Nekromanti Missbruk av Amnesia

Ackerfors

Alas, your rapids!
I Vampire: the Masquerade så finns det ju flaws. En av dessa är Amnesia som gör så att rollpersonen inte kommer ihåg vad som hänt i personens liv innan han/hon blev vampyr. Enligt regelboken så ska spelaren kunna förklara varför rollpersonen har de poängen (varför plupparna är på just dessa ställen). Om då en spelare valt Amnesia som flaw så är ju inte dessa förklaringar hans problem, enligt vissa. :gremsmile:

Vem problem är det?

*löser konfilkter*

Rising

Vila i frid
"Vem problem är det?"

Bara för att Rollpersonen inte har något minne av sitt förflutna så betyder det inte att Spelaren kan strunta i denna mycket viktiga del av rollpersonsgenereringen.

Så det är fortfarande spelarens problem.

/Riz

Ackerfors

Alas, your rapids!
Vad skönt! Då håller du med mig! :gremsmile:

En annan rolig sak är ju Amnesia och Enemy pts 5... "Jag har en übermäktig fiende men jag vet inte varför..." :gremlaugh:

*Är på dumma-combos-humör*

Insignia

Swashbuckler
Det beror väl på vad man menar med "problem". Jag tycker inte att spelaren ska behöva bestämma varför han har minnesförlust, om han inte vill det - det förtar ju lite charmen med att inte komma ihåg :gremwink:

Insignia

Swashbuckler
"Jag har en übermäktig fiende men jag vet inte varför..."

Men det är ju jätteroligt! :gremgrin:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Då håller du med min kompis! :gremsmile: Det är ju latmansvarianten för folk utan fantasi. :gremwink: Nej, men våran sl går inte med på att Amnesia ska befria folk från äran(?) att hitta på en bra bakgrund åt dem. :gremsmile:

Amnesia + Cursed är nästan lika roligt som amnesia + enemy. :gremsmile:

Insignia

Swashbuckler
"Det är ju latmansvarianten för folk utan fantasi."

Lat? Fantasilös? Om mina spelare inte vill hitta på egna minnesförluster så blir det ju jag som får göra det - och jag gör det gärna. Inte för att jag spelleder för tillfället, men det har hänt ^_^

DAKRilla

Hero
"En annan rolig sak är ju Amnesia och Enemy pts 5... "Jag har en übermäktig fiende men jag vet inte varför..." "

Nu känner jag inte alla detaljerna kring dessa Flaws, men om denna kombination bara innebär att man har en fiende som man inte känner till så ser jag inget problem med det. Det skulle snarare kunna vara riktigt lyckat i och med att rollpersonen bör ta reda på vem det är som vill ha en död (eller liknande) samt varför, vilket ger spelledaren ett gratis äventyrsuppslag. Fortsättningsvis så skulle kanske frukten av allt sökande till sist leda till att man får reda på vem man själv var innan glömskan inträffade?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nja... Enemy 5 pts är inte ett äventyrsuppslag. Snarare en begravning.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag menade ju inte att SL var fantasilös om han/hon fick hitta på det. Menade att spelaren i fråga borde göra det själv om han väljer att ha Amnesia som flaw. Jag däremot hittar gärna på en bakgrund till mina rps eftersom det brukar krävas en förklaring till hur de kan bli så dåliga. :gremsmile:

Feliath

Swashbuckler
Mitt Tvåskilling Banco

Tja, jag skulle säga så här om jag var SL: spelaren måste komma på en plausibel förklaring till varför plupparna sitter som de gör. Den behöver inte vara korrekt, bara den är konsekvent. Skälen till motiveringarna är som jag förtått det mest för att ingen ska konstruera maxade och (bortom det) konceptlösa figurer, nämligen.

Jag håller inte med Rising helt enkelt eftersom jag menar att själva poängen med att spela minnesförlust är att få upptäcka och (förhoppningsvis) bli förvånad även som spelare. Men det kanske ändras när poäng kommer med i bilden :gremsmile:

/Feliath - vars åsikt just blev värd en massa, särskilt om den är feltryckt :gremgrin:

Insignia

Swashbuckler
"Enemy 5 pts är inte ett äventyrsuppslag. Snarare en begravning."

Värst vad du var negativ :gremgrin:

Insignia

Swashbuckler
Jaha, jag trodde du trodde att jag var lat! Vilket jag i och för sig är. Men... eh... det erkänner jag inte :gremcrazy:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Värst vad du var negativ :gremgrin:

Jag är inte negativ... Det ÄR så... :gremlaugh:

Ghoulz

Swordsman
Ond SL

En ond sl kan ju göra underverk med spelares bristande fantasi. Utgå bara från "worst case scenario" och gör amnesin till ett helvete. Meningen med dylika flaws är ju att de ska skapa bra rollspelsmöjligheter. Amnesia är ju som gjort för att generera ångestfyllda möten med levande nära släktingar och tidigare älskade.

Troberg

Sinister eater
Egentligen så tycker jag inte att det spelar någon större roll.

Om spelaren vill hitta på en bakgrund och förklaringar på varför han kan vad han kan så är det väl OK.

Om han inte vill hitta på utan hellre vill bli överraskad av spelledaren sadistiska fantasi så ser jag inget problem i det heller.

Det blir lite olika spelstila helt enkelt.

Sedan hade jag något mer viktigt att säga men det har jag glömt.

Insignia

Swashbuckler
Precis min mening ^_^ [ANT + OT]

"Sedan hade jag något mer viktigt att säga men det har jag glömt."

Du skulle nog tala om att du ställer upp i min sjörövarbesättning, som jag sade till Storuggla. Eller glömde jag att fråga? :gremgrin: *ska anfalla Mora*

Troberg

Sinister eater
Re: Precis min mening ^_^ [ANT + OT]

Du skulle nog tala om att du ställer upp i min sjörövarbesättning, som jag sade till Storuggla. Eller glömde jag att fråga? *ska anfalla Mora*
Ah, en modern sjörövarjenny! Njä, du måste nog sätta lite högre mål än så. Jag vill bli hela siljans skräck!

Insignia

Swashbuckler
Re: Precis min mening ^_^ [ANT + OT]

"du måste nog sätta lite högre mål än så. Jag vill bli hela siljans skräck!"

Självklart, men jag tänkte börja med Mora och jobba mig nedåt. Måste bara ha en plan först. Hur flyr man från polisbåtar och -helikoptrar i en eka? *har inte råd med sjörövarskepp*