Nekromanti Minnes-förändringsmekanik

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag har tagit en liten paus från Masque medans jag är i Dhaka och skriver då på ett väldigt kort cyberpunk rollspel där man ska kunna förändra folks minnen.

Frågan är då hur?

Jag har två ideer, antingen att man får bestämma sig för ett minne och sedan spela upp det med spelarna som karaktärer eller att man får ett gäng poäng som man sedan delar ut mellan spelarna och där dessa poäng kan användas (enskilt eller som pöl) för att ändra på saker.

Några tankar?

anth

Vetefan
Talar vi om rollpersonernas minnen tycker jag att man ska spela upp en scen för det nya minnet.

Dels för att jag anser att förändrade minnen hos rollpersonerna ligger på samma nivå som att skrämma rollpersonerna och skräckslagstabeller suger.

Dels för att spelar man upp scenen har spelaren chans att påverka fastän minnet ändras.

När det gäller minnen hos spelledarpersoner kan man köra med en enklare poäng-mekanik.

Mogger

Hipsteranka
Mitt lilla spel Interzone (gdocs) hanterar minnesförändring, men mer som i Eternal Sunshine of the Spotless Mind (världens bästa film!), alltså att tekniken att radera minnen ( lacunar amnesia, wikipedia).

Att förändra befintliga minnen hos en RP väl i spel är jättesvårt eftersom de inte har några. Först måste du alltså etablera en bunt minnen, för det är ju ingen poäng med att ändra minnen som ingen redan har etablerat.

Men först en fråga, handlar spelet om minnen, eller är det bara en teknik som finns i spelets setting?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Spelet handlar om de etiska aspekterna med att ändra minnen, detta inkluderar både att radera dem (vilket man kan göra) och att ändra dem.

Jag håller med om att problemet är att hitta ett sätt att påverka folks minnen när de inte har något, även om jag mycket väl kan tycka att det ska vara upp till spelarna att "hitta" minnen som kommer att få rätt effekt. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Jag får fortfarande inte riktigt något grepp om det här, så jag slänger ut en idé jag hade med Interzone:

RP spelar minnesagenter. De skickas ut på uppdrag för att manipulera folks minnen. Det kan handla om en en badragen äkta man som vill glömma sveket, en affärsman som vill lura till sig pengar, en brottsling som vill få ett offer att glömma o.s.v. Men, att manipulera minnen är ingen enkel process. Det kräver att minnesagenterna tar sig in i minnet och faktiskt ändrar det. Spelet utspelar sig alltså i minnet. Men minnen vill inte ändras, utan kämpar emot. Så det är inte alls ofarligt.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Måns said:
Jag får fortfarande inte riktigt något grepp om det här
Turligt nog så har jag fått en timme ledigt så jag har suttit och funderat lite.

Min tanke nu är att alla rollpersoner (och viktiga NPC's) har personlighetsdrag (tre-fyra stycken sådär), vilket har gett dem ett beteende (exempelvis lojal, girig, kapitalist). När man minneshackar någon så får man välja vilken man vill ändra på, varvid man hamnar i en för-prepad scen.

Jag tänkte mig också att man har möjlighet att "återuppspela" tämligen nyliga scener, dvs. hacka npc'ers närminne. Typ. Hur låter det?

För alla oviktiga situationer så blir det såklart ett tärningsslag.

Du kan nog dock ha rätt i att det kan vara en ide att ha någon-slags försvarsmekanism...

Mogger

Hipsteranka
Så man ändrar personlighetsdrag snarare än minnen? Fattar faktiskt fortfarande inte :gremsmile:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Måns said:
Så man ändrar personlighetsdrag snarare än minnen? Fattar faktiskt fortfarande inte :gremsmile:
Hehe, frustrerande men troligtvis bra, kan jag inte förklara det är jag nog fel ute :gremwink:

Vad förstår du inte Måns?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Måns said:
Det är nog det klassiska:

Vad gör man?

:gremsmile:
Spelarna är tänkta att infiltrera organisationer och byggnader för att därefter förändra nyckel-individers minnen om specifika händelser eller deras åsikter om någon fråga.

Besvarar det din fråga Måns? :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Arvidos MC said:
Har du kollat in Genesis' Anatman?
Så ser visserligen inte spelet ut längre. Numera handlar det om agenter som med hjälp av teknologi manipulerar minnen, personligheter och identiteter, ironiskt nog. Fast Anatman är mer fokuserat på att rollpersonernas egna identiteter luckras upp och blir "modulära", snarare än att fokusera på vad de gör med spelledarpersonerna.

Men det spelar ju inte så stor roll för inspirationssyften.

Mogger

Hipsteranka
Japp. Lustigt nog, när jag pitchade iden för några år sedan så var det Genesis som fick mig på andra tankar :gremsmile:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Måns said:
Japp. Lustigt nog, när jag pitchade iden för några år sedan så var det Genesis som fick mig på andra tankar :gremsmile:
Ahh, well, det kanske är en dum ide men jag tänker inte pusha mer än tio-sidor in i den så kostnaden för ett misslyckande är rätt lågt :gremsmile:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Måns said:
Frågan är dock, hur verkar mina tankar kring mekanik nu med den vetskapen?

anth

Vetefan
Tony.M.Meijer said:
Måns said:
Frågan är dock, hur verkar mina tankar kring mekanik nu med den vetskapen?
Om jag förstått dig rätt ska minnen vara en resurs hos både PCs och NPCs, man räknar alltså minnen som enheter.
Vissa kombinationer av minnesenheter ger olika sorters personlighet och när man ändrar minnesenheter ändras personligheten.

Om du lyckas få en mekanik för detta i ett litet spel på ett dussin sidor blir jag imponerad.
Så: go ahead and impress me. :gremsmile: