Nekromanti Missförståndstråden

Xyas

Swashbuckler
God45 said:
Jag förstår inte vart ni vill komma med den här tråden...
När du säger "jag", åsyftar du dig själv eller en grupp människor? Är "inte" tänkt att referera till "jag förstår" eller till "vart ni"? I det första fallet fyller ditt inlägg ingen funktion gentemot det syfte trådskaparen hade, och i det andra fallet bryter du mot minst tre av forumets regler. "Komma" betyder såklart att en slutsats ska uppnås, och det tycker jag inte du gör i ditt inlägg. Och när du säger "tråden" åsyftar du hela forumet, i vilket fall dina kommentarer är aldeles för generella för att kunna tas på allvar, eller endast denna specifika tråden, i vilket fall urvalet är alldeles för litet för att du ska kunna gör de påståenden du gör.

Anarchclown

Swashbuckler
Det är skönt att den här tråden finns så att det inte blir några massuppfittningar. Men när du säger som du gör. Innebär det här att du talar om mig? Eftersom jag är jag när jag talar eller skriver. Jag ser ingen anledning att inte jag skulle vara jag när andra skriver jag.

Caligo

Swashbuckler
Dante said:
Nu tycker jag att vi i denna sal gemensamt sjunger »We shall overcome«, så att vi får ner stämningen. Vi gör det nu.
Jag håller med. Fast kan vi inte ta en annan låt? Den gamla sunkiga låten kan man faaaaaaan inte gilla!

God45

#PrayersForBahakan
Sum Caligini said:
Dante said:
Nu tycker jag att vi i denna sal gemensamt sjunger »We shall overcome«, så att vi får ner stämningen. Vi gör det nu.
Vadå? Ämnet skulle ju vara missuppfattningar? Inte att vi skulle bli sams?
Vi skulle vara sams och diskutera missuppfattningar var det ju! Du har missuppfattat det!

Max Raven

T12-kultist
Sum Caligini said:
När etablerade vi att missuppfattningar var vårt ämne? Nu får du allt ta och visa var det står, för jag ser då inte något sådant.

Caligo

Swashbuckler
God45 said:
Sum Caligini said:
Dante said:
Vi skulle vara sams och diskutera missuppfattningar var det ju! Du har missuppfattat det!
Nja... fast nu ändrade jag på mitt inlägg för jag tyckte ändå det var bra skrivet.

Caligo

Swashbuckler
Max Raven said:
Sum Caligini said:
När etablerade vi att missuppfattningar var vårt ämne? Nu får du allt ta och visa var det står, för jag ser då inte något sådant.
Men... nu gjorde jag ju det. Dessutom har jag tolkningsföreträde för mina egna tankar. Jag känner mig kränkt annars!

Krille

Super Moderator
Björn Wärmedal said:
Helt seriöst så tycker jag det känns som att folk bara missförstår varann med mening i den här tråden. Det är skitsvårt att föra en vettig diskussion då.
Jag förstår helt och fullt vad du menar. Jag håller bara inte med.

Det är fullt naturligt att en tråds ämne muterar. I praktiken innebär det att ju längre en tråd går desto närmare 1 kryper sannolikheten att någon kommer dra en liknelse med något som anses mindre kosher, exempelvis Hitler eller nazismen.

Det är förstås inte ett fall av missförstånd, avsiktligt eller inte, utan en fråga om ämnesglidning.

Undantaget är sådana trådar som ska handla om Hitler och nazismen, till exempel alla trådar på Avpixlat eller Flashback. Där missförstås det med avsikt för att man ska komma dit.

Sånt sysslar vi inte med här! Att komma hit och anklaga oss för sånt, helt ogrundat, är en ren härskarteknik från din sida! Okej att jag inte har mycket till övers för DDR-TVn på sjuttitalet, men jag är fanimej inte nån jävla brunskjorta!

Björn den gode

Swashbuckler
Alltså innan vi kan diskutera det här så måste vi väl ändå enas om en definition av missförstånd. Det känns som att många ser det som en rak översättning av 'misunderstanding' men för det första så går det inte att översätta språk rakt av för det andra så har misunderstanding en helt annan betydelse i rollspelssammanhang, eller i vart fall på det forumet där man först började prata om det.

Arfert

Facit
Krille said:
Björn Wärmedal said:
Helt seriöst så tycker jag det känns som att folk bara missförstår varann med mening i den här tråden. Det är skitsvårt att föra en vettig diskussion då.
Jag förstår helt och fullt vad du menar. Jag håller bara inte med.

Det är fullt naturligt att en tråds ämne muterar. I praktiken innebär det att ju längre en tråd går desto närmare 1 kryper sannolikheten att någon kommer dra en liknelse med något som anses mindre kosher, exempelvis Hitler eller nazismen.

Det är förstås inte ett fall av missförstånd, avsiktligt eller inte, utan en fråga om ämnesglidning.

Undantaget är sådana trådar som ska handla om Hitler och nazismen, till exempel alla trådar på Avpixlat eller Flashback. Där missförstås det med avsikt för att man ska komma dit.

Sånt sysslar vi inte med här! Att komma hit och anklaga oss för sånt, helt ogrundat, är en ren härskarteknik från din sida! Okej att jag inte har mycket till övers för DDR-TVn på sjuttitalet, men jag är fanimej inte nån jävla brunskjorta!
Så du merar att Hitler var en mutant? Som Xmen?

Troberg

Sinister eater
Björn den gode said:
Alltså innan vi kan diskutera det här så måste vi väl ändå enas om en definition av missförstånd. Det känns som att många ser det som en rak översättning av 'misunderstanding' men för det första så går det inte att översätta språk rakt av för det andra så har misunderstanding en helt annan betydelse i rollspelssammanhang, eller i vart fall på det forumet där man först började prata om det.
Jo, det där att bara översätta begrepp är riskabelt. Jag har tex märkt att folk refererar till mitt begrepp "fisktank" som "fishtank", men det ordet, ungefär som smorgasbord och ombudsman är bevarat rakt av på alla språk (utom på norska), så det heter "fisktank" även på engelska (på norska heter det "kjempetorskburk").

Arfert

Facit
Men kan verkligen fiskar köra en tank? Hur tänkte du nu? De har inga tummar, och dieselmotorer är värdelösa under vattnet. Duh.

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Men kan verkligen fiskar köra en tank? Hur tänkte du nu? De har inga tummar, och dieselmotorer är värdelösa under vattnet. Duh.
Många moderna tanks kan simma, åtminstone kortare sträckor i lugna vatten, tex över en flod.

När det gäller tummar, vem fan behöver tummar när man har en tank? En tank är ju ett enda stort jäkla långfinger mot världen!

Arfert

Facit
Troberg said:
Arfert said:
Många moderna tanks kan simma, åtminstone kortare sträckor i lugna vatten, tex över en flod.

När det gäller tummar, vem fan behöver tummar när man har en tank? En tank är ju ett enda stort jäkla långfinger mot världen!
Så du menar att ryssarna tränar torskar?

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Troberg said:
Arfert said:

Så du menar att ryssarna tränar torskar?
Nej, men det händer att deras tränare torskar för doping.