Nekromanti Minsta som behövs i köpäventyr?

Max Raven

T12-kultist
Vad finns i den minsta mängd material ett äventyr kan innehålla och ändå vara spelbart utan några ändringar eller tillägg?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det är väl som det mesta; helt beroende på vem som svarar =)

För mig:

* En summering (gärna i punktform, men måste vara överskådlig)

* En utveckling av den summeringen som går in mer i detalj. Ju bättre summeringen är, dessto enklare kan denna utveckling vara.

* Beskrivning av platser (kan eventuellt kombineras med utvecklingen)

* Persongalleri (beskrivningar av alla person som dyker upp/kan dyka upp)

Beroende på äventyrets komplexitet så är det möjligt att utvecklingen kan uteslutas helt. Är det ett ganska enkelt och "straight forward" äventyr så är det möjligt att summeringen kan täcka in allt nödvändigt utan att bli för oöverskådlig.

talgboll

Rollspelskollektivet
1) En handfull aktiva aktörer och deras motiv och resurser för sitt agerande och gärna vad de gör om RP inte gör något (numrerad lista).
2) Flera olika krokar som kan få RP involverade.
3) Några intressanta platser översiktligt beskrivna.

luddwig

Lawful evil
Det beror på vad för slags äventyr det är. För mig som mest spelar OSR-iga saker är platser som inbjuder till utforskande samt information om de personer/varelser som finns på platsen det viktiga. Det jag skriver här är alltså ganska exakt det talgboll skrev ovan men utan hans tydliga struktur.

Zire

Swashbuckler
Jag har ännu inte köpt något äventyr som inte behöver fixas till på något vis. Det finns alltid personer eller platser som man vill göra om, kontakter som man vill lägga till, kanske jämna ut könsfördelningen, bättra på bakgrundsstoryn eller bara ta bort någon klyscha man har ledsnat på.

Så, jag hoppas inte jag bryter mot riktlinjen om att svara på trådens fråga, men jag skulle säga att spelbart utan några ändringar är ett konstigt mål.

Men om jag tänker att jag har väldigt ont om tid och inte hinner göra några ändringar (jag skulle nog generellt improvisera från en gammalt äventyr i så fall) så tänker jag att Mutant (år noll) "äventyrsplatserna" i Zonkompendierna ligger nära ett minimum av material som ändå är ett fullt användbart äventyr (ofta ett kort sådant). Generellt så beskrivs en idé, en begränsad plats, lite sammanhang, lite personer, kanske stats på ett fordon eller föremål och ibland någon slumptabell.

(Vad det gäller tight äventyrsbeskrivning så är annars min favorit äventyrsfröna i Gemini. Väldigt användbart i kombination tillsammans med världsbeskrivningen. Superkorta idéer, ofta bara ett par meningar, som antyder mysterier eller problem som kan vara grunden i ett äventyr.)

Max Raven

T12-kultist
Om man vänder på frågan - vad måste finnas i ett köpäventyr för att ni ska köra äventyret?

Jag funderar också på hur erfarenhet och spelledarstil spelar in - jag är väl mer improvisatör och har spellett en del men kör väldigt få köpäventyr - det är mest konventsscenarion när det blir någon annans, vilka har en annan utgångspunkt.

talgboll

Rollspelskollektivet
Max Raven;n252112 said:
Om man vänder på frågan - vad måste finnas i ett köpäventyr för att ni ska köra äventyret?
Mervärde jag inte av olika anledningar inte kan skapa själv (tid, pengar, skills). Det kan vara fantastiska illustrationer, kartor och handouts. Det kan vara unika idéer eller episk dramaturgi. Det kan vara grym research och superdetaljerad info (personer, platser, händelser etc).

Kommer dock inte ihåg att jag hittat och köpt nåt sånt men jag har också ganska dåligt minne :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Max Raven;n252112 said:
Exakt samma saker för min del. Även om jag övat upp min improvisationsförmåga rätt rejält jämfört med forna dagar, så ser jag liksom ingen anledning till att betala för ett äventyr som inte är "färdigt".

Fast priset spelar så klart in väldigt mycket. Om det bara var tillräckligt billigt så hade det kunnat räcka om punkt 1 var uppfylld. Eller punkt 3+4 om man ser det som äventyrsplats (men då tycker jag inte längre att det är ett "äventyr" man köper =).

Rymdhamster;n251904 said:
Det är väl som det mesta; helt beroende på vem som svarar =)

För mig:

* En summering (gärna i punktform, men måste vara överskådlig)

* En utveckling av den summeringen som går in mer i detalj. Ju bättre summeringen är, dessto enklare kan denna utveckling vara.

* Beskrivning av platser (kan eventuellt kombineras med utvecklingen)

* Persongalleri (beskrivningar av alla person som dyker upp/kan dyka upp)

Beroende på äventyrets komplexitet så är det möjligt att utvecklingen kan uteslutas helt. Är det ett ganska enkelt och "straight forward" äventyr så är det möjligt att summeringen kan täcka in allt nödvändigt utan att bli för oöverskådlig.