Jag koncentrerar mig bättre när jag ritar, så medan Lektor Arne Grimnell trampade runt i Sorunda 1937 och försökte lösa mord på en bonde, så råkade jag rita en trevånings minidungeon i mitt rutade block. Den är inte helt färdig, men here goes:
(Skala: 1 ruta = 2 meter)
Våning 0: Ett stentempel sticker ut ur en bergssida. En trappa med branta steg leder dit upp, och smäckra stenpelare ramar in trappan.
(1) Ett rum med en stenstaty i mitten. Den kan man givetvis ha som fälla; jag tror att jag tänkte mig att man helt enkelt är tvungen att slåss mot den i det trånga utrymmet. Eller så hugger den bara utåt med stora stensvärd, i huvudhöjd, när man går förbi på sidorna.
Bakom statyn finns en spiraltrappa som leder ner till våning -1.
Våning -1: Man kommer ner genom spiraltrappan i övre vänstra hörnet, ner till rum 2. Det finns inga ljuskällor.
(2) Ett ganska tomt rum med diverse stenbråte och nedfallna saker. I mitten ramas en nedsänkt kvadrat in av L-formade pelare. Ställer man sig på den sjunker den ner en smula och det låter som sten som gnids mot sten någonstans under golvet. Kliver man av hörs ljudet igen, och stenen återgår till originalläge.
(3) En korridor. Varannan meter ungefär står en staty av en riddare i sten. De är i olika grad av förfall; någon saknar en arm, en annan ett ben, flera saknar huvuden. Mellan statyerna sticker små väggbitar ut. Om inte plattorna i rum 2 och 8 är nedtryckta skjuts det ut väggar ur väggbitarna, så att de som står framför riddarna stängs av. Då kan man bara ta sig framåt genom att besegra riddarna; när en besegrats öppnas dörren framåt.
(4) Här gömmer sig några monster av något slag bakom pelaren. Man kan höra dem andas om man är tyst och försiktig, men de planerar ett överfall. Här finns också mycket stenbråte.
(5) Ett ganska tomt rum där taket delvis fallit samman. I den lilla kammaren på vänstersidan kan man gömma ett monster. Ett stenmonster, kanske?
(6) Spiraltrappan som leder till nästa våning.
(7) Korridor. Alkoverna på sidorna innehåller fällor; mellan dem finns en sten som, om man trampar på den, gör att väggarna trycks ihop.
(8) I stort sett identiskt med (2), frånsett spiraltrappan.
Våning -2:
Luften är kvav. Fortfarande inga ljuskällor. Man kommer ner i rum 9.
(9) Det finns två hål i golvet; i övrigt finns bara stenskrot av förstörda statyer. Statyerna föreställer omänskliga och omöjliga djur och kombinationer som inte funnits i någon mytologi; de är groteska. Hålen är små nog för att tillåta max en person i taget, som får krypa och antingen trycka sin packning framför sig eller dra den bakom sig. Det finns oroande nog lite vatten i bottnen på de här trånga stentunnlarna.
(10) Rummet domineras av en gigantisk staty, med tre tomma ögonsocklar. Om man stoppar in de tre kristallerna från rum 14 i socklarna så kliver statyn åt sidan, så att man kan ta sig in i korridoren bakom (11).
(11) En böjd korridor, där man absolut kan låta varelser ligga på lur om spelarna gillar strid. Annars avslutas korridoren i en vägg, som har ett par rejäla sprickor i sig och säkert kan bräckas ner med råstyrka och/eller verktyg. Längs korridoren finns sådana där utstående små väggbitar som fanns i (3). De blir väggar om fällan i (12) slår igen.
(12) Ett altare som uppenbart går att öppna, och en staty av lämplig förvriden gudom. Gudomen håller fram en skål. I altaret finns en skatt; vad det nu är för något rollpersonerna kom dit för. Antagligen vilar en förbannelse över föremålet. Om man försöker öppna altaret och bara ta prylen direkt så slår fällan igen. Antingen får man offra blod i skålen eller så får man leka Indiana Jones och ersätta både locket på altaret och skatten med saker av motsvarande vikt. (Fällan känner av på specifika platser kring altarets kant samt under skatten) Om fällan slår igen kan den bara desarmeras genom att en rollpersons liv offras!
(13) Ett rum som mest innehåller ett avgrundshål. Kanske gömmer det sig något därnere? Statyerna som står längs den bortre väggen är hursomhelst bara statyer.
(14) Ett rum med en förfärlig massa bråte, men genom en springa i stenraset ser man ett altare med tre blå kristaller. Framför altaret finns ett stort hål man måste ta sig över när man väl forcerat stenraset.
