Nekromanti Minotaurer och hillebarder

The_Gorger

Hero
Vad gör de med andra handen?

En hillebard är ju i en minoaturs händer ett enhandsvapen, så frågan är vad de då gör med den andra handen. Förslag:

1. Sköld

2. En till hillebard

3. Annat vapen.

4. En fri hand för grepp, slag, knyta skosnörena osv.

5. Kastvapen!

6. Greppar hillebarden ändå (dvs tvåhandsfattning)

Johan K

Gammal & dryg
Om jag får svammla lite fritt så skulle jag nog tänka mig allternativ 1 eller 2 samtidigt.
Kan tänka mig att de mest aggresiva minoaturerna skule ha 2 stycken hillebards & vifta loss med dessa. Sedan de som kanske inte är fullt så aggresiva skulle jag nog kuna tänka mig kombot sköld & hillebard.
Låter det vettigt eller är ja helt ute & cyklar ?

The_Gorger

Hero
Nja, själv tycker jag att två hillebarder skulle se lite konstigt ut. Om de skulle ha sköld, då skulle jag nog satsa på att de hade små sköldar för parering.

Ett alternativ är ju att de gör fetingstora hillebarder som de kan hålla med två händer.

Nightowl

Champion
6. Greppar hillebarden ändå (dvs tvåhandsfattning)
För balansens skull, gissar jag. Jag betvivlar att de kan använda den på annat sätt. Däremot antar jag att de hanterar den lättare än människor.

Det är synd att det inte finns mer icke-mänskliga vapen anpassade till att Gondica har varelser som är mycket stora och starka...

Erik

Johan K

Gammal & dryg
Humm, du har nog rätt där ja...
Låg & tänkte på det här, av nån anlednig, & kom fram till samam grej som du.. Att et skulel se konstigt ut.
Så jag lutar att hålla med dig här. En normalstor hillebard + en liten sköld ELLER en bamsehillebard..