Minsta möjliga rollspel?

Kul! Varför slutade ni spela det? Hade ni inga regler för strid? Anteckningar?

En av mina spelare skrev ner nått system kring det. Annars var styrkan och svagheten att det fanns i mitt huvud, enkelt nog att spelleda och komplext nog för att ge spelarna lite variation.
 
Cthulhu Dark är det minimalaste jag spelat och skulle i teorin kunna vara ännu mer slimmat om man skippar sanity. Rulla en tärning när du gör något, rulla en extra om det är något din RP kan extra bra. Ta högsta resultatet av tärningarna, ett högre resultat betyder att du lyckats extra bra.
På så vis räcker det med att spelare beskriver sina rollpersoner och sen kan man köra igång.
 
Frågan är hur många som vill ha det på grund av vana? Ibland gör vi saker av vana och tror att vi säger att vi vill ha ett visst element när det egentligen handlar om att vi inte upplevt något annat. Sen finns det tillfällen där slump kan vara bra och användbart, men jag tror inte det handlar om att vi vill så mycket som vi är ovana vid andra lösningar.
Fast att man vill ha något av vana betyder inte att man bara vill ha det av vana, så frågan blir lite märklig. Den bygger på antagandet att människor egentligen skulle vilja något annat än vad de faktiskt upplever sig vilja, vilket ju kräver rätt mycket i termer av bevisbörda. Jag tror många vill ha slump för att de är vana vid slump och tycker det är roligt med slump. Dessa två skäl kan sannolikt inte helt separeras.
 
Fast att man vill ha något av vana betyder inte att man bara vill ha det av vana, så frågan blir lite märklig. Den bygger på antagandet att människor egentligen skulle vilja något annat än vad de faktiskt upplever sig vilja, vilket ju kräver rätt mycket i termer av bevisbörda. Jag tror många vill ha slump för att de är vana vid slump och tycker det är roligt med slump. Dessa två skäl kan sannolikt inte helt separeras.

Absolut inte, min fråga handlade mer om att vi människor även har svårt att utmana normer innan någon annan gör det åt oss. Vi bryter ogärna mönster om vi inte tvingas till det. Och ibland lever vi med saker vi tror vi gillar fast att vi egentligen inte alls gillar det, på grund av vana. Vi kan inte utesluta den faktorn. Jag menar inte att slumpen är dålig och inte fyller en funktion, det jag ifrågasätter är huruvida vår vilja att använda slumpen handlar om att det är bra eller om det handlar om något annat.

Sen som @Rickard påpeka finns det ju en psykologi bakom slumpen som gör att vi dras till att gilla slump. Något som har med belöning att göra.
 
Cthulhu Dark är det minimalaste jag spelat och skulle i teorin kunna vara ännu mer slimmat om man skippar sanity. Rulla en tärning när du gör något, rulla en extra om det är något din RP kan extra bra. Ta högsta resultatet av tärningarna, ett högre resultat betyder att du lyckats extra bra.
På så vis räcker det med att spelare beskriver sina rollpersoner och sen kan man köra igång.
Inga anteckningar behövs?
Kan ju bli ännu enklare om man tar bort regler för "lyckas extra bra" dessutom. :)
 
Fast att man vill ha något av vana betyder inte att man bara vill ha det av vana, så frågan blir lite märklig. Den bygger på antagandet att människor egentligen skulle vilja något annat än vad de faktiskt upplever sig vilja, vilket ju kräver rätt mycket i termer av bevisbörda. Jag tror många vill ha slump för att de är vana vid slump och tycker det är roligt med slump. Dessa två skäl kan sannolikt inte helt separeras.
Hm jag förutsatte helt sonika att slump är fundamentalt för att det ska bli "spel" av det och inte teater, men kanske inte!
 
Hm jag förutsatte helt sonika att slump är fundamentalt för att det ska bli "spel" av det och inte teater, men kanske inte!

Spel, om vi kikar på just den delen behöver väl i grund och boten ett element av regler och tävlan, inte slump. Se schack till exempel som är ett spel.
 
Å herregud, är vi på väg in i diskussionen om rollSPEL vs ROLLspel nu igen? =)

Är "spel"-delen i rollspel verkligen nödvändigtvis knutet till schack och monopol, eller kan man lika gärna knhyta det till att spela en roll? Är "game" i role-playing game" lek eller spel? =)
 
Hm jag förutsatte helt sonika att slump är fundamentalt för att det ska bli "spel" av det och inte teater, men kanske inte!
Jag skulle nog säga att teater förutsätter publik och att man agerar ut sin roll (vilket ju inte alla gör i rollspel, även om vissa gör det). Sen så tror jag att det är mindre viktigt med en exakt definition av "rollspel", om det ens är möjligt. Det finns folk som menar sig spela rollspel och inte använder slump (med undantag för att människors beslut såklart kan bli mer eller mindre slumpmässiga) och det räcker för mig.
 
Å herregud, är vi på väg in i diskussionen om rollSPEL vs ROLLspel nu igen? =)

Är "spel"-delen i rollspel verkligen nödvändigtvis knutet till schack och monopol, eller kan man lika gärna knhyta det till att spela en roll? Är "game" i role-playing game" lek eller spel? =)

Jag ska säga, att innan jag skrev mitt svar om schack, så tänkte jag på "skåde-spel". Så ja, det känns som frågan om vad som är spel är ganska irrelevant i grund och botten. Jag borde inte rört vid den tråden när den dök upp utan bara låtit den ligga. :gremsmile:
 
Å herregud, är vi på väg in i diskussionen om rollSPEL vs ROLLspel nu igen? =)

Är "spel"-delen i rollspel verkligen nödvändigtvis knutet till schack och monopol, eller kan man lika gärna knhyta det till att spela en roll? Är "game" i role-playing game" lek eller spel? =)
Ja det spelar ju ingen roll för trådens ämne.
 
Å herregud, är vi på väg in i diskussionen om rollSPEL vs ROLLspel nu igen? =)

Är "spel"-delen i rollspel verkligen nödvändigtvis knutet till schack och monopol, eller kan man lika gärna knhyta det till att spela en roll? Är "game" i role-playing game" lek eller spel? =)
Oh yes, YES! Äntligen! Jag har väntat så länge på återkomsten... Hmm... vilken sida var jag på nu då? :unsure:
 
Jag tycker att det var kul med en helt slumpmässig länk till Sju små rollspel. :)
 
Back
Top