Något sådant. Keep in mind att det är min första dunge, och att den skissades medan jag gjorde nåt annat. Med det sagt blir jag glad om nån berättar för mig vilka nybörjarmisstag jag gjort =)
(Skala: 1 ruta = 2 meter)
Våning 0: Ett stentempel sticker ut ur en bergssida. En trappa med branta steg leder dit upp, och smäckra stenpelare ramar in trappan.
(1) Ett rum med en stenstaty i mitten. Den kan man givetvis ha som fälla; jag tror att jag tänkte mig att man helt enkelt är tvungen att slåss mot den i det trånga utrymmet. Eller så hugger den bara utåt med stora stensvärd, i huvudhöjd, när man går förbi på sidorna.
Bakom statyn finns en spiraltrappa som leder ner till våning -1.
Våning -1: Man kommer ner genom spiraltrappan i övre vänstra hörnet, ner till rum 2. Det finns inga ljuskällor.
(2) Ett ganska tomt rum med diverse stenbråte och nedfallna saker. I mitten ramas en nedsänkt kvadrat in av L-formade pelare. Ställer man sig på den sjunker den ner en smula och det låter som sten som gnids mot sten någonstans under golvet. Kliver man av hörs ljudet igen, och stenen återgår till originalläge.
(3) En korridor. Varannan meter ungefär står en staty av en riddare i sten. De är i olika grad av förfall; någon saknar en arm, en annan ett ben, flera saknar huvuden. Mellan statyerna sticker små väggbitar ut. Om inte plattorna i rum 2 och 8 är nedtryckta skjuts det ut väggar ur väggbitarna, så att de som står framför riddarna stängs av. Då kan man bara ta sig framåt genom att besegra riddarna; när en besegrats öppnas dörren framåt.
(4) Här gömmer sig några monster av något slag bakom pelaren. Man kan höra dem andas om man är tyst och försiktig, men de planerar ett överfall. Här finns också mycket stenbråte.
(5) Ett ganska tomt rum där taket delvis fallit samman. I den lilla kammaren på vänstersidan kan man gömma ett monster. Ett stenmonster, kanske?
(6) Spiraltrappan som leder till nästa våning.
(7) Korridor. Alkoverna på sidorna innehåller fällor; mellan dem finns en sten som, om man trampar på den, gör att väggarna trycks ihop.
(8) I stort sett identiskt med (2), frånsett spiraltrappan.
Våning -2:
Luften är kvav. Fortfarande inga ljuskällor. Man kommer ner i rum 9.
(9) Det finns två hål i golvet; i övrigt finns bara stenskrot av förstörda statyer. Statyerna föreställer omänskliga och omöjliga djur och kombinationer som inte funnits i någon mytologi; de är groteska. Hålen är små nog för att tillåta max en person i taget, som får krypa och antingen trycka sin packning framför sig eller dra den bakom sig. Det finns oroande nog lite vatten i bottnen på de här trånga stentunnlarna.
(10) Rummet domineras av en gigantisk staty, med tre tomma ögonsocklar. Om man stoppar in de tre kristallerna från rum 14 i socklarna så kliver statyn åt sidan, så att man kan ta sig in i korridoren bakom (11).
(11) En böjd korridor, där man absolut kan låta varelser ligga på lur om spelarna gillar strid. Annars avslutas korridoren i en vägg, som har ett par rejäla sprickor i sig och säkert kan bräckas ner med råstyrka och/eller verktyg. Längs korridoren finns sådana där utstående små väggbitar som fanns i (3). De blir väggar om fällan i (12) slår igen.
(12) Ett altare som uppenbart går att öppna, och en staty av lämplig förvriden gudom. Gudomen håller fram en skål. I altaret finns en skatt; vad det nu är för något rollpersonerna kom dit för. Antagligen vilar en förbannelse över föremålet. Om man försöker öppna altaret och bara ta prylen direkt så slår fällan igen. Antingen får man offra blod i skålen eller så får man leka Indiana Jones och ersätta både locket på altaret och skatten med saker av motsvarande vikt. (Fällan känner av på specifika platser kring altarets kant samt under skatten) Om fällan slår igen kan den bara desarmeras genom att en rollpersons liv offras!
(13) Ett rum som mest innehåller ett avgrundshål. Kanske gömmer det sig något därnere? Statyerna som står längs den bortre väggen är hursomhelst bara statyer.
(14) Ett rum med en förfärlig massa bråte, men genom en springa i stenraset ser man ett altare med tre blå kristaller. Framför altaret finns ett stort hål man måste ta sig över när man väl forcerat stenraset.
Något sådant. Keep in mind att det är min första dunge, och att den skissades medan jag gjorde nåt annat. Med det sagt blir jag glad om nån berättar för mig vilka nybörjarmisstag jag gjort =)
Attachments
-
108.9 KB Views: 0
-
119.3 KB Views: 0
-
132.4 KB Views: 0