Vilka komponenter är absolut minimum för er att spelleda ett äventyr/scenario?
Att det finns en fungerande struktur och att mysteriet man ska undersöka är väldefinierat. Att svaren, så att säga, finns.
Utöver det är ju allt extra godis bra, typ beskrivningar av platser och SLP:er och så vidare, men pratar vi "minimum viable" så behöver jag typ:
- Vad har hänt?
- Hur hänger saker ihop?
- Vilka ledtrådar finns och vart pekar de?
- Vilka viktiga platser finns? Och så behöver jag såklart veta vad som nu är viktigt för varje plats i relation till själva mysteriet/äventyret.
SLP-drivna fisktankar och sånt vet jag inte hur man spelleder överhuvudtaget, så där kan jag inte svara. Jag kan nätt och jämnt spelleda mysterieundersökande.
Jag behöver egentligen inte hjälp att "hitta på" saker. Jag behöver hjälp att strukturera upp saker. Skapa strukturer som är intressanta att utforska för spelarna.
Jag skulle kunna tänka mig ett fall där 5% hjälper mig att hitta på resterande 95%, men då måste det verkligen vara
rätt 5%. Jag brukar ju prata om fraktala strukturer i rollspelsmakande, och tänker också mycket på det här med procedurella algoritmer och kompression. Om jag får en välfungerande grundstruktur med lagom stämningsfull text med hög informationsdensitet tror jag absolut att det kan "vecklas ut" till ett helt äventyr även om grunden bara är ett par-tre stycken. Jag är för dålig äventyrsförfattare för att kunna göra det själv, men det är något jag definitivt skulle vilja försöka mig på någon gång.