zonk
muterad
- Joined
- 10 Jan 2016
- Messages
- 3,304
Har ibland stört mig ofantligt på system där man skapat minigames (tänk som strid i tradspel) för diverse andra yrkesgrejer, då främst för att det ofta är nåt som bara en RP blir inblandad i, och sen kör solo lite för länge. Samtidigt har jag börjat gilla att det finns en "crunch". I FFGs Star Wars kan Mechanics lätt bli lite av en god-skill: allt är teknologi, och bara man lyckas med sitt slag, kan man manipulera den ganska fritt. Då ser jag poängen med de detaljerade reglerna för hacking i Shadowrun 5e: man kan göra fantastiskt mkt som hacker, men det är vare sig riskfritt eller omedelbart, och kan bli ganska omständligt.
Vad är er erfarenhet av sådana här minigames/motsv? Vad finns det för exempel från olika system, där det funkar bra eller dåligt? Vad kan man dra för lärdomar?
Vad är er erfarenhet av sådana här minigames/motsv? Vad finns det för exempel från olika system, där det funkar bra eller dåligt? Vad kan man dra för lärdomar?