Nekromanti Minneslösa karaktärer

_-olle-_

Veteran
Arbetar på en kampanj där det första som händer är att spelarna vaknar upp med total minnesförlust. Föga orginelt med tanke på den uppsjö av dataspel och dyl. som har använt detta tema men jag har inte spelat något RPG med det upplägget.
Texten nedan är ungefär vad spelarna kommer att få veta inför karaktärsskapandet och sedan får dom bara köpa grundvärden (har inte riktigt valt system), bestämma utseende och eventuellt ras men sen inget mer. Det blir med andra ord SL som bestämmer färdigheterna (men jag känner mina spelare tillräckligt bra för att dom inte ska hata mig för mina val).
Tanken är att dom ska slås i kedjor och släpas till slavmarknaden osv osv... problemet är bara att få det hela att fungera på ett vettigt sätt... kommer att låta spelarna ha vaga förnimmelser när det gäller ett par andra som vaknade upp på stenskivan... syskon etc...
Kampanjen kommer sen vara en kombination av äventyr och återupptäckande om vilka karaktärerna är...
Oroar mig lite för om jag har gett mig ut på lite för djupt vatten med allt det här... undrar om någon har erfarenheter från att spela/spelleda dyl. kampanj eller kanske bara lysande förslag?

Här är i alla fall utkastet på den fantastiskt stämmningsfulla introduktionen.

Den drömlösa sömnen bryts av en svag förnimmelse, en sedan länge förlorad känsla. Vag och fjärran är den nästan lockande, men snart slår den över er med rå kraft. Smärtan stegras tills den fyller hela era väsen och ingenting annat återstår, när känslan lämnat er flyter ni långsamt mot medvetande. Smärtan pulserar fortfarande svagt i era kroppar när ni slår upp era ömma ögon mot ett mörkrött töcken. En svart himmel med mörka orangeglödande moln tonar fram, längs horisonten lyser ett rött sken upp vad som antingen är en gryning eller en skymning. Omtöcknade ser ni flera skepnader i dunklet, de flesta försöker resa sig upp med tomma blickar irrandes bland skuggorna. Marken är av sten och flera ruiner omger er, först nu lägger ni märke till tälten bland dem och de beväpnade män som närmar sig er med beslutsamma steg.

Krille

Super Moderator
"Arbetar på en kampanj där det första som händer är att spelarna vaknar upp med total minnesförlust. Föga orginelt med tanke på den uppsjö av dataspel och dyl. som har använt detta tema men jag har inte spelat något RPG med det upplägget."

Det var rätt populärt kring 1990 eller så, efter att Kult kom, speciellt i konventsscenarier.

Det hela handlar egentligen om var du vill sätta fokus. Vill du att spelet ska handla om självutforskande och att återupptäcka sin identitet så kan du gott köra på ditt upplägg.

Vill du däremot ha rollspelande om traumat att ha tappat minnet så bör du förmodligen låta spelaren göra sin rollperson själv så att denne har ett hum om vad han är. Det gör att spelaren själv kan lägga in minnesblixtar om sitt förflutna.

Robert Ek

Veteran
Jag har spellet en sådan kampanj och tyckte det var kul. Det roliga är ju att spelarna inte vet vilka de är eller vilken ställning de har i samhället - vem är adel och vem är bonde. Speciellt roligt eftersom en av spelarna fick för sig att han var något, men sedan mötte sin familj - fattiga bönder.

Största fördelen är att det mystiska med världen blir större, man vet inte vem man är och man har ingen egentlig 'grundinformation' om världen. Nackdelen är väl att det är just - klassisk. Lycka till.

Sedan kan jag berätta om när jag var spelare i en sådan kampanj. Man fick börja med att med händerna gräva sig ur sin egen grav. Man mindes inget och sitt namn fick man läsa på sin egen gravsten. Häftigt tyckte jag då, fast det var bland de första gångerna jag spelade rollspel överhuvudtaget - 84-85 nån gång...

/Robert

Troberg

Sinister eater
Vill du däremot ha rollspelande om traumat att ha tappat minnet så bör du förmodligen låta spelaren göra sin rollperson själv så att denne har ett hum om vad han är. Det gör att spelaren själv kan lägga in minnesblixtar om sitt förflutna.
En variant på detta som jag använt var att jag lät spelaren göra en karaktär där ett antal poäng lämnades oanvända. Dessa poäng fyllde jag sedan i under spelets gång allteftersom spelaren upptäckte mer om sin bakgrund. För att sockra det hela lite lät jag dessa poäng räknas mer (tror det var dubbelt) eftersom han inte hade samma kontroll över dem som de andra spelarna.

PAX

Jordisk Äventyrare
Kan väl berätta följande som anknyter något till det du skriver om.

För ett par år sen slutade vi spela den kampanj vi spelat i kanske tio år. Mkt på grund av att vi tröttnade på karaktärerna och kampanjen. Slutet blev abrupt och vi var mitt inne i ett ouppklarat äventyr. Våra rollpersoner befann sig i en maffig eldstrid någonstans långt ut i djungeln. Äventyret baserade sig på Drakens Land.
Men förra året så började vi igen. Andrej byggde upp en fortsättning på kampanjen och första äventyret började med att våra rollpersoner var några helt andra personer i sinnet. Min ärrade och skarpskjutande SVOT-karaktär var nu en snokande journalist med fru, barn och kombibil. Under första äventyret strålade dock alla rollpersoner samman under en häftig biljakt på en motorväg och där bröt minnena av våra forna jag igenom. Det visade sig senare att vi befann oss i ett annat solsystem och cirka 130 år in i framtiden från den tidigare kampanjen och vad som hade hänt visste ingen riktigt...

Beträffande texten du skrev om dina rollpersoners uppvaknande så kan jag bara säga att den liknar en inledning jag själv hade tänkt använda för att testspela Dust Devils (eget hemmabygge) jag själv pulade på för något år sen. Tyvärr rann projektet ut i sanden...

Slutligen kan jag bara säga att om du lyckas hålla mystiken levande i kampanjen och inte släpper ut för mycket information till spelarna i en alltför snabb takt så tror jag att ditt koncept kan lyckas och byggas upp till en bra och uppskattad kampanj.

Rising

Vila i frid
Arbetar på en kampanj där det första som händer är att spelarna vaknar upp med total minnesförlust.
I enstaka äventyr är det rätt vanligt med minnesförlust, men att ha det som utgångspunkt i en längre kampanj uppdelad i många sessioner var nytt för mig.

Personligen skulle jag inte vilja spela för länge med någon rollperson jag inte gjort själv, medan jag tycker att det både är roligt och spännande att få upptäcka vem min rollperson egentligen är i ett enskilt äventyr.

Nu tänker du ju på en blandning av dessa spelsätt eftersom dina spelare ska få välja vissa delar själva, så då kanske det blir lite roligare för dem... Tja, jag skulle nog ändå låta dem välja sina egna färdigheter och bara dölja deras ursprung från dem. Jag menar; om jag säger att jag vill vara alvkvinna och tänker mig henne som något av en jesusgestalt när hon går där, låst i kedjor som en simpel slav, då kan jag ju tänka "ja, nu har jag gett spelledaren något häftigt att bita i. Han kan låta mig vara en folkuppviglare med farliga åsikter, en prästinna från en nystarad religion, en filosof som anklagats för att vara en kättare, eller kanske en profet av något slag som blivit överfallen av några som är helt omedvetna om att hon i själva verket är utvald av högre makter för att sprida ett heligt budskap... Då blir det något fel om du istället skulle ge henne typiska jägarfärdigheter och göra henne till någon form av nomad.

Jag tror att spelaren i ett sådant läge skulle känna sig obekväm med rollpersonen, just eftersom han kan ha gjort sig en annan bild av henne än den du tycker passar.

Men jag är osäker på hur dina spelare är. I vilket fall så tror jag att ni kan tjäna mycket på att ni skapar rollpersonerna tillsammans på ett lite mer sammanflätat sätt än du beskrev i ditt inlägg. Låt spelarna få göra sig sin egen bild av rollpersonerna så som de är nu; så att ni tillsammans kan avgöra vilka luckor det finns i karaktärens förflutna som du kan få fylla ut under kampanjens gång. Liksom; om en spelare säger "jag tänker mig honom som rätt polerad, att han ska föra sig med ett fint sätt och verka komma från en fin familj; är det okej om jag ger honom dessa kunskapsfärdigheter och dessa språk?" så kan du säga "Ahh, okej, någon form av adelsman eller liknande, menar du? Okej, men jag måste tyvärr säga nej angående språken. Det kan nämligen kollidera med mina planer. Du kan ge din rollperson värdet X i ett främmande språk som du kallar "Språk #1" om du vill, men i början av spelet så kommer du ha glömt bort detta språk helt och hållet, under spelets gång så kan jag sedan avslöja vad det är för språk du behärskar, vad säger du om det?" osv.

Den sortens dialog tror jag ni kan tjäna mycket på.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Kollektiv minnesförlust?

Jag känner att de föregående talarna har pratat om minnesförlust som en start av ett äventyr/kampanj, men jag vill propsa för den kollektiva minnesförlusten för en hel grupp under bara ett äventyr. (Alla som sett Buffy, säsong 6, avsnitt 8: Tabula Rasa ) vet vad jag pratar om.

Alltså att alla karaktärer samtidigt tappar minnet när de är pysslar med någonting tillsammans. Alla vaknar upp och måste pussla ihop sina liv och vem tusan de är utifrån det rummet dom är i. Alla ledtrådar används. Kläder, vilka som vaknade bredvid vilka, utrustning, accent, hårstil, spontana känslor för varandra. Vilket kan leda till helt hysteriskt roliga situationer, samtidigt som vissa kan undermedvetet uttrycka väldigt undangömda känslor för varandra.

Ett scenario som kan vara minst lika intressant IMO. Men det kräver dock väletablerade karaktärer, och gärna många sådana för att de ska funka.

/Naug, föreslår

_-olle-_

Veteran
Det där med poäng kan vara något... lutar åt någon slags kompromiss... Tror dock att effekten blir bättre om jag håller mig till att dom får köpa grundvärderna men att dom kan ange någon slags arketyp till vad dom har lust att spela med... som jag sen naturligtvis kommer att skruva lite på... hmmm...

Men jo... det skulle nog funka...

_-olle-_

Veteran
Jo... det skulle nog vara en risk... att spelarna inte riktigt är nöjda med sina karaktärer... funderar på att låta dom ange en mer generell inriktning, någon form av arketyp... borde gå att snacka ihop något men jag tror det funkar bättre med lite vagare riktlinjer... samtidigt vill jag nog att dom inte helt bestämmer sig för vilka karaktärer dom ska spela... grunden i kampanjen är att orientera sig i en ny värld och att fösöka ta reda på vem man är, varför man är där man är och om det finns en väg tillbaka...

Nero_UBBT

Warrior
Intressant att denna idé används återigen och återigen... Och ja! Jag vet att grundtanken finns i exempelvis planescape torment.

Kolla in min tråd här från 5 dagar sen ungefär...

här

Troberg

Sinister eater
dom kan ange någon slags arketyp till vad dom har lust att spela med...
Ungefär så gjorde jag också, han fick välja om han ville ha en mental eller fysisk karaktär.

_-olle-_

Veteran
Re: Kollektiv minnesförlust?

Bra uppslag... just det kollektiva ellementet är det lockande... borde försöka inkorporera det lite mer i min kampanj... har redan med lite kniviga syskon/föräldra/äktenskapliga relationer bland de uppvaknade i min kampanj... Lockande tanke... det eviga problemet när man skriver.. det fins så många andra bra uppslag som käns som mest lockande när arbetet segar på...

_-olle-_

Veteran
Jo... naturligtvis är Planescape en fantastisk föregångare... som jag har lite svårt att hålla på bekvämt avstånd ibland... som tur är har bara en av spelarna haft det höga nöjet att spela Planescape... fantastiskt spel... knäcker alla andra BIS "klassiker"...

Feliath

Swashbuckler
On The Topic Of

Jag menar; om jag säger att jag vill vara alvkvinna och tänker mig henne som något av en jesusgestalt när hon går där, låst i kedjor som en simpel slav, då kan jag ju tänka "ja, nu har jag gett spelledaren något häftigt att bita i. Han kan låta mig vara en folkuppviglare med farliga åsikter, en prästinna från en nystarad religion, en filosof som anklagats för att vara en kättare, eller kanske en profet av något slag som blivit överfallen av några som är helt omedvetna om att hon i själva verket är utvald av högre makter för att sprida ett heligt budskap... Då blir det något fel om du istället skulle ge henne typiska jägarfärdigheter och göra henne till någon form av nomad.
Men är det inte det här som är hela meningen med minnesförlust? Att inte veta vem man är? Du brukar ju snacka mycket om hur man ska låta spelaren dela rollpersonens göranden på ett direkt sätt; är inte det här ett praktexempel på det? Om du som spelare tänker på det här sättet så är det ju en fin spegel av hur rollpersonen går och tänker sig att hon säkert är en prästinna från fjärran land, som ädelt lider för sin tro - och sedan visar det sig att det där bara är fantasi, egentligen är hon nomad! Då får ju du som spelare dela rollpersonens förvirring och besvikelse.
Och ja, jag inser att det här resonemanget har en lätt komisk ton, men jag menar faktiskt allvar. Är inte sådana här situationer en jättefin implementering av din egen princip?

