Nekromanti Mindmap-program och äventyrsgenerator

Feuflux

omjonasson.se
Feuflux;n65137 said:
Nu har jag fixat så att canvasen är uppdelad i 3*3 områden och att en nod bara kan ha en relation med i nod i samma eller intilliggande område.

Massa kodande och väldigt liten synlig skillnad. Den bästa sortens kodning. :grin:

Ska fixa så att noderna inte får hamna så nära varandra heller, nån slags minimum-avstånds-kontroll.

Och sen så att man kan ändra färger på noder.

Och sen får vi se...

Just ja, har lagt till några nya aspekter också, tack Mannen i skogen.
Mer fixat, så nu finns minimiavstånd-koll och möjlighet att ändra färger på noderna. Det förstnämnda är nog bara fixat när man skapar en ny mindmap och inte när man skapar bara en ny nod... så det måste jag ju också fixa.

Fråga: nu är sannolikheten lika för att en ny nod blir character, location, item eller event. Borde det vara viktat (antagligen ja), och hur i så fall? (Märkligt när man får en karta med typ bara items...)

Feuflux

omjonasson.se
Stark känsla av att jag pratar för mig själv här... jag hoppas i alla fall att någon har nytta av det här.

Nu har jag lagt in så att alla characters har en positivt och en negativt egenskap. (Och fixat en bugg med att ett javascript kunde hänga sig).

Nu borde jag ju fixa nåt så att det finns flera teman än fantasy...

Feuflux

omjonasson.se
Nu flyttade jag om lite på hemsidan så den nya länken (uppdaterade även startinlägget i tråden) är: http://omjonasson.se/rollspel/nodes/

Tanken är väl att rollspelsrelaterade saker jag gör ska hamna under /rollspel på hemsidan (spana in den sidan för övrigt, skitfin blev den, tog 5 sekunder att designa).

För att gå lite on topic igen så har jag nu gjort två teman, dvs du kan generera mind-maps-äventyr för "fantasy" eller "serenity". Du kan även välja att bara slumpa noder av en viss typ när du vill ha en ny nod slumpad åt dig.

Jag tror jag är klar med det här projektet för stunden. Så förvänta er inga fler uppdateringar på ett tag. Tack för alla glada tillrop och likes!

Feuflux

omjonasson.se
Två månader senare så är jag igång igen. Har speltestat en gång (wow, en HEL gång!) med Rickard och Vildkatt och insett att mindmappen gav för dåligt stöd för att få godkänt.
* För få "triangelrelationer", dvs för dålig inspiration till konflikter där t.ex. flera personer vill ha samma sak.
* För dåligt stöd när jag vill lägga till en ny nod.
* För rörigt med alla relationer kors och tvärs.

Punkt 1 och indirekt punkt 3 håller jag på att lösa just nu (inget publicerat än, det här är ett teaser-inlägg) genom att strukturera mindmappen i lager, typ 3 "skivor" av noder runt huvudnoden. Och så ska relationerna inte slumpas hejvilt som tidigare utan bygga på dessa skivor (relationer inom skivorna, etc).

Punkt 2 har jag inte grubblat så mycket på än. Ska få fason på det andra först.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Feuflux;n65137 said:
Nu har jag fixat så att canvasen är uppdelad i 3*3 områden och att en nod bara kan ha en relation med i nod i samma eller intilliggande område.

Massa kodande och väldigt liten synlig skillnad. Den bästa sortens kodning. :grin:

Ska fixa så att noderna inte får hamna så nära varandra heller, nån slags minimum-avstånds-kontroll.

Och sen så att man kan ändra färger på noder.

Och sen får vi se...

Just ja, har lagt till några nya aspekter också, tack Mannen i skogen.
Det verkar som att realtionerna/aspekterna eller vad de nu kallas ibland hamnar bakom noder, så man inte ser vad det står.

Feuflux

omjonasson.se
Rymdhamster;n81665 said:
Det verkar som att realtionerna/aspekterna eller vad de nu kallas ibland hamnar bakom noder, så man inte ser vad det står.
Ja det borde jag försöka göra nåt åt också. Nu är det ett relativt avstånd, så när relationsbågen är kort blir det inte bra. Å andra sidan, om relationsbågen är riktigt kort så finns det inte så mycket plats att spela på. Har lagt en TODO-kommentar om det här i koden nu iaf.

Feuflux

omjonasson.se
http://omjonasson.se/rollspel/nodes/

Sådärja. Tillräckligt bra för att ladda upp. Väldigt mycket renare känns det som det blev, inte så mycket kors och tvärs med relationerna.

Massor med parametrar att skruva på blev det också... Antal noder i innersta-, mellan. och yttersta ringen, antal relationer inom respektive "disk", antal relationer mellan "diskarna", maxstånd för varje relationsuppsättning... Mycket att tweaka på och svårt att veta vad som är optimalt.

Fjodor Pollett

Swordsman
The spy is...
+Witty
-Ruthless

Ja jäklar det är hon bestämt!
Känns som det här kan bli riktigt användbart.

Feuflux

omjonasson.se
Nu har jag hunnit speltesta igen! Vet inte om jag blev så jättemycket klokare.

* Jag är usel på att använda attributen som sätts på personer. Skärpning Feuflux!
* Måste jobba på relationsbågarna för att bygga konflikter bättre. Nu blir det mest att jag tittar på noderna och bygger på dom.

Och så märkte jag att funktionen för att importera mindmaps har gått sönder nånstans längs vägen. Ska försöka laga den (den exporterade filen ser ok ut tycker jag).

Ki-ai

Warrior
Vilken sorts setting använder du då du speltestar? Vi andra kan försöka utöka speltestandet :D

Feuflux

omjonasson.se
Ki-ai;n83327 said:
Vilken sorts setting använder du då du speltestar? Vi andra kan försöka utöka speltestandet :D
Jag har kört Serenity båda gångerna. Nu gör det inte så stor skillnad för speltestandet då det bara är namn på noderna (personer/platser/föremål/händelser) som skiljer. Hur noderna byggs ihop och namn på relationer är lika oavsett vilken genre du väljer.

Oavsett vad så skitkul om någon annan speltestar och återkommer med feedback!

clarence redd

FrostByte Books
Jag inser att det här är en gammal tråd, men konceptet är ju genialt : ) Bra jobbat och kul att det ligger uppe fortfarande. Jag tycker att det är lätt beroendeframkallande att klicka på Generate Mindmap… igen & igen & igen... Är det någon som använder det regelbundet?

Edit: Jag postade en länk till generatorn på BRP Central också.

Feuflux

omjonasson.se
Jodå det ligger uppe och det finns inga planer på att ta bort det.

Det finns en vag plan att bygga om det (en nodes2.0) med mer fokus på triangelrelationer för att skapa bättre konflikter i mindmap'en, men jag har inte riktigt någon inspiration i nuläget, och som vanligt så har jag inte så mycket tid...

Tre solar

Hero
Det här är ju hur fett som helst!
Slumpen skapade någon sorts love-dungeon eller Fritzl-äventyr där värdshusvärden och en soldat hade ett hemligt fängelse som köpmannen älskade.

Jag har inte riktigt bestämt om det är en bugg eller feature att alla känslo-relationer knöt ihop personer med platser. Kanske ska du lägga in ett minimum (alltså att x antal relationer av typen y måstevara mellan objekt av kategori a och...)

Feuflux

omjonasson.se
Tre solar;n146760 said:
Det här är ju hur fett som helst!
Slumpen skapade någon sorts love-dungeon eller Fritzl-äventyr där värdshusvärden och en soldat hade ett hemligt fängelse som köpmannen älskade.

Jag har inte riktigt bestämt om det är en bugg eller feature att alla känslo-relationer knöt ihop personer med platser. Kanske ska du lägga in ett minimum (alltså att x antal relationer av typen y måstevara mellan objekt av kategori a och...)
Se det som "inte färdigutvecklat". :)
Nä jag är helt medveten om det där, men hade aldrig orken att bygga upp separata relationstabeller för olika relationstyper. Så person-person kan ha precis samma som föremål-plats, etc.

clarence redd

FrostByte Books
En del av relationerna blir ju absurda, men det ser jag till största delen som en tillgång. Man får liksom tänka i nya banor.