Nekromanti Misshandlande föräldrar

Rickard

Urverk speldesign
Någon som vet lite lättillgänglig information kring föräldrar som misshandlar barn? Jag har läst lite på UR:s hemsida, någon tidningsartikel och försökt hitta information på BRIS hemsida (men den är svårnavigerad). Vad jag vill veta är de mer psykologiska sakerna som detta innebär och inte saker som att vi var först i världen med att införa förbjud mot barnaga 1979 och att det är 60 000 barn som misshandlas i Sverige någon form någon gång varje år.

Det jag istället är ute efter är varför barnen/tonåringarna misshandlas och hur det påverkar barnen. Jag vill ha läsförslag, så skriv inte någon kortfattad grej här på forumet. Eller du kan, men det är bortkastad tid. :gremwink: Helst så många lättillgängliga läsförslag som möjligt, eftersom jag vill korsreferera.

/Han som insett att han har en liten lucka i sitt kunnande

Olle Linge

Snigel
Jag har två boktips från tiden jag läste psykologi:

Per Isdal, Meningen med våld
Lars Naumberg, Över gränsen

Jag har mina egna sammanfattningar på dessa böcker om du skulle vara intresserad. Ta det via ICQ/IRC eller så, för det är inte så bra odds att jag tittar här.

Joakim_UBBT

Veteran
Kolla med Katarina Weinehall på umeå universitet.

Hon har en för dig kanske intressant avhandling:
Att växa upp i våldets närhet
Där hon intervjuat ungdomar vars uppväxtvillkor präglats av våld samt en enkät med en hel bunt med ungdomar.