Nekromanti Minecraft look-a-like: Terraria Online

G

Guest

Guest
Testade ett fränt spel igår - Terraria.
Det liknar Minecraft i ganska många avseenden men är mer fokuserat på äventyr än, ja, gruvdrift.
Men en film säger mer än en kattstövel med trasig lever, enjoy!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/_Q6NZSJtq8U&feature=fvwrel"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/_Q6NZSJtq8U&feature=fvwrel" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Spelets hemsida: http://www.terrariaonline.com/

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ser coolt ut, men kan du inte berätta lite mer? Vad går det ut på? Vad kan man göra? Varför tyckte du om det?

!Paxen

Swashbuckler
Vitulv said:
Ser coolt ut, men kan du inte berätta lite mer? Vad går det ut på? Vad kan man göra? Varför tyckte du om det?
Som jag förstår det, utefter att ha sett gameplays videos: Att bli dödad av otyg.

Eller, mer seriöst, att skapa, att förändra en värld. Terraria stödjer också PvP vilket betyder att man kan slåss med andra polare om vem som är.. Eh, bäst..?

G

Guest

Guest
Vitulv said:

Liksom Minecraft så har spelet inget direkt mål tror jag, fast jag läste någonstans att man senare i spelet kan frammana demoner som man kan slåss mot för att få sällsynta vapen och föremål.
Så spelet går väl ut på att utforska världen, hitta bättre prylar, slå ihjäl svårare monster, locka till sig NPC's som flyttar in i den borg man kan bygga och gräva ner sig i jorden och hoppas att man överlever.

På den tid jag hann spela igår så mäktade jag med att samla lite råmaterial och bygga mig en liten koja. Samt göra det stora misstaget att gå ner i underjorden oförberedd. Blev tokslaktad av en Dune-liknande sandmask.

Återkommer lite senare ikväll med fler intryck.

G

Guest

Guest
Sådär, efter att ha lirat hela gårdagskvällen tillsammans med min kusin har jag lite mer intryck att delge.

- Spelet är svårt. Ljuskällor viktiga.

- Karaktärer går att flytta mellan single- och multiplayer samt mellan olika servrar i multiplayerläget. Utrustning och andra bonusar hänger med.

- Livslängden för spelet är precis som med andra sandlådespel helt beroende på mängden content som tillkommer. Då spelet är i ett ganska tidigt stadie så kommer det i en patch i veckan vad jag kan uttyda.

- Det finns mängder av prylar av tillverka. Satte det i system att sälja lerkrukor och fula glas till vår NPC Vendor för en god förtjänst. Andra NPC'er vi stött på är guiden (newbiehjälp) och demolitionist (säljer bomber och granater)

- Kostnaden är 9.99$. Min kusin nämnde att han sett ett kompiserbjudande där man får fyra licenser för 29.99$.

- Det är fräckt när man hör hur jorden börjar vibrera när man är i underjorden. Då vet man att man snart kommer bli anfallen av en sandmask. Men inte varifrån. Innan jag lärde mig ta strid med dessa på rätt sätt dog jag säkert tio gånger.

!Paxen

Swashbuckler
Köpte det idag, har väl lirat ett par timmar totalt. Som Stövelkatten säger så är ljuskällor viktiga. Livsviktiga! Man ser inte ett dugg nere i underjorden.

NPC vendorn fick jag jag strax innan jag slutade (rättare sagt, en 20 min innan jag slutade, men då var jag långt ner i underjorden). Spelade medan jag såg på en film, så när den där masken kom blev jag överraskad.

Helt okej pris för ett sånt spel, kommer nog fortsätta ett bra tag, finns ju mycket mer att utforska. Har ju inte framkallat någon demon än...

Vitulv

Nu har jag också köpt Terraria och spelat lite. Generellt sett så är det nog inte något spel för mig. Det är likt Minecraft, men jag får inte alls samma "vibbar" när jag spelar det. Kan inte sätta fingret på exakt vad det är, men så här kände jag när jag spelade Minecraft första gången:

Den känslan får jag inte när jag spelar Terraria. Tyvärr.

Fienden

Hero
Terraria > MineCraft i precis alla aspekter någonsin. :gremsmile: Bara säger det. Bättre motor, bättre (och framför allt mer) innehåll, bättre variation i gameplay, intressantare och mer engagerande upplägg, the list goes on.

För övrigt är Terraria inte särskilt mycket MineCraft. Man slår sönder block... Det gör man i många spel, jag blir ärligt talat lite irriterad på MC-fanboys som kallar det en ripoff/kopia. MineCraft är unikt, Terraria är geni.

Vitulv

Kraetyz said:
Terraria > MineCraft i precis alla aspekter någonsin. :gremsmile: Bara säger det. Bättre motor, bättre (och framför allt mer) innehåll, bättre variation i gameplay, intressantare och mer engagerande upplägg, the list goes on.

För övrigt är Terraria inte särskilt mycket MineCraft. Man slår sönder block... Det gör man i många spel, jag blir ärligt talat lite irriterad på MC-fanboys som kallar det en ripoff/kopia. MineCraft är unikt, Terraria är geni.
Jag håller inte alls med. Terraria är definitivt en ganska blek minecraft-kopia. Spelet känns lite som det där 2D-Doom som släpptes gratis av någon entusiast.

Adrian Granberg

Veteran
Problemet med teraria är att dö inta alls känns så jobbigt. Jag kännede inget stort behov av att försöka överleva, man förlorade ju så lite på att dö. I minecraft däremot så blir jag fortfarande nervös när jag ser en creeper kommande mot mig eller när man hör ett tssssssss... bakom sig och man unkommer med ett hjärta.

G

Guest

Guest
Barcaii said:
Problemet med teraria är att dö inta alls känns så jobbigt. Jag kännede inget stort behov av att försöka överleva, man förlorade ju så lite på att dö. I minecraft däremot så blir jag fortfarande nervös när jag ser en creeper kommande mot mig eller när man hör ett tssssssss... bakom sig och man unkommer med ett hjärta.
Ja, Terraria är onekligen mycket mindre utmanande.
Man blir lite mer "skitnödig" om man spelar med hardcore-karaktärer. Började lira lite så med en polare och det första vi märkte var att vår grävtaktik förändrades markant.

Adrian Granberg

Veteran
Jag måste dock säga att bara för att nått är lättare så är det ju inte nödvändigtvis dåligare, men i detta fall och gerne så är det i alla fall inget för mig.

Jarl

Hero
Just nu 25% Rea på Terraria via Steam, om ni går i köpanstankar.

!Paxen

Swashbuckler
Jarl said:
Just nu 25% Rea på Terraria via Steam, om ni går i köpanstankar.
Dammit.. Jag som köpte det i veckan.. :gremfrown:

Men, om du och flera du känner vill testa på det så är det ett bra pris, och speciellt om man köper ett "mate"- pack lr vadenuheter, med flera licenser

Fienden

Hero
"Ganska blek Minecraft-kopia". Lol'd. Jämför antal faktiskt användbara föremål i de två spelen som INTE är olik-färgade block. Terraria har fler rustningar, fler vapen, fler magiska föremål, etc. etc. MineCraft har... Wood->Stone->Iron->Gold (bullshit is bullshit)->Diamond av några olika arbetsföremål, rustningar och vapen. Utöver detta... Cake? Woop woop. Terraria har fler mobs, fler biomer (som i Terraria FAKTISKT SPELAR ROLL LOL) och är, ärligt talat, snyggare (IMO, här).

MineCraft har just nu mer "elektronik" i och med redstone och liknande, men detta är saker som ofta nämnts i dev-bloggar för Terraria och är inte långt från att börja implementeras.

Angående lättheten: Förutom hardcore-karaktärer så är spelet inte lite "ondskefullt" som MineCraft IOM att du bara förlorar pengar (dock jävligt mycket pengar, men såvida du inte vill ha Phoenix Blasters så bryr du dig inte, antar jag). Detta för att om du skulle tappa hela din inventory i Terraria (inklusive potions, magiska SKITSVÅRA ATT FÅ TAG PÅ vapen, magisk spegel, typ 3 sunfuries som du plockat upp under din farmning, etc. etc.) så skulle det vara betydligt hemskare än något du skulle kunna tappa i MineCraft. Någonsin. Terraria har haft ett lose-all-system, men detta togs bort på grund av väldigt negativ feedback. :gremsmile:

Vitulv

Kraetyz said:
"Ganska blek Minecraft-kopia". Lol'd. Jämför antal faktiskt användbara föremål i de två spelen som INTE är olik-färgade block. Terraria har fler rustningar, fler vapen, fler magiska föremål, etc. etc. MineCraft har... Wood->Stone->Iron->Gold (bullshit is bullshit)->Diamond av några olika arbetsföremål, rustningar och vapen. Utöver detta... Cake? Woop woop. Terraria har fler mobs, fler biomer (som i Terraria FAKTISKT SPELAR ROLL LOL) och är, ärligt talat, snyggare (IMO, här).

MineCraft har just nu mer "elektronik" i och med redstone och liknande, men detta är saker som ofta nämnts i dev-bloggar för Terraria och är inte långt från att börja implementeras.

Angående lättheten: Förutom hardcore-karaktärer så är spelet inte lite "ondskefullt" som MineCraft IOM att du bara förlorar pengar (dock jävligt mycket pengar, men såvida du inte vill ha Phoenix Blasters så bryr du dig inte, antar jag). Detta för att om du skulle tappa hela din inventory i Terraria (inklusive potions, magiska SKITSVÅRA ATT FÅ TAG PÅ vapen, magisk spegel, typ 3 sunfuries som du plockat upp under din farmning, etc. etc.) så skulle det vara betydligt hemskare än något du skulle kunna tappa i MineCraft. Någonsin. Terraria har haft ett lose-all-system, men detta togs bort på grund av väldigt negativ feedback. :gremsmile:
Ja, för mer är ju automatiskt bättre.

:gremwhistle:

Edit: "Acronyms like LOL makes you look retarded, much like drugs. Kids, don't do drugs."

Fienden

Hero
Andra tillfället då jag använde "lol" var ironiskt, för jag är cool hipster (multi-layered anti-joke, dealwithit.jpg).

Och ja, i ett sandbox-spel så är mer=bättre. Det är väl fan en självklarhet?

!Paxen

Swashbuckler
Kraetyz said:
Och ja, i ett sandbox-spel så är mer=bättre. Det är väl fan en självklarhet?

+1

Det är väldigt coolt att hålla på och springa från "morgon" till "natt" och inse att man inte har sett allt än. Och alla prylar som man inte har någon aning om dom verkligen behövs lr inte..