoskred rasar over deras hydda. Du ar ju en erfaren SL, endast din fantasi ar din begransning!
Vad galler ditt andra stycke, striden med Nigelfang, sa maste du lata spelarna ta ansvar for sina handlingar. Ditt uppdrag ar inte att till varje pris radda deras liv. Det ar deras jobb. Jag tycker ett aventyr ska innehalla svara moment just for att hela tiden halla erfarna spelare pa spann. Snosaga ar uppenbarligen inte for nyborjare, och erfarna spelare tycker jag anda kan klara sig ur den situationen som du beskriver. Men jag tycker nog att 4 PCs ar for lite. Det bor vara minst 6 i Snosaga. Fyll ut de 2 resternade platserna antingen med 2 PCs till (dela ut till 2 valfria spelare), eller lat 2 NPCs hanga med.

2. "For mycket av det goda".
For mig ar detta en anti-tes. Jag tycker det ar helt ok med 3 drakar i samma aventyr, om dem har olika personligheter, och bjuder olika utmaningar. Draken for transport ar inte samma spanningsmoment som Nifelfang uppenbarligen ar. Och om en strid och/eller motstandare upplevs som for svar, sa kan hjaltarna alltid fly. Jag gillar inte att "modifiera" aventyr sa de blir lattare, men det ar ju en utvag om du sa vill.

3. "Inkonsekvent"
Du kan ju sjalv som SL lagga till och spela ut den bittra vinterns effekter. Det behover ju inte alltid sta uttrycligen i aventyret. Vissa saker ar ju sjalvklara, aven om jag haller med dig om att en god aventyrsskribent bor atminstone namna nagra av effekterna. PCs som inte skyddar sig fran kylan bor lida frostskador, och en snostorm begransar seende och horsel forstas. Att en tjarn inte fryser over kan bero pa en underjordisk varm kalla. Anvand din fantasi!

4. "Ysetur"
Ysetur tycker jag var ett bra inslag, och tanken ar val att borgen ska anvandas mer av PCs an hur du beskriver. Och varfor inte lata PCs ta over borgen?

5. "Brollopet"
Nar det ar valdigt manga SLPs inblandade (jamfor med brollopet i "Axe of the Dwarvish Lords" t.ex!) brukar jag i forvag gora nagra papperslappar med paklistrade ansikten som jag printat ut fran natet, och en kort beskrivning av den SLPns utseende, synlig utrustning, och personlighet. Dessa lagger jag ut framfor spelarna. Dem kan sedan studera dessa, och valja vilka dem vill interagera och prata med. Det ger en viss realism ocksa eftersom man i ett befintligt rum far en uppfattning av de personer som finns dar.

Jag tycker inte problemen som du listat ar ooverkomliga, utan jag tror att med god forberedelse och lite kreativ fantasi gar de att losa ganska enkelt.