Nekromanti Minotauriska sjömän

The_Gorger

Hero
Att minotaurer (och kentaurer) inte kan simma och är rädda för vatten kan jag mycket väl förstå. Vad jag inte förstår är varför inte minotaurer kan vara sjömän eller fiskare. Låt mig förklara.

Jag känner några gamla yrkesfiskare, och ingen av dem kan simma. De har heller aldrig flytväst. Detta är inte för att verka macho, utan en praktisk detalj. Man ramlar inte i sjön om man det inte är full storm. Är man erfaren så är det närmast ett faktum. Om man ramlar i sjön i full storm, så är det (var det snarare) näst intill omöjligt att fiska upp någon. Eller rättare sagt, det svåra är att se personen, då man inte är lätt att se om vinden piskar skum från vågtopparna och vågornas stolek gör att små saker i vattnet syns dåligt. Om man är har flytväst eller kan simma, så gör det endast att man överlever (och lider) längre. Att simma som fritidsnöje ser de dessutom som något oerhört fånigt. Havet har alltid haft något av ett janusansikte, potential för handel, fisk och rikedommar, potential för drunkning, död och lidande.

Följaktligen ser jag inga problem att ha åtminstonde minotaurer som sjömän. Visst, de vet att de dör om det faller i havet, men det gör alla andra också.

Sjömaning blir iofs knepigare med deras fingrar, och torde vara ett större problem, men kommer de bara upp i FIN 5-6 borde det inte vara några problem.

Jag har seglat ganska mycket med skutor (kuttrar, löa 20-30m), och en sak som man ofta behöver i mängder är styrka, eller rättare sagt teknik att utnyttja den. När man skotar storen eller hissar pikefallet skulle jag inte tacka nej till att ha en minotaur vid min sida. På större skepp skulle man kunna kanske tom kunna minska besättningen med minotaurer ombord. Deras UTH skulle dessutom göra att färre av dem dog i div sjukdomar.

Så:
+ mer STY
+ mer UTH

- mindre FIN (kan lösas med att FIN blir prioriterad färdighet bland minotauriska sjömän)
- inte anatomiskt byggda för att simma(inte nödvändigvis ett problem)
- har inbyggd skräck för vatten(människor har inbyggd höjdrädsla ändå gillar vi bergsklättring)

Alla som vill ha/har minotauriska sjömän räcker upp en hand! (Åtminstonde en 10-15% av dem)

Nightowl

Champion
Jag talar inte ditt knasiga månspråk*, men jag gillar idén med minotaurpirater.

Kentaurer, å andra sidan, verkar otroligt malplacerade i småbåtar... och kan aldrig någonsin komma upp i en rigg, vilket gör att effektiv sjöfart är way out för kentaurer ensamma.

Å andra sidan är jag ganska förtjust i att människor har grejer som andra raser tycker är udda, och förutom vår tendens att knåpa med saker (människorna är så att säga Gondicas dvärgar) så är det sjysst att bara människor är utpräglade sjöfarare.

Erik

*The Tick-referens för att jag inte tänker bemöta ditt inlägg i detalj.

The_Gorger

Hero
Hrm, bra gondicaargument, mot bra realismargument => Förutom ett skepp med minotaurpirater(delvis eller helt) som väntar på att anfalla rp vid lämpligt tillfälle finns inga minotaurpirater (i mitt Gondica). Observera att kaptenen saknar hand och har en överjävligt stor krok. :gremgrin:

Nightowl

Champion
Jag har allvarligt inget problem med minotauriska sjömän som jag har med kentauriska sjömän; det finns inga direkta praktiska problem annat än att Anders, aka Kosmokrator, har sagt att de inte mår bra av 'et. (Jag har heller egentligen inga problem med simkunniga minotaurer... de finns bara inte i det officiella Gondica. Det är som dvärgar och magi; jag diggar dvärgmagiker, men de är anatema i många fantasyspel.)

Kapten Krokos låter helt OK. :gremcool:

Erik

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Tänk på minotaurernas klövar: inte bra för riggklängning. Jag kan tänka mig minotaurer som kanonjärer, stormande marinsoldater, timmermän, etc, men jknappast uppe bland rårna. Därför borde ett sådant skepp ha blandad besättning.

The_Gorger

Hero
Nja, jag vet nog inte om jag kan se kentaurer i båtar öht, det var mest hypotetiskt som jag slängde in dem i en parentes. Av någon anledning ser jag kentaurer seglandes någon typ av knarr (vikingabåt) där inga klättringskrav ställs. De skulle göra ganska balla räder med dem. Tänk vikingar fast snabbare, farligare och grymmare. Allt lämpligen placerat på en kontinent en bit bort :gremsmile:

Nightowl

Champion
Tänk på minotaurernas klövar: inte bra för riggklängning.
Vilket inte visas speltekniskt, iofs. Och då borde inte fauner bli sjömän de heller.

