Nekromanti Mindre strid i äventyren

Hästis

Veteran
Jag har en rollspelsgrupp och en av mina kompisar gjorde en mycket bra kommentar om Drakar och Demoner som jag länge velat ändra på men som jag finner väldigt svårt...

Finns det något äventyr därute som inte låter strid ta en central roll? Han har testat magiker, jägare och nu missdådare och har fått göra väldigt lite alla gånger i att med att ingen av dessa yrken är skapade för att strida på allvar, de håller sig i bakgrunden och gör väldigt imponerande saker istället.

Finns det något äventyr som låter icke-krigare ta en stor och betydelsefull roll?

Krille

Super Moderator
Det är lite problemet med paradigmet för Drakar&Demoner: strid är en väldigt tongivande del av spelet, och dessutom en väldigt generell del av spelet. Man kan alltid lita på att det finns en krigare i gruppen, så när det publiceras äventyr så kan man alltid skapa en strid.

Däremot kan man inte vara helt säker på att det finns en missdådare eller en barberare eller en vildmarksjägare i gruppen, så gör man en utmaning som bygger på inbrott, skäggklippning eller navigation i vildmarken så är risken stor att man publicerar ett äventyr som går sönder om fel grupp spelar det.

Det innebär att lösningen ofta är att själv skriva specialskrivna äventyr för sina spelares rollpersoner. Det finns ett antal andra rollspel som tar upp detta och ger hjälpmedel för det. Boken Robin's Laws of Good Game-mastering ger en massa generella praktiska tips för detta, och alla Gumshoe-spelen (exempelvis Trail of Cthulhu, Mutant City Blues, Night's Black Agents) bygger på att man skapar äventyr specifikt för ens spelares rollpersoners färdigheter och har det som arbetsmetod. Bland indie-spelen jobbas det mycket med "flaggor", det vill säga spelvärden, bakgrundsdata och andra saker som spelaren medvetet eller undermedvetet använder för att signalera till spelledaren att denne vill att äventyr ska handla om.

Men det hjälper ju inte så mycket om man vill ha färdigskrivna publicerade äventyr - det är ju mest verktyg som man använder om man skriver själv.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ett alternativ till detta är att gå OSR-vägen och ha utmaningar som inte hänger så mycket på rollpersonernas färdigheter, utan mer på spelarnas problemlösningsförmåga. I Svavelvinter finns till exempel en fälla i en krypta som nästan enbart är avhängig spelarnas slutledningsförmåga, och där färdigheter inte är till särskilt stor hjälp.