zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,754
Det diskuterades "Minispel i Rollspel" i en annan tråd, och jag tyckte det var lite intressant så jag tänkte skapa en egen tråd.
Jag förstår att alla har olika spelstilar och preferenser, så jag är inte så intresserad av att diskutera för eller emot minispel.
Jag är snarare intresserad av om man skulle kunna samla någorlunda systemoberoende minispel i en "splatbook", ungefär som Grymkäfts fällor en gång i tiden.
Minispel uppstår exempelvis i Pendragon:
a) Hur genomför man en tornering
b) Vinter-halvåret (sköta sin gård)
c) Fältslag (finns regler i många rollspel)
I D&D 4e (det förhatliga) finns något som heter Skill Challenge. Det betyder att det finns en definierad utmaning (ta sig ut ur en kollapsande pyramid), man ställs inför ett problem (dörren är låst), någon karaktär väljer en skill och försöker, och så fortsätter det. Gruppen lyckas om man når X antal lyckade skill checks innan man misslyckats med 3st (i 4e). Så det är lite som en tennismatch i 5 set, där det gäller att vinna 3 set innan man förlorat tre, och setten spelas i skills. Det är en form av minispel.
Andra tänkbara minispel är när man vill använda en färdighet, men dra ut på det av någon anledning:
d) Hasardspel, med insatser och taktik: man vill inte bara slå ett slag som avgör om man vinner eller förlorar 5sp.
Andra tänkbara minispel är när man vill använda en färdighet, fast inte exakt så som reglerna beskriver den
e) Pilbågstävling, man kanske skjuter flera pilar på olika avstånd och ska få poäng
f) Fäktning/strid där man inte förväntas skada varandra, eller där man kör till 1st blood, eller så
En annan variant är mer komplexa användningar av färdigheter:
g) Om en hel grupp försöker smyga, hur gör man då?
h) Om gruppen ska klättra uppför en 200m hög klippvägg, så kanske man inte bara vill göra 1 (eller 5) klättra-slag, utan hantera gruppens uppstigande mer som en berättelse som utvecklas.
Sådana här minispel är inte nödvändigtvis "regler". Det är snarare ett sätt för SL att lägga upp en utmaning i flera steg (precis som en strid typiskt tar flera rundor), på ett sätt som blir roligt (för den som alls tycker det är roligt), utmanande och meningsfullt.
Jag tänker att ur OSR-perspektiv så är grottkräl/hexkräl en form av minispel som är formaliserat i olika grad.
Skulle det vara rimligt eller förnuftigt att samla denna typen av minispel - ganska systemoberoende - i en verktygslåda för spelledare? Mer som en handledning hur man kan spela sig igenom olika situationer än som strikta regler. Det kanske redan finns?
Så att om man behöver spela hasardspel om med baronen om hans bästa häst (fast det vet han inte om än), så finns det något att utgå ifrån.
Jag förstår att alla har olika spelstilar och preferenser, så jag är inte så intresserad av att diskutera för eller emot minispel.
Jag är snarare intresserad av om man skulle kunna samla någorlunda systemoberoende minispel i en "splatbook", ungefär som Grymkäfts fällor en gång i tiden.
Minispel uppstår exempelvis i Pendragon:
a) Hur genomför man en tornering
b) Vinter-halvåret (sköta sin gård)
c) Fältslag (finns regler i många rollspel)
I D&D 4e (det förhatliga) finns något som heter Skill Challenge. Det betyder att det finns en definierad utmaning (ta sig ut ur en kollapsande pyramid), man ställs inför ett problem (dörren är låst), någon karaktär väljer en skill och försöker, och så fortsätter det. Gruppen lyckas om man når X antal lyckade skill checks innan man misslyckats med 3st (i 4e). Så det är lite som en tennismatch i 5 set, där det gäller att vinna 3 set innan man förlorat tre, och setten spelas i skills. Det är en form av minispel.
Andra tänkbara minispel är när man vill använda en färdighet, men dra ut på det av någon anledning:
d) Hasardspel, med insatser och taktik: man vill inte bara slå ett slag som avgör om man vinner eller förlorar 5sp.
Andra tänkbara minispel är när man vill använda en färdighet, fast inte exakt så som reglerna beskriver den
e) Pilbågstävling, man kanske skjuter flera pilar på olika avstånd och ska få poäng
f) Fäktning/strid där man inte förväntas skada varandra, eller där man kör till 1st blood, eller så
En annan variant är mer komplexa användningar av färdigheter:
g) Om en hel grupp försöker smyga, hur gör man då?
h) Om gruppen ska klättra uppför en 200m hög klippvägg, så kanske man inte bara vill göra 1 (eller 5) klättra-slag, utan hantera gruppens uppstigande mer som en berättelse som utvecklas.
Sådana här minispel är inte nödvändigtvis "regler". Det är snarare ett sätt för SL att lägga upp en utmaning i flera steg (precis som en strid typiskt tar flera rundor), på ett sätt som blir roligt (för den som alls tycker det är roligt), utmanande och meningsfullt.
Jag tänker att ur OSR-perspektiv så är grottkräl/hexkräl en form av minispel som är formaliserat i olika grad.
Skulle det vara rimligt eller förnuftigt att samla denna typen av minispel - ganska systemoberoende - i en verktygslåda för spelledare? Mer som en handledning hur man kan spela sig igenom olika situationer än som strikta regler. Det kanske redan finns?
Så att om man behöver spela hasardspel om med baronen om hans bästa häst (fast det vet han inte om än), så finns det något att utgå ifrån.