Nekromanti Minnesregel

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Inlägget nedan fick mig att minnas min egen regel i Starchallenge för minne. Tack till en hel del på forumet som fick mig att inse att brp mer hade en nostalgisk charm än en spelmässig.

Varje spelare har ett litet anteckningsblock där de får skriva ner exakt vad de vill som de vill komma ihåg 8vilket som ni vet kan bli en del).

Då de sedan stöter på en situation där de behöver slå upp det de skrev ner får de slå för sitt lång eller korttidsminne beroende på hur länge sen man memorerade detaljen. Beroende på hur pass bra slag man slog (en fem gradig skala) får man olika lång tid på sig att leta igenom sitt block. Från 5 sekunder till 1 minut.

Fan vad kul jag haft med den regeln.

/Niklas (lånar Hans tag-variant igen) som insett att det är jväligt kul att lösa enkla situationer med action och tidspress.

Johan K

Gammal & dryg
Hehe !
Ja, det var ju en annorlunda grej faktiskt. Kul idé iaf det där med blocket.
Förden delen, hur går det med spelet ditt ?? Har vari tyst om det ett tag tycker jag.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Haha tack...

Spelet är klart och i mitt tycke under det blygsamma speltestandet jag utfört väldigt kul nu. Bort från BRP och med ganska enkla regler som är homogena för alla kast som bygger på D6 systemet om jag fattat det rätt men är en utveckling i något jag kallar System 9 där man helt enkelt satsar så många T man får ihop av tre faktorer man anser spelar roll i sammanhanget. Man satsar dem på Attack, Försvar och Konsekvens där konsekvens kan vara skada eller vad man vill ska inträffa i en strid och svårighetsvärden sätts utifrån detta. Utfallet bestäms av hur hög summa man får. Till detta tillkommer ett par små regler som ger mer taktik.

Sen har jag ett snabbt stridssystem för dussin strider som går ut på att slänga kort motsvarande ens vapen med skicklighet där man ska nå en skadepotential på fienden. Här gäller det att snabbt kasta kort och hoppas på att få ett klätt kort som ger skada. Ju bättre vapen etc desto mer klädda kort i ens lek. Får man upp ett äss laddar man om om det är ett eldvapen och då blandar man leken ett par gånger vilket gör att tiden går. Sen kan man slänga granater (läs tärningar) också.

Nu flummade jag ut lite men spelet är klart men då jag håller på att starta ett företag och har fått barn så hinner jag inte med det men hoppas kunna spela det lite då och då.

Är folk intresserade av det så släpper jag en pdf här tänkte jag men det ska nog testas lite mer först. Tack för undran iaf :gremsmile: