Arbetar på en kampanj där det första som händer är att spelarna vaknar upp med total minnesförlust. Föga orginelt med tanke på den uppsjö av dataspel och dyl. som har använt detta tema men jag har inte spelat något RPG med det upplägget.
Texten nedan är ungefär vad spelarna kommer att få veta inför karaktärsskapandet och sedan får dom bara köpa grundvärden (har inte riktigt valt system), bestämma utseende och eventuellt ras men sen inget mer. Det blir med andra ord SL som bestämmer färdigheterna (men jag känner mina spelare tillräckligt bra för att dom inte ska hata mig för mina val).
Tanken är att dom ska slås i kedjor och släpas till slavmarknaden osv osv... problemet är bara att få det hela att fungera på ett vettigt sätt... kommer att låta spelarna ha vaga förnimmelser när det gäller ett par andra som vaknade upp på stenskivan... syskon etc...
Kampanjen kommer sen vara en kombination av äventyr och återupptäckande om vilka karaktärerna är...
Oroar mig lite för om jag har gett mig ut på lite för djupt vatten med allt det här... undrar om någon har erfarenheter från att spela/spelleda dyl. kampanj eller kanske bara lysande förslag?
Här är i alla fall utkastet på den fantastiskt stämmningsfulla introduktionen.
Den drömlösa sömnen bryts av en svag förnimmelse, en sedan länge förlorad känsla. Vag och fjärran är den nästan lockande, men snart slår den över er med rå kraft. Smärtan stegras tills den fyller hela era väsen och ingenting annat återstår, när känslan lämnat er flyter ni långsamt mot medvetande. Smärtan pulserar fortfarande svagt i era kroppar när ni slår upp era ömma ögon mot ett mörkrött töcken. En svart himmel med mörka orangeglödande moln tonar fram, längs horisonten lyser ett rött sken upp vad som antingen är en gryning eller en skymning. Omtöcknade ser ni flera skepnader i dunklet, de flesta försöker resa sig upp med tomma blickar irrandes bland skuggorna. Marken är av sten och flera ruiner omger er, först nu lägger ni märke till tälten bland dem och de beväpnade män som närmar sig er med beslutsamma steg.
Texten nedan är ungefär vad spelarna kommer att få veta inför karaktärsskapandet och sedan får dom bara köpa grundvärden (har inte riktigt valt system), bestämma utseende och eventuellt ras men sen inget mer. Det blir med andra ord SL som bestämmer färdigheterna (men jag känner mina spelare tillräckligt bra för att dom inte ska hata mig för mina val).
Tanken är att dom ska slås i kedjor och släpas till slavmarknaden osv osv... problemet är bara att få det hela att fungera på ett vettigt sätt... kommer att låta spelarna ha vaga förnimmelser när det gäller ett par andra som vaknade upp på stenskivan... syskon etc...
Kampanjen kommer sen vara en kombination av äventyr och återupptäckande om vilka karaktärerna är...
Oroar mig lite för om jag har gett mig ut på lite för djupt vatten med allt det här... undrar om någon har erfarenheter från att spela/spelleda dyl. kampanj eller kanske bara lysande förslag?
Här är i alla fall utkastet på den fantastiskt stämmningsfulla introduktionen.
Den drömlösa sömnen bryts av en svag förnimmelse, en sedan länge förlorad känsla. Vag och fjärran är den nästan lockande, men snart slår den över er med rå kraft. Smärtan stegras tills den fyller hela era väsen och ingenting annat återstår, när känslan lämnat er flyter ni långsamt mot medvetande. Smärtan pulserar fortfarande svagt i era kroppar när ni slår upp era ömma ögon mot ett mörkrött töcken. En svart himmel med mörka orangeglödande moln tonar fram, längs horisonten lyser ett rött sken upp vad som antingen är en gryning eller en skymning. Omtöcknade ser ni flera skepnader i dunklet, de flesta försöker resa sig upp med tomma blickar irrandes bland skuggorna. Marken är av sten och flera ruiner omger er, först nu lägger ni märke till tälten bland dem och de beväpnade män som närmar sig er med beslutsamma steg.