Först och främst: byn var mycket bra! Den enda bybon som blev utröstad var en inaktiv Xyas. Dessutom lyckades powerrollerna klonka in två jackpottor ned förmågeanvändandet. Därtill var byn som helhet skarp i speltrådarna. Inte så mycket att snacka om - det var en välförtjänt vinst.
Det sagt skulle jag vilja hävda att balansen här tippar åt byns håll. Två ulvar på nio spelare är mindre än en fjärdedel. Ojämnt antal spelare gynnar byn. Men framför allt skulle jag vilja hävda att powerrollerna blir betydligt starkare ju mindre spelet är. Även om chansen att hitta en ulv för siaren inte är så mycket större i ett litet spel, får varje siande större konsekvenser. Även om Basse inte hade klonkat en ulv med sitt första siande hade ett grönt namn (till, mtp att Basse redan outat sig grön i R1) gjort stor nytta för byns möjligheter att lösa spelet. Jag tror alltså att vanillaspel på så här få deltagare behöver balanseras till ulvfraktionens fördel. Jag skulle nog vilja hävda att det skulle vara balanserat om det var 7 - 2 bybor och ulvar, en siare men ingen väktare. Alternativt hade man kunnat ge en rollblockerare till ulvarna. Hade upplägget varit så i det här spelet hade nog byn vunnit ändå, men det hade varit jämnare.
Vapenmekaniken tyckte jag var lite spexig. Vanilla + någon extra grej bygger ju lite på att extragrejen framför allt ska vara något som sätter igång diskussion och ger lite mer mat till spelets tidiga rundor. Det funkade bra här. Min helt ärliga analys är nog att byn hade vunnit på att outa ett eller två vapen i R1 som
@RasmusL föreslog. Kanske hade vapenmekaniken blivit mer intressant om det hade varit så att vi ulvar hade något att gå på där - kanske vapensiande eller information om siarens och väktarens vapen. Men som vanligt hade det ju stoppat in mer instabilitet i spelet, så jag vet inte. Det var i varje fall väldigt svårt för oss ulvar att göra något vettigt av vapnen, det enda jag lyckades deducera var att Rasmus inte hade pruttpistolen (eftersom han ville gröna mig för "full fjärt").
Jag tycker jag och Bio gjorde en helt okej match. I R1 lyckades vi i stort sett undgå misstankar. Det var mot slutet av R1 som Basse började misstänka Bio, och Rasmus misstänka mig. Själv tycker jag att jag inledde R1 bra: hittade min vanliga stil och hittade en grej att härja med BDG om. Vi hade ju gärna fått BDG utröstad, men när det inte gick blev det nattmord istället. Rasmus var vårt andrahandsval, så det kanske var tur att BDG-drevet tappade fart
. Jag tappade lite styrfart under andra halvan av R1. Jag tror det beror på att BDG - även när jag verkligen försökte sätta mig in i bybo-Vimes huvud - inte verkade så ond ändå. Jag hade behövt något nytt att gå på för att hålla ångan uppe. Men det är ju jobbigt att försöka ljuga ihop cases! Och ingen av er bybor levererade ju något bra som jag kunde hoppa på heller.
När Basse sa att han siat en ulv i R2 fattade jag ju att jag låg risigt till, men hoppades på att det antingen var Bio han siat eller att han spexat till det och siat BDG men körde en rövare för att få fart på tråden. Inlägget där jag argumenterade för att Rasmus var ulven Basse siat tycker jag var riktigt snyggt! Om det hade varit så att Basse inte siat mig tror jag att jag nog hade håvat in en del grönpoäng på det. Nu blev det memes istället!
Nåja, bra match, och väl kämpat av
@BiobunkerVII!