Erik, människor har magiska grejer kallade fötter , med vilka man kan både klättra i träd, simma och springa!

Nightowl

Champion
Kentaurer till sjöss

Av någon anledning ser jag kentaurer seglandes någon typ av knarr (vikingabåt) där inga klättringskrav ställs.
Dom får fortfarande anstränga sig för att inte kapsejsa småbåtar... :gremgrin:

Jag har allvarligt svårt att tänka mig att en kentaurisk kultur skulle utveckla sjöfart, precis som det inte ligger för fauner att utveckla civilisation (kräver långsiktigt tänkande) eller för harpyor att uppfinna metallsmide (kräver akrobatkonster). Däremot kan jag köpa att de skulle kunna utnyttja sjöfart som andra uppfunnit, precis som fauner och harpyor glatt har anpassat sig till avancerade samhällstrukturer och järnålder, så länge andra (människor respektive cykloper) sköter besvärliga detaljer som kvartalsrapporter och järnhantering.

Wantale har (än så länge inofficiellt) sin egen underart av kentaurer, kallade onokentaurer (bokstavligen åsnekentaurer) av termalierna. De liknar småvuxna, mörkhyade kentaurer, och är civiliserade jeppar som dominerar långdistanshandel till lands i Wantale, eftersom Wantales fauna suger på att ge folk riddjur och lastdjur, och onokentaurerna har naturliga fördelar på det området. De saknar de sydliga kentaurernas "artism" och ser inte ned på människor och fauner; onokentaurbyar och -städer har människor boende i dem som gör grejer onokentaurer inte klarar av själva så bra, och vardera artens hus är byggda med tanke på att man kan få gäster.

Erik

Nightowl

Champion
Tja, allt behöver inte vara speltekniskt.
Du är inte tabelltaliban, ser jag. :gremgrin:

Fast det står att minotaurer inte kan få havsfärdigheter, så borde det i sådana fall stå att de får minus i Spänst när de klättrar också (se beskrivningen av kentaurerna). Jag har i min enfald utgått från att klövarna inte var SÅ besvärliga...

Erik

The_Gorger

Hero
Jag förstår hur du tänker, men klövar borde kunna vara allt från mycket liten nackdel(-1) till en mycket allvarlig nackdel (-2T) när man klättrar. I en repstege, eller i allmänhet på ett fartyg använder man mest hela foten, så det borde inte vara så mycket problem, medan man i friklättring använder minsta tå som grepp. På ett skepp använder man dessutom tekniker som inte gör att så mycket hänger på fötterna. T.ex. att ligga på en rå, eller att gå armgång. Sjömän är betydligt starkare i armar än ben, relativt vanliga människor.

Nightowl

Champion
Jag förstår hur du tänker, men klövar borde kunna vara allt från mycket liten nackdel(-1) till en mycket allvarlig nackdel (-2T) när man klättrar.
Eller en fördel... (bergsget).

Minns dock att vi pratar om ett spel där man kan ska kunna svinga sig mellan två skepp i ett tåg med en huggare mellan tänderna... vilket borde föranleda "jamen det är ju JÄTTESVÅRT att göra, du borde ha minst -4T... jahadu, du missar och slår ihjäl dig, jag menar, du borde ta minst 6T i skada..."

See my point? Det blir knepigt att spela med två olika skalor, en där man ska göra en analys över minotaurernas klövar, en där man ska strunta i tyngdlagen. Då är det enklare att ignorera detaljerna. Kentaurernas mekaniska modd - -2T för att klättra, +2T för att hoppa - är en lagom grovhet.

Fast Gondica är ett väldigt schizofrent spel, så jag förstår... att dy tänker zååå... :gremsmile:

Erik

The_Gorger

Hero
Fast Gondica är ett väldigt schizofrent spel, så jag förstår
Ah, men det passar mig eftersom jag har ett schizofrent förhållningssätt till regler. Å ena sidan vill jag ha en hel del regler, då de konkret beskriver förhållanden i världen, å andra sidan använder jag kanske 10% av alla regler. Om man tänker efter så går det faktiskt ihop. Om det står att det är farligt och nästan omöjligt att svinga sig i rep med huggare mellan tänderna, samtidigt som boken förmedlar en känsla av äventyr där man gör det omöjliga, så gör det att de känns ballare att bryta mot alla regler och göra den där svingningen, jämfört med om det stått att man i Gondica kan svinga sig i rep med huggare mellan tänderna mha ett jättelätt slag/inget slag.

Är du med på vad jag menar? Svingningen blir spännande på samma sätt som ett tonårsuppror. Det blir roligare när man bryter mot lagar, oavsett om det är ens föräldrars, statens eller fysikens.