Nekromanti Minnen?

G

Guest

Guest
Jag håller på med en science-fiction-idé vars strukturer jag stolpar upp med lite skrift.
En av dessa idéer handlar om att ett liv skapas helt och hållet från befruktning till vuxen ålder inuti en satellit och undrar kring detta om minnen över huvudtaget går att överföras till en kropp i någon form av "stasis" utan att behöva ta till för-att-det-står-inte-mer ex machina.
Eller tja, ni förstår nog att en balans mellan detalj och en analogi är bäst.
Någon som läst eller sätt ett sjysst sätt att förklara detta?

Ymir

Liten kantbaron
Såvitt jag förstår är minnesöverföring extremt scifi eftersom det kräver en förståelse för hur medvetandet fungerar som är way bortom något vi har idag. I nya Neotech, som utspelar sig 2070 i en värld med helt fenomenal teknologi där man till och med kan transplantera sin hjärna, är faktisk minnesöverföring fortfarande mestadels en legend.

Med andra ord, det är deus ex machina som gäller, tror jag. Och jag tycker nog inte det är ett problem; jag hade varit frestad att leka med drömmar på något vis, typ att personerna i satelliten har en artificiell sändare i hjärnan genom vilken de mottar dataströmmar som skapar/påverka deras drömmar och därigenom ger dem mer eller mindre latenta hågkomster och erfarenheter. I det scenariot är det självfallet frestande att skapa situationer där personerna över tid blir osäkra på gränsen mellan dröm och verklig erfarenhet, och därmed sakta men säkert tappar greppet om verkligheten.

Om vi istället försöker göra det så trovärdigt man kan tänka sig, med mina extremt begränsade kunskaper om teknik och biologi så kanske man kan tänka sig att data med förprogrammerade minnen matas in i en person med ett cerebralinterface och därigenom i någon bisarr process blir del av personens medvetande.

G

Guest

Guest
Ymir;n15817 said:
Såvitt jag förstår är minnesöverföring extremt scifi eftersom det kräver en förståelse för hur medvetandet fungerar som är way bortom något vi har idag. I nya Neotech, som utspelar sig 2070 i en värld med helt fenomenal teknologi där man till och med kan transplantera sin hjärna, är faktisk minnesöverföring fortfarande mestadels en legend.

Med andra ord, det är deus ex machina som gäller, tror jag.
Tack för svaret!
Då tror jag nästan det blir att klura ut hur en människa som legat i en slags cthulhu-dvala i 20 år beter sig när denne vaknar. :)

Nu såg jag din redigering. Mycket intressant. Tack!

Herr Grönstedt

Swordsman
Googla på mind uploading och memory uploading och downloading så får du kanske lite inspiration. Jag har tänkt sätta ihop en doktorandkurs på sådant transhumanistiskt. I gränslandet mellan kognitionsvetenskap, AI, neurovetenskap och filosofi. Skoj.
Luna Lovegood said:
Synd att jag inte doktorerar. :(

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Läste en YA-bok med liknande tema för ett tag sedan. Idlewild, av Nick Sagan. Jag tyckte den hanterade paranoian när verkligheten bryts ned ganska bra, och läses på ca 2,5h om du vill hitta något exempel på hur en annan författare hanterat litet samma grej?

Ymir

Liten kantbaron
I The Gap, Stephen "What the Hell author" Donaldsons bisarra ångest-scifi-tolkning av Nibelungenlied finns en episod där protagonisten blivit på tjocken och pga div. omständigheter måste föda omgående, så de åker till Starfish Aliens och låter dem speed-gro ungen i hennes livmoder så den kan födas och speed-åldras (som bäbis hade den inte pallat rymden). Nu HATAR jag rapid aging normalt sett och tycker det är ett störigt element även i den här boken, men jag nämner det ändå för att det är så där bisarrt megaångest som bara Donaldson kan få till det, och om något kan rättfärdiga rapid aging-tropen så skulle det väl vara det.

Så, ungen ska speed-åldras, right? Men det kommer ju bli helt miffo om den inte har minnen. Den behöver minnen nånstans ifrån för att kunna leva i sin vuxna kropp annat än som en drägglande grönsak. Så Starfish Aliens ger den sin mammas minnen. Och hennes minnen domineras för närvarande av att under en längre tid ha varit förnedrad, mind-controllad sexslav åt en äcklig mercenary (barnets far). Enter total misär och identity crisis när den här nyfödda 16-åringen vaknar upp i världen och det primära den minns är sin mammas erfarenhet av brutal abuse...

...

Tre solar

Hero
Jag tänker lite pragmatiskt att det inte borde vara så svårt att implantera minnen men skitsvårt att implantera specifika minnen.

Genesis

Ni dés ni maître
I mitt rollspel Anatman har man inte lyckats lista ut hur minnen kodas, men man kan hitta dem och spara dem som neuronnätverk. Så du kan kopiera ut ett minne på en disk, men du kan inte se vad det är för något utan att ladda upp det i en hjärna. Eftersom det är en väldigt svår och inexakt process att isolera minnen, känslor, färdigheter och annat så tenderar man att få med sig lite extra på köpet. Så du försöker isolera minnet av din första kyss, men du råkar få med din förkärlek för mangoglass på köpet, typ.

Att kopiera och radera minnen tycker jag känns mer trovärdigt än att kunna skriva dem från scratch, och mer intressant rent rollspelsmässigt, också.

G

Guest

Guest
Tack för era svar. Jag är en av de som inte vill avslöja för mycket av mina idéer så att de inte blir förbrukade på förhand. Men vad jag kan skriva är att personen jag tänkte mig skulle växa upp under normal tid men i en slags dvala, där olika system preparerar kroppen så att när denne till slut släpps ur dvalans drömlika grepp kliver han/hon upp som en fullvuxen individ. Minnena skulle säkerligen kunna vara riktiga men inte denna individs egna. Från era svar har jag fått något att googla på, lite att fundera på osv. Återigen, tack tack.

Kärlekscraft

Swordsman
Nu läste jag härom dagen en artikel på nätet(som jag inte minns vart!!) om någon ny typ av forskning som ansågs oetisk eftersom det fanns en möjlighet att trixa med en persons minnen.(alltså från nu år 2014)

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Kärlekscraft;n15901 said:
Nu läste jag härom dagen en artikel på nätet(som jag inte minns vart!!) om någon ny typ av forskning som ansågs oetisk eftersom det fanns en möjlighet att trixa med en persons minnen.(alltså från nu år 2014)
Minns du vilken typ av forskning? Exempelvis Loftus har ju forskat en del via implantering av falska minnen sedan någon gång på nittiotalet, men inte på ett sätt som är så science fiction utan närmre besläktat med de principer som används inom gaslighting.
Kärlekscraft said:
Nope, har förträngt helt vilken sida det var - men det fanns iaf något relevant om någon typ av forskning där det fanns möjlighet att trixa lite med minnen.
Kärlekscraft said:
http://edition.cnn.com/2013/07/25/health/mouse-brain-memory/
http://www.sciencemag.org/content/341/6144/387

Tror typ av det var något av det här. Men minns inte riktigt.....(Är inte artikeln jag läste)
Xhakhal said:
Interesting! Ska kolla.