Quadrante
Grisbonde
Japp, sånt är snyggt. Går nyttja även för fantasy/historiska spel
Detta måste jag testa! Vi hade en alien-workshop i Groblus Gamers inför Lasers & Feelings, som var väldigt kul. Baserad på den gamla lågstadieleken av att rita en gubbe genom att vika pappret, rita en del, och skicka runt.Här är ett exempel från ovan nämnda Vast and Starlit. Det är verkligen en toppenmetod för att få intressanta, oväntade och djupa spelvärldsdetaljer med ett minimum av regler eller prepp:
Hm generativa regler...Här är ett exempel från ovan nämnda Vast and Starlit. Det är verkligen en toppenmetod för att få intressanta, oväntade och djupa spelvärldsdetaljer med ett minimum av regler eller prepp:
Om spelet inte får ha nåt generativt utan måste bara använda förskrivet material får det nog svårt att vara äkta minimalistiskt, tänker jag. Cthulhu Dark som många har nämnt här är ändå en hyfsat matig bok på ett par hundra sidor (och står också på min skämshylla som @DeBracy pratade om i senaste Nordnordost Podcast). Det behövs ju mer än bara reglerna för att spela det. Och jag vet att det är inte helt ovanligt med "traddiga" spel som har vad jag skulle kalla "samberättande", t ex briljanta regler för att skapa världen tillsammans i Järn, bland annat.Hm generativa regler...
John Harper har varit väldigt produktiv!Lasers & Feelings och dess hack är ju rätt traddiga i grunden, och hyfsat minimalistiska.
Jag menade "regler som genererar andra regler" Inte content.Om spelet inte får ha nåt generativt utan måste bara använda förskrivet material får det nog svårt att vara äkta minimalistiskt, tänker jag. Cthulhu Dark som många har nämnt här är ändå en hyfsat matig bok på ett par hundra sidor (och står också på min skämshylla som @DeBracy pratade om i senaste Nordnordost Podcast). Det behövs ju mer än bara reglerna för att spela det. Och jag vet att det är inte helt ovanligt med "traddiga" spel som har vad jag skulle kalla "samberättande", t ex briljanta regler för att skapa världen tillsammans i Järn, bland annat.
OSR-spel kommer undan med att de flesta är bara varianter på (äldre versioner av) Dungeons & Dragons, och oftast kompatibla med moduler till det. Om det ska vara ett "eget" spel med de förutsättningarna behöver det, förutom grundregler, nog minst en del om hur du skriver och guidar spelarna genom egna "äventyr". Eller?
Aha då fattar jag! Men jag tog ändå chansen att göra en stenhöna av en stenfjäder för att få fram nån sorts poängJag menade "regler som genererar andra regler" Inte content.
Ja, verkligen. Han har gjort nästan lika många spel som jag!John Harper har varit väldigt produktiv!
Tangent: Regel 1 och 2 är inte så som jag spelar traddiga spel, oftast!Man kan ju fuska en del om reglerna är att hitta på reglerna...
- En spelare är SL, de andra är spelare
- Varje spelare kontrollerar en karaktär
- SL kontrollerar allt förutom regel 2 och 5
- Hitta på regler för att skapa karaktärer
- Hitta på regler för att lösa konflikter
Jaså? Vilken variant har du på de regerna?Tangent: Regel 1 och 2 är inte så som jag spelar traddiga spel, oftast!