Re: svar till punkt 2
Det är han inte heller. Om han inte är kunnig i att hantera ett vapen som är besläktat med spjut så har han endast 1/4 i att använda spjutet och om han är kunnig i att hantera ett vapen som är nära besläktat med spjutet han försöker använda så har han endast 1/2 FV. Men på grund av att alla till en viss del har en förmåga att svinga ett vapen så tycker jag att detta passar utmärkt.
Kom ihåg det att vapenfärdigheterna numera avgör vilka vapen du har erhållit tillräcklig träning med att använda, ett vapen per FV. Kanske inte den mest perfekta lösningen, men i mitt tycke en bra mycket bättre lösning än i tidigare versioner. Har du ingen vapenfärdighet för vapnet och ingen träning i att hantera vapnet så har du ändå en liten chans att lyckas använda det i en strid.
Visserligen så fanns baschanserna i tidigare versioner, men det gav ett mycket större hopp och obalans än i nuvarande version IMHO.
Även om jag inte är överförtjust i det nya systemet med Stridskapacitet så fungerar det, och fungerar dessutom ganska bra, snabbt och smidigt, men ändå tar hänsyn till vilken typ av stridsteknik som en person har inövad.
Detta utan att fylla sida efter sida med specialtekniker osv som en kämpe ska lära sig för att visa att han har tränat på att strida offensivt, defensivt, några snabba men dåligt siktade attacker eller få bra attacker eller parader osv.
/Johan - Väktare av Rustningskammaren (
Http://on.to/gemini)