Nekromanti Miniatures

solvebring

Superhero
Jag funderar på det här med D&D Miniatures. Inte att lira själva figurspelet (eller vad tusan det nu räknas som), utan att skaffa figurer till striderna i rollspelet. Jag har dock inegn koll alls på detta. Startpaketen innehåller ju en massa dravel för att spela just D&D miniatures. Jag vill komma över så många figurer som möjligt bara, människor av olika klasser, dvärgar, halflings osv. Ja, sånt som spelarna är, och de vanligaste monstren och det.

Nåväl, kan ni hjälpa mig med lite tips och fakta kring detta? Ni kanske dessutom har koll på någon bra, svensk webshop för det?

solvebring

Superhero
Okej. Där ser man.
Tusan vad dyrt det är. Man får inte mycket för pengarna inte.
Det är synd det. Dock kanske man kan skaffa de vanligaste PC-figurerna, och köra med olika, hemmagjorda markörer för större monster till en början.

Nåväl, får lov att skriva upp utefter bilderna hos WotC vilka figurer man skall prioritera först.

Går range för figurerna på griden utefter vilken storlek som angivs på racial features?
T.ex. human är medium enligt faktan om humans, går de då efter mediumreglerna för strid på battelgrid?

Organ

Out of time, out of mind
Tusan vad dyrt det är. Man får inte mycket för pengarna inte.
Tyvärr inte. Som påpekats dock så blir det jäklarns mycket billigare att köpa dem på t.ex. ebay. Där kan man få vissa figgar för endast några kronor styck. Dessutom så väger de ingenting så portot blir inte det mer än nästan noll och intet. Som du sa så går det dock utmärkt med proxyn i form av pappbitar, småmynt, legogubbar, monopolpjäser eller vad 17 som helst. I de fall man promt vill ha figurer alltså. I många strider spelar det ingen roll, t.ex. om spelarna slåss mot endast ett monster som inte flyttar på sig.

Går range för figurerna på griden utefter vilken storlek som angivs på racial features?
T.ex. human är medium enligt faktan om humans, går de då efter mediumreglerna för strid på battelgrid?
Nu är jag inte helt säker på vad du menar, men en ruta på battlegriden är fem fot så det är bara att räkna ut hur långt olika personer kommer. Storlek är bara en av de faktorer som bestämmer ens förflyttning men den framgår klart och tydligt i kapitlet för raser vad gäller spelarna och i MM för monstrena. Något som oftare glöms bort när man talar rutor och avstånd i strid tycker jag är reach, dvs det att vissa, beroende på om de är stora eller har extra långa vapen, når längre än bara in i rutorna bredvid. Men även det framgår tydligt.

En annan grej att nämna vad gäller D&D Minis-figgar av varelser av olika storlekar är att de även har olika stora basplattor. Small- och medium-figgar har plattor som får plats i en ruta, medans t.ex. large-figgar tar upp fyra (2x2) rutor osv. Så det är aldrig något snack om vilken storlek en varelse egentligen har om man ser dess figur.

/Anders

Snow

Swashbuckler
Det finns alternativ till miniatyrer. Du behöver absolut inte göra det så ambitöst som jag. Printa bilder på tungt papper, klipp ut, vik en fot, limma på en lämplig bas...

Ram

Skev
Vad gäller common player caracters så rekommenderar jag att slänga ut en fråga på www.underdark.se. Just player characters behövs sällan mer en ett par av och de som finns som commons får de som köper hela cases drösvis av. På underdark.se finns även en mycket bra sökmotor som kan plocka fram gubbar efter typ, namn, rarity etc. Köp ett par boosters och byt de rares som du får mot en hög commons, det tror jag är en bra investering.

Vad gäller the bad guys så kan jag bara hålla med om att Collectors point är ruskigt dyra. Jag brukar "stödköpa" lite gubbar där lite då och då pss som jag köper boosters hos min lokala vänlige kvartershandlare, men när jag skall köpa "bulk" så är det alltid eBay eller någon amerikansk handlare som gäller.

Jag har hört massor med gott om vesivus och har själv handlat från Battleworks.net (bra men dyra) och TrollAndToad (klent sortiment men ganska billiga) och Poppular collections (kommer inte ihåg hur de var...). Men framför allt så är sökningar på eBay med prefixet D&D (t.ex. D&D efreeti) det som ger mest för pengarna.

Edit: Några rekommenderade sökningar.

CE commons
LE commons
Large uncommons

solvebring

Superhero
commons får de som köper hela cases drösvis av
Cases?

Köp ett par boosters och byt de rares som du får mot en hög commons, det tror jag är en bra investering.
Men det brukar ju bara vara typ 5 figurer i varje pack?
Rares?

