Utifrån nyligen uppkomna nostalgitrådar reflekterade jag över några platser som väcker extra stark nostalgi för mig.
1. Utekväll på Junkern Hildur - Arhems värdshus på Marjura är en rykande smältdegel av traktens alla fraktioner. Här hittar man druider, bönder, trakoriska soldater, slavdrivare och kanske rent av en maskprydd shagulit. Spelemannen Moska får ofta spö av träsklägrets ledare och kan trots sin utsatthet agera lönnmördare i det fördolda. Värdfamiljen har dessutom en inneboende konflikt där värden Hildur stillat sin vrede mot ockupationsmakten, medan sonen Rurik (och till viss del svåger Guster) är aktiva i frihetsrörelsen.
2. Gränskontroll i Den Grå Döden - Ulvrikets snötäckta gränspostering är en obligatoriskt anhalt i färden mot Nekropolis. Här krävs snabba beslut om man skall förlita sig på välputsat munläder (där gränsvakten redan blivit tipsad om deras ankomst) eller planera en smygmanöver i bästa andra-världskriget-stil för att inta stugan och likvidera vaktstyrkan.
3. Home invasion hos Vindhand i Döda skogen - Vattendammen i gläntan är en av de första äventyrsplatser jag upplevde som rollspelare. Magikern som bor i komplexet under dammen konfronterar äventyrarna förklädd till vandrarmunk som stämmer av deras planer innan han teleporterar sig ner i underjorden för att möta inkräktarna.
Vilka äventyrsplatser väcker nostalgi hos dig?
1. Utekväll på Junkern Hildur - Arhems värdshus på Marjura är en rykande smältdegel av traktens alla fraktioner. Här hittar man druider, bönder, trakoriska soldater, slavdrivare och kanske rent av en maskprydd shagulit. Spelemannen Moska får ofta spö av träsklägrets ledare och kan trots sin utsatthet agera lönnmördare i det fördolda. Värdfamiljen har dessutom en inneboende konflikt där värden Hildur stillat sin vrede mot ockupationsmakten, medan sonen Rurik (och till viss del svåger Guster) är aktiva i frihetsrörelsen.
2. Gränskontroll i Den Grå Döden - Ulvrikets snötäckta gränspostering är en obligatoriskt anhalt i färden mot Nekropolis. Här krävs snabba beslut om man skall förlita sig på välputsat munläder (där gränsvakten redan blivit tipsad om deras ankomst) eller planera en smygmanöver i bästa andra-världskriget-stil för att inta stugan och likvidera vaktstyrkan.
3. Home invasion hos Vindhand i Döda skogen - Vattendammen i gläntan är en av de första äventyrsplatser jag upplevde som rollspelare. Magikern som bor i komplexet under dammen konfronterar äventyrarna förklädd till vandrarmunk som stämmer av deras planer innan han teleporterar sig ner i underjorden för att möta inkräktarna.
Vilka äventyrsplatser väcker nostalgi hos dig?