Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,053
Hej på er.
**********DETTA ÄR EN SNÖSAGASPOILER***********
Nu tänkte jag dela med mig av lite erfarenheter från Snösaga. Jag har inte spelat klart det än men börjar närma mig slutet. För att grabbarna på Riot inte ska gå i samma fällor en gång till så hoppas jag att fler lämnar sina åsikter i den här tråden så att den kan bli till hjälp inför skapandet av Eldsjäl.
Till och börja med så vill jag säga att jag älskar Snösaga men det har vissa brister som jag nu skall peka på.
* Snösaga är svårt. Snösaga är jättesvårt! Både för SL och spelarna. Det är svårt att leda och kräver mycket förberedelsetid av SL. Dessutom så är det långa perioder i kampanjen som inte finns beskrivna annat än med några få meningar. Detta kräver mycket improvisation och det är svårt att gestalta en lång tidsrymd. Det hela presenterar ett stort problem för nya spelledare vilket är tråkigt då dessa kan avskräckas från att ge sig in i Riotminds kampanjer och äventyr i fortsättningen. Förresten så är det inte bara svårt för nybörjare. Jag har varit SL aktivt i ca åtta år. Även jag har ibland problem med att få saker att hänga ihop.
* Snösaga är inkonsekvent. Hur är det igentligen med vintern? Trots beskrivningarna av vintern som aldrig tar slut så påverkar det inte historien på något sätt. Det nämns aldrig att det är ont om villebråd och att hungersnöd råder i Vildland. I varje fall så påverkar det inte handlingen i spelet nämnvärt. Hur är det t.ex. möjligt för Juhkalla att dyka ner i tjärnen när det har varit vinter i två och ett halvt år?
* Det blir för mycket av det goda. Tre drakar i en och samma kampanj? Varav en för transport? I mitt Trudvang är drakar något sällsynt. Jag hade gärna sett besöket hos Nifelfang som en av spelarnas största stunder i hela kampanjen. Nu är det "bara" ännu en drake. Kriget blev lite för mycket också. Slag på slag där motståndaren bara öste på med större och större härskaror.. Förlust efter förlust blev också tråkigt för spelarna. Det är inte roligt att torska, särskilt som varken de eller SL kan påverka utgången av slagen. De är dömda att förlora mao.
* Snösaga är svårt! (igen). Vissa händelser i SNösaga är FÖR svåra! Jag har en grupp på fyra spelare plus mig själv. Det får ändå anses vara en rätt normal spelgrupp. Fyra rollpersoner spöar inte en drake om de inte har några överjävligt koboldiska artefakter. Jag som SL kan tänka mig att låta en SLP förlja med gruppen, men det är ändå för svårt för dem. Och fler SLP förtar känslan för spelarna imho. Det är DE som skall påverka handlingen. Inte SL:s kasperdockor.
Dessutom så är vissa saker mycket tarvliga mot spelarna. Att en av spelarna skall bli blind hos Nifelfang t.ex. Spelaren kan inte påverka detta. Om priset skall vara så högt så måste det finnas ett sätt för spelaren att lyckas undkomma genom list. I det här fallet så står utgången klar - spelaren kommer att bli blind och på så sätt förlora sin rollperson som hon har spelat genom nästan hela Snösaga med. Ingen rolig smäll att ta - särskilt om man inte har förtjänat det.
* Ysetur! Ysetur var en väldigt rolig del i kampanjen, men att ta upp så mycket plats med kartor över en enda borg är inte rimligt. Mina spelare kommer troligtvis inte besöka Ysetur igen och de har bara varit i max 5% av borgen. Jag hade hellre sett att dessa sidor fyllts med mer omväxlande små äventyr som förgyllt kampanjen. (inte en till drake bara
* Bröllopet. Det hela var en rolig episod att spela, men ... För många SLP:s. JAG hade stora problem att hålla reda på alla, än mer att gestalta dem så att spelarna kom ihåg dem. Hälften hade varit mycket, en fjärdedel hanterbart.
Det här var några av mina negativa åsikter om Snösaga. Det måste nämnas att jag har betydligt fler positiva upplevelser från kampanjen i bagaget men dessa har jag pratat om tidigare på forumet. Snösaga är grymt bra, det är nästan lika bra som Vildhjärta (ja, jag kallar det Vildhjärta med Ä för det låter och ser bättre ut).
Jag hoppas att ni forumiter kommer med fler åsikter så att vi skapar bästa möjliga förutsättningar för att Eldsjäl skall bli ännu bättre. Och Riotminds - snälla ta åt er av det som skrivs här, det tjänar både Ni och vi på.
Vitulv - som längtar sig trött efter Osthem
**********DETTA ÄR EN SNÖSAGASPOILER***********
Nu tänkte jag dela med mig av lite erfarenheter från Snösaga. Jag har inte spelat klart det än men börjar närma mig slutet. För att grabbarna på Riot inte ska gå i samma fällor en gång till så hoppas jag att fler lämnar sina åsikter i den här tråden så att den kan bli till hjälp inför skapandet av Eldsjäl.
Till och börja med så vill jag säga att jag älskar Snösaga men det har vissa brister som jag nu skall peka på.
* Snösaga är svårt. Snösaga är jättesvårt! Både för SL och spelarna. Det är svårt att leda och kräver mycket förberedelsetid av SL. Dessutom så är det långa perioder i kampanjen som inte finns beskrivna annat än med några få meningar. Detta kräver mycket improvisation och det är svårt att gestalta en lång tidsrymd. Det hela presenterar ett stort problem för nya spelledare vilket är tråkigt då dessa kan avskräckas från att ge sig in i Riotminds kampanjer och äventyr i fortsättningen. Förresten så är det inte bara svårt för nybörjare. Jag har varit SL aktivt i ca åtta år. Även jag har ibland problem med att få saker att hänga ihop.
* Snösaga är inkonsekvent. Hur är det igentligen med vintern? Trots beskrivningarna av vintern som aldrig tar slut så påverkar det inte historien på något sätt. Det nämns aldrig att det är ont om villebråd och att hungersnöd råder i Vildland. I varje fall så påverkar det inte handlingen i spelet nämnvärt. Hur är det t.ex. möjligt för Juhkalla att dyka ner i tjärnen när det har varit vinter i två och ett halvt år?
* Det blir för mycket av det goda. Tre drakar i en och samma kampanj? Varav en för transport? I mitt Trudvang är drakar något sällsynt. Jag hade gärna sett besöket hos Nifelfang som en av spelarnas största stunder i hela kampanjen. Nu är det "bara" ännu en drake. Kriget blev lite för mycket också. Slag på slag där motståndaren bara öste på med större och större härskaror.. Förlust efter förlust blev också tråkigt för spelarna. Det är inte roligt att torska, särskilt som varken de eller SL kan påverka utgången av slagen. De är dömda att förlora mao.
* Snösaga är svårt! (igen). Vissa händelser i SNösaga är FÖR svåra! Jag har en grupp på fyra spelare plus mig själv. Det får ändå anses vara en rätt normal spelgrupp. Fyra rollpersoner spöar inte en drake om de inte har några överjävligt koboldiska artefakter. Jag som SL kan tänka mig att låta en SLP förlja med gruppen, men det är ändå för svårt för dem. Och fler SLP förtar känslan för spelarna imho. Det är DE som skall påverka handlingen. Inte SL:s kasperdockor.
Dessutom så är vissa saker mycket tarvliga mot spelarna. Att en av spelarna skall bli blind hos Nifelfang t.ex. Spelaren kan inte påverka detta. Om priset skall vara så högt så måste det finnas ett sätt för spelaren att lyckas undkomma genom list. I det här fallet så står utgången klar - spelaren kommer att bli blind och på så sätt förlora sin rollperson som hon har spelat genom nästan hela Snösaga med. Ingen rolig smäll att ta - särskilt om man inte har förtjänat det.
* Ysetur! Ysetur var en väldigt rolig del i kampanjen, men att ta upp så mycket plats med kartor över en enda borg är inte rimligt. Mina spelare kommer troligtvis inte besöka Ysetur igen och de har bara varit i max 5% av borgen. Jag hade hellre sett att dessa sidor fyllts med mer omväxlande små äventyr som förgyllt kampanjen. (inte en till drake bara
* Bröllopet. Det hela var en rolig episod att spela, men ... För många SLP:s. JAG hade stora problem att hålla reda på alla, än mer att gestalta dem så att spelarna kom ihåg dem. Hälften hade varit mycket, en fjärdedel hanterbart.
Det här var några av mina negativa åsikter om Snösaga. Det måste nämnas att jag har betydligt fler positiva upplevelser från kampanjen i bagaget men dessa har jag pratat om tidigare på forumet. Snösaga är grymt bra, det är nästan lika bra som Vildhjärta (ja, jag kallar det Vildhjärta med Ä för det låter och ser bättre ut).
Jag hoppas att ni forumiter kommer med fler åsikter så att vi skapar bästa möjliga förutsättningar för att Eldsjäl skall bli ännu bättre. Och Riotminds - snälla ta åt er av det som skrivs här, det tjänar både Ni och vi på.
Vitulv - som längtar sig trött efter Osthem