Minimal setting

God45

#PrayersForBahakan
Jag vill inte skriva en faktisk scifi setting. Det är tråkigt, begränsande och jobbigt. Jag vill bara ha vibes. Ser det här ut som ett bra sätt att förmedla dem?:

Setting
it is too far into the future for this the first rule of unarmed combat is don’t be unarmed things are horrible and will never improve for the better weapons that melt metal bone and souls everybody will keep fighting everybody else forever viscera a dog beside the body of his dead master licking his face and howling on a moonlit field after a battle you don't reason with intellectuals you shoot them grimy industrial hellscape inexplicably drenched in garish neon it’s ugly and weird and gaudy and kinda cheap looking power armor is custom nothing in its pockets but ammo and nightmares in your mouth bayonets at your fingertips blood over muscles it requires more courage to suffer than to die i saw the crown laying on the ground so I picked it up with my sword

God45

#PrayersForBahakan
Det finns ett desperat behov av skiljetecken.
Det stilistiska greppet att medvetet inte ha med dem så man tar in all texten på en gång funkar inte då?

God45

#PrayersForBahakan
Nej. Att medvetet undvika skiljetecken funkar endast om syftet är att läsaren skall undvika att läsa och ta in texten.
Men här är det så lite text att man kan titta på blocket med text och inte behöva röra ögonen för att ta in allting samtidigt på typ en sekund.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Jag vill inte skriva en faktisk scifi setting. Det är tråkigt, begränsande och jobbigt. Jag vill bara ha vibes. Ser det här ut som ett bra sätt att förmedla dem?:

Setting
it is too far into the future for this the first rule of unarmed combat is don’t be unarmed things are horrible and will never improve for the better weapons that melt metal bone and souls everybody will keep fighting everybody else forever viscera a dog beside the body of his dead master licking his face and howling on a moonlit field after a battle you don't reason with intellectuals you shoot them grimy industrial hellscape inexplicably drenched in garish neon it’s ugly and weird and gaudy and kinda cheap looking power armor is custom nothing in its pockets but ammo and nightmares in your mouth bayonets at your fingertips blood over muscles it requires more courage to suffer than to die i saw the crown laying on the ground so I picked it up with my sword
Nu tog jag mig igenom, det här känns väldigt mycket som en värld där chaos vann i ett SMT spel. Jag gillart.

God45

#PrayersForBahakan
Svenskläraren inom mig rullar just nu runt i smärta och skriker...
Varför? Liksom, punkter är en krycka för att dela upp saker för högläsning. De behövs inte egentligen när man väl kan läsa. Och här handlar det om att ta in alla delar av texten på en gång! Det ska inte delas upp kronologiskt egentligen. Det är bara 141 ord så det läser man ju samtidigt när man tittar på sidan. Du behöver inte röra ögonen eller följa raderna. Du bara läser hela på en gång.

EDIT: Hade jag skrivit så här i skolam hade du haft rätt att kasta grejer på mig dock :p

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Jag tyckte att det funkade alldeles utmärkt utan skiljetecken. Det skapade en hetsig jobbig känsla som fick mig att tänka på mutanterna i Dark Knight Returns kanske.

Jag älskar också att din bild är att man kan ta in hela grejen på en sekund. Det var liksom inte jätteenkelt att läsa.

Jag skulle också vilja ha någon sorts, alltså nästan punktlista över världen, för den är väldigt oklar för mig. Typ:

* Ingen cybernetik, istället nanoteknologi som förvandlar köttet till kvicksilvergegga vars form och funktion bäraren styr med tanken.

* Ingen polis, ingen lag, bara den starkes rätt.

* Rymdskeppen är alla stora som städer och försedda med demonansikten och målade med ockulta symboler för att skrämma bort varelserna som bor i warpen.

* Etc.

Kanske vore det ideala en punktlista där varannan punkt är en sån rätt konkret grej, och varannan grej är ett par två tre meningar som flyter ihop sådär som de gör i ditt ursprungliga inlägg.

Mina femtio öre.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Kanske vore det ideala en punktlista där varannan punkt är en sån rätt konkret grej, och varannan grej är ett par två tre meningar som flyter ihop sådär som de gör i ditt ursprungliga inlägg.
Det här låter som ett väldigt härligt stilgrepp, det blir rappt och överskådligt.

Genesis

Ni dés ni maître
Vänta nu, tog du precis God45 text och gjorde ett ordmoln?! :gremtired: Coolt grepp.
Ja, men jag vet inte om det blev så bra för att förmedla en miljö, egentligen. Eller, det kan det nog vara, men man måste göra mer än att bara ta den där texten rakt av. Men det här ligger nog närmare idén om att man ska kunna ta in hela texten och inte läsa den rakt upp och ned, tänkte jag. Om det inte ska delas upp kronologiskt utan mest ska vara ett kaotiskt intryck så tänker jag att man kan göra det med ett ordmoln.

Celledor

Hero
Känns som det hade varit bättre att bara ha en bild. Det hade kunnat förmedla allt, fast bättre och utan att få mig att sluta läsa efter vad som borde varit första meningen.

God45

#PrayersForBahakan
Nytt försök!

Setting
Corrupted information incoming… it is too far into the future for this the first rule of unarmed combat is don’t be unarmed things are horrible and will never improve for the better weapons that melt metal bone and souls everybody will keep fighting everybody else forever viscera a dog beside the body of his dead master licking his face and howling on a moonlit field after a battle you don't reason with intellectuals you shoot them grimy industrial hellscape inexplicably drenched in garish neon it’s ugly and weird and gaudy and kinda cheap looking power armor is custom nothing in its pockets but ammo and nightmares in your mouth bayonets at your fingertips blood over muscles it requires more courage to suffer than to die I saw the crown of viscera laying on the ground so I picked it up with my sword

The planet Viscera was a research and manufacturing planet important for [REDACTED]'s scientific and military purposes. In the year [information missing], High Scientistrix Lamashtu Prime activated the [REDACTED] and sent the entire planet into an unknown parallel dimension. The transfer created the PSYCHIC VORTEX [information missing], killing or mutating most living things on the planet. The subsequent spiritual nuclear war between different factions blamed each other for the [REDACTED], killing or mutating most of the survivors. The rich and their slaves locked themselves into secure vaults for five generations, while the surface dwellers formed techno-barbaric tribes to survive.

The new dimension Viscera found itself in was empty of other celestial bodies. It was a lone planet in an infinity of darkness. But hungry [REDACTED] things came out of the dark and took form to prey upon or make dark pacts with the techno-barbarians. [Information missing] the vaults were opened by the Grand Flesh Lord. Techno-barbarians descended upon the vault dwellers in orgies of cannibalistic and [information missing] until [REDACTED].

Now, warbands of mutated barbarians wielding technology they cannot understand roam the muddy wastelands, irradiated ruins, and scorching deserts of Viscera. The warbands fight each other for resources, territory, technology, slaves, human flesh, their mad god's whims and pure bloodlust.