Nekromanti Missel-musik

AEGIS PRIME

Swordsman
Under den senaste sessionen förklarade en av mina spelare hur misselmusik låter..

ungefär som "speedat" dansband

Någon som har åsikter eller kanske Krille själv kan bjuda på en lite vink...

Ymir

Liten kantbaron
Jag tror misslemusik är mer åt knätofsar och nyckelharpor i på midsommar, fast med drag av medeltida ballader, sockersött rosafluff och lite hjärta, smärta och ylleskavsår. Typ Orsa Spelemän och Triakel möter Nordman som behåller samma låttexter och image, men Hemlin och Wester har ersatts av Puffy Amiyumi och Ai Otsuka stenhöga på speed. Hon bruden i Garmarna och Triakel kan få kauka i bakgrunden.

Faen, jag måste höra den där musiken...

- Ymir, spekulerar

Krille

Super Moderator
"Någon som har åsikter eller kanske Krille själv kan bjuda på en lite vink..."

Klart jag kan!

Och har ni sett filmen där den snutten kommer ifrån så vet ni också hur ett missleparty kan se ut.

Pendragon

Swashbuckler
Och har ni sett filmen där den snutten kommer ifrån så vet ni också hur ett missleparty kan se ut.
Jag såg den först nyligen, och frågade mig själv varför jag inte nånsin sett den som förslag på missleinspiration?

Har jag missat att du föreslagit den, eller undanhåller du den aktivt i hopp om att folk inte ska upptäcka dina skamlösa rippar? :gremwink:

/Joel - hävdar att en bra Krille-produkt ska ha en lagom dos skamlösa rippar

Lycan

Hero
Eftersom misslekulturen är så sätt sammanblandad med olika människorkulturer känns det ganska osannolikt att misslemusiken skulle skilja sig särskilt mycket från människomusiken.

Den kanske förhåller sig ungefär som klezmer till polka, för att ta ett jordiskt exempel. Ungefär samma instrument, påminnande musikalisk struktur, men ändå kulturellt färgat i viss utsträckning.

För att besvara frågan till fullo hade jag dessutom behövt ha större insikt i kraggbarbarernas musikkultur :p

- Lycan

Krille

Super Moderator
Motsägelser [OT]

"kraggbarbarernas musikkultur"

?

Kultur? Kraggbarbarer? Blir det någon form av kulturkraggbarbar då? Annars tycker jag att det bara låter... fel.

Lycan

Hero
Re: Motsägelser [OT]

Självklart har kraggbarbarerna en musikkultur. Något annat hade varit jättekonstigt och defintivt förtjänat ett onämnande på de ställen kraggisarna finns beskrivna.

Kanske felanvänder jag dock uttrycket? Med musikkultur menar jag egentligen bara "huvudsakligt estetiskt uttryck i musikalisk form för en given etnisk grupp" eller whatever.

Och det är klart kraggisarna dansar till något, liksom.

Lycan

Hero
Nej, verkligen inte, kjaggiskajna kan inte spela teknisk gitarrmusik, det hade de aldrig orkat lära sig. Möjligen hade de kunnat lyssna på Man-o-War, men ärligt talat tror jag inte att våra kära barbarer hade varit övertygade:

"We are the warriors of the world!"
- Yargamür den Urstarke, 'Huj kan han vaja väjdens kjigaje? Vi e ju mycké stöjje än han! Och lilla mannen sjunga tjamsigt. Vaffö han skjika som flikka?'

Nej, kragg är antagligen mer för tydliga och regelbundna rytmer, säkert frambankade på några jättestora trummor. Möjligen har någon kragg orkat lära sig någon melodislinga på en flöjt, men antagligen sköter misslorna den biten (ah! se där, nu kommer vi närmare misslemusiken!).

Skulle kraggarna ha något mer avancerat i musikalisk väg hade det kanske varit någon suggestiv och symbolisk dans till märklig tolvtonskalig musik och övertoner. Något som symboliserar kriget, jakten och parningen, eller något :p

Lycan

Hero

"Äh. Du har ingen humor."

Eller så är jag bara helt jävla pantad.

Var det ett skämt? Jag fattar inte det :gremsmile:

Krille

Super Moderator

Du har aldrig fått tillmälet "kulturbarbar" i nyllet?

Sen är hela kragg ett jätteskämt, in my not so humble opinion, även om Marco förnekar det idag.

Krille

Super Moderator
Mer musiktips

Ett par ärkemissliga låtar ska vi dessutom drämma till med. I princip allt av Värtinä och de låtar av Hedningarna där tjejerna är med och sjunger låter väldigt missliga. Speciellt Metsyn Tyttö från Karelia Visa är så ärkemisslig som en jordisk låt kan bli.

Lycan

Hero

Kulturbarbar? Nej, jag brukar befinna mig på andra sidan av förolämpningsspektrumet. :gremgrin:

Dessutom borde väl en kulturkraggbarbar vara en osedvanligt okulturell och burlesk barbar?

"Öh, Grumtagg, du vara kulturkraggbarbar, inte förvara öl i schamanens trummor"

- Lycan

Lycan

Hero
Re: Mer musiktips

Så vi kan alltså sluta oss till att misslor sysslar med någon slags runosång, låter som Sanna och hon-den-andra-tjejen på karelia visa, och helst spelar - ja - vad det nu finns för instrument på karelia visa? :gremtongue:

(Fiol, säckpipa, något annat stråkinstrument, någon slags plucked strings (mandolin kanske?) och en massa annat som mitt otränade öra inte kan uppfatta.)

Big Marco

Läskig

Sen är hela kragg ett jätteskämt, in my not so humble opinion, även om Marco förnekar det idag.

Jag förnekar är, däremot inte var. Barbarer och Människofolk gäller numera.