Nekromanti Missleriddare (kort)

MongoMan

Swordsman
Nej, när misslorna skapades av sin gudinna jordmodern förbjöd hon dem att vara riddare och bära plåtrustning samt de flesta vapen, speciellt de coola.
Bespara forumet sådana här nonsensinlägg, snälla.

Gylf draken

Warrior
Varför skulle någon vilja spela en sådan.

Och om det var en SLP varför skulle misslan vilja vara en Riddare?

Jens.L "va re värt en plats på forume?"

Belkor

Veteran
.........

Självklart VET jag att en missla, regeltekniskt, KAN vara riddare. Men om du läst till exempel Barbarer & Människofolk så står det om varje folk vilka yrken dom brukar ha, och ibland vilka dom helt enkelt inte har p g a, typ, kultur.

En riddare är antingen underställd kyrkan eller typ kungen. (om man nu inte är rovriddare, eller motsvarande)

Har ett vanligt missle sammhälle riddare?