/Feliath - fucken serious man

Krille

Super Moderator
Re: On The Topic Of

"Men är det inte det här som är hela meningen med minnesförlust? Att inte veta vem man är?"

Nä. IMHO, och i sammanhanget, så är meningen med minnesförlust att skapa en cool ståry.

Rising

Vila i frid

Men är det inte det här som är hela meningen med minnesförlust? Att inte veta vem man är?
Jo, i ett äventyr. Men i en hel kampanj? Jag tror inte att jag personligen skulle palla det om jag fick en rollperson som jag inte var bekväm med.

Om du som spelare tänker på det här sättet så är det ju en fin spegel av hur rollpersonen går och tänker sig att hon säkert är en prästinna från fjärran land, som ädelt lider för sin tro - och sedan visar det sig att det där bara är fantasi, egentligen är hon nomad!
Jo, fast inom vissa gränser. Liksom, en svensk bonde tar inte plötsligt och börjar bete sig som en fransk glamourtransa om han får minnesförlust. Bara genom att titta på en person borde man ju kunna göra vissa gissningar. Jag tyckte mitt exempel var bra; att vara typ lärd man (eller tja, "lärd kvinna" i det här fallet) men alltså inte veta om man är prästinna, profet, filosof, demagog eller politiker, liksom. Snacka om att man som spelare får upptäcka vem man egentligen är, även om man ändå kan få sig en mental bild av sin rollperson redan från start som sedan kommer visa sig fungera även när kampanjen lider mot sitt slut.

_-olle-_

Veteran

Det där om franska glamourtransor berör egentligen en viktig aspekt av minnesförlust... beroende på till vilken nivå man lägger förlusten av minne så kan den även nå till förlust av personlighet och förlust av jaget... om så är fallet tvingas individen konstruera ett nytt jag... en ny personlighet växer fram... och i fallet av min kampanj hoppas jag att intressanta kontraster uppstår när spelarna konfronteras med personerna deras karaktärer en gång var...

Sen håller jag med om att spelarna ska trivas med sina karaktärer så det gäller ju att vara lyhörd för vad dom vill spela... svår ballansgång... mellan det som är förutsägbart, underhållande och överaskande...

Rising

Vila i frid

beroende på till vilken nivå man lägger förlusten av minne så kan den även nå till förlust av personlighet och förlust av jaget...
Jo, jo, allt sådant där är toppen, men kom ihåg vad det egentligen var jag pratade om. Jag pratade om färdigheter. Färdigheter är inte detsamma som RPns personlighet.

Om spelaren bygger upp en helt annan personlighet än vad du tänkt dig; det är ju bara kul och bra. Men att en person skaffar sig stora värden på STY och STO och tror att han ska vara Zangief medan du ger honom färdigheter som snarare tyder på att han är Honda, det är något helt annat. Samma sak om du tänker dig att få spela med Tony Soprano och spelledaren ger dig färdigheter som om du vore Fred Flinta. Eller att tro sig vara Houdini innan man får reda på att man i själva verket är en bushman. Eller... Tja, osv. Jag skulle aldrig få för mig att jag var en ninja pga minnesförlust. Om jag tror det så vore det av rent vansinne, och det vore något helt annat.

Men visst, så fort jag börjar märka vad jag kan och inte kan så skulle jag kunna göra alla möjliga gissningar, men det vore ändå inom rätt område.

PAX

Jordisk Äventyrare

Håller fullstänigt med och samtidigt kan minnesförlusten ge en kul twist för spelarna då de upptäcker att rollpersonerna var helt andra personer än de tänkt och förutsatt från början. Jämför med filmen Blind Horizon.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Lite twister

En variant på temat är att låta rollpersonerna ha falska minnen implanterade. Eller så kanske de är skapade av en magisk ritual eller klonade. De har alltså inte tappat minnet eftersom de inte har något minne. Men detta vet de naturligtvis inte om i början.