Vad gäller the bad guys så kan jag bara hålla med om att Collectors point är ruskigt dyra. Jag brukar "stödköpa" lite gubbar där lite då och då pss som jag köper boosters hos min lokala vänlige kvartershandlare, men när jag skall köpa "bulk" så är det alltid eBay eller någon amerikansk handlare som gäller.

Jag har hört massor med gott om vesivus och har själv handlat från Battleworks.net (bra men dyra) och TrollAndToad (klent sortiment men ganska billiga) och Poppular collections (kommer inte ihåg hur de var...). Men framför allt så är sökningar på eBay med prefixet D&D (t.ex. D&D efreeti) det som ger mest för pengarna.
Okej, tackar för tipset. Skall kika lite på detta.

Ram

Skev
solvebring said:
En case består av 12 boosters. Man brukar få bättre pris om man köper en hel case kontra att köpa boostrarna styckvis.

solvebring said:
Men det brukar ju bara vara typ 5 figurer i varje pack?
Nej, fram tills nu och det kommande och sista settet så är det 8 figurer i varje paket.

solvebring said:
En booster innehåller 4 commons, 3 uncommons och 1 rare. Raregubben är ofta någonting coolare som t.ex. Mounted paladin , Iron golem , Mounted drow patrol eller Pit fiend . Dessa har oftast ett högt bytesvärde och är därmed lätta att få en större mängd uncommons och commons för. Gänget på Underdark är i mitt tycke mycket trevliga att byta med.

Det bästa är förståss om man har en skaplig uppfattning om vad man är ute efter. Det finns t.ex. en bunt orcher, kobolder, undeads etc. som är uncommon och common och ett antal andra coola gubbar som kan proxa elaka nekromantiker eller liknande. Det svåraste att få tag på är oftast stora, klassiska monster som drakar, roper, hook horror etc. men det finns som sagt en kopp large uncommons som inte är svindyra och som kan vara proxies för andra saker också. Kolla t.ex. på Skullcrusher ogre , Hill giant barbarian , Vampire dire wolf och Greenspawn razorfiend.

solvebring

Superhero
Okej. Där ser man. Till en början vill jag bara få tag i lite av PC-raserna, typ en fighter (som går vägen för alla beväpnade typer) och en wizard eller sorcerer (kan ju symbolisera alla mer andliga/magiskt lagda klasser med en sådan) av varje.

Ram

Skev
- Human (fightertyp) Devotee of the silver flame (C)?
- Human (wizard- eller sorcerertyp) Corymerean war wizard (U)?
- Elf (fightertyp) Wood elf ranger (C)?
- Elf (wizard- eller sorcerertyp) Wand expert (U)?
- Half orc (fighter- eller barbariantyp) Svårare. Half orc paladin (U)?
- Dwarf (fightertyp) Dwarf mercenary (C)?
- Gnome (fighter- eller commonertyp) Soldier of Bytopia (C)?
- Halfling (Rogue- eller fightertyp) Halfling rogue (U)?

Jag har försökt välja de billigaste (utom på halflingen där jag tog en uncommon då den både kan passa som rogue och fighter framför en Halfling sneak som är en utpräglad rogue). Du bör lätt kunna få alla dessa och kanske tre-fyra commons eller uncommmons till för en skaplig rare på Underdark. Lägg upp din profil, lägg till dina wants och du får en lista över vilka som har det som du vill byta till dig.

Eksem

Champion
Vill bara påpeka att WotC längre fram kommer att släppa just PCs i separata boxar, med tre minis i varje. Dessa kommer vara helt nonrandom och innehålla tre figurer ur samma "power source"*

Monster kommer släppas i boxar om 5 figgar per box, där 1 figur är non-random (man ser den), och 4 är random.

* Där t.ex. Arcane är alla sorts spellcasters, Martial är Rogues och Fighters bland flera, etc.

Eksem

Champion
Dess är i det här fallet "sådana kommer ut på marknaden".

De kommer alltså att köra ett set till i samma stil som tidigare, med random packs, och det borde komma ganska snart och de brukar väl hålla nåt halvår eller så.

Värt att påpeka är att många på WotC skulle vilja sälja minis helt nonrandom, men att det finns väldigt många problem med nonrandoms som gör att de i sådana fall kanske inte ens skulle komma ut till butikerna (den manuella hanteringen blir mycket knepigare, t.ex).

solvebring

Superhero
Tell me more about it!
Har du några bilder?
Kanske ett fint "how to do"-tips?
Hur vet du förresten vilken storlek på basplattan du skall sätta om du göra dina egna figurer?