Gnäll om Minority Report (spoiler)
För mig fungerade inte Minority Report alls. Okej, alla miljöer, specialeffekter och actionscener är jättebra, men sedan ska man ha en story som hänger ihop också. Det är något som Minority Report inte kan stoltsera med.
Om vi börjar med småsaker, som att säkerheten på polisstationen är så dålig att det är direkt pinsamt. Redan i dag finns det näthinnescannrar som kan skilja på levande ögon och döda ögon. Att man dessutom inte tar bort rättigheterna för en efterlyst brottsling att ta sig in på stationen är väldigt märkligt.
Det kan jag dock leva med även om det är svårt.
Vad jag inte kan leva med är att den fälla som huvudpersonen kliver in i inte har någon utlösande faktor. Jag ska försöka förklara vad jag menar:
I en genomsnittlig tidsresefilm med en kul cirkelreferens (vilket MR kan sägas vara, trots att ingen reser i tiden) skapas det alltid en cirkelparadox. Den går oftast ut på att en person reser i tiden av en bestämd orsak (till exempel för att stoppa händelse X) och just det faktum att han reser i tiden är det som utlöser händelse X. Man kan då i all oändlighet fundera över vad som hände först, inträffade händelse X för att personen reste i tiden eller reste personen i tiden för att händelse X inträffade. Ett exempel på detta i en film är Terminator, där huvudpersonen åker tillbaka i tiden och blir far till den person som får honom att åka tillbaka i tiden.
I Monority Report finns en liknande tidsparadox. John Anderton (Tom Cruise) får via de klärvoajanta brottsförebyggarna se hur han ska utföra ett mord och det faktum att han ser det är vad som för honom till platsen där han ska utföra mordet och får honom att nästan utföra det. Så långt är allt frid och fröjd, vi har en trevlig cirkelparadox (som hade varit ännu trevligare om han faktiskt utfört mordet). Man hade gått hem från bion och funderat över om John utförde mordet för att de klärvoajanta såg honom utföra det eller om de såg honom utföra det för att han utförde det.
MEN så lätt kommer vi inte undan. Här ska det kastas in en konspiration också, och då fungerar inte cirkeln längre. Om man har en konspiration måste man ha någon som aktiverar händelseförloppet. Aktivatorn i det här fallet består av att man placerar en snubbe i ett hotellrum och ger honom bilder på mördade barn. Det är allt man gör. Sedan är uppenbarligen planen att blott det faktum att den här personen sitter i hotellrummet ska vara nog för att få de klärvoajanta att få en vision av att John Anderton ska mörda honom. Det känns som en infinitesimalt tunn plan enligt min mening.
Jag har inte läst Philip K Dicks novell, som filmen är baserad på, men jag skulle tro att den innehåller visionen, jakten och mordet. Komplotten har någon klåfingrig Hollywood-författare lagt till.
Någon som läst den och vet?
/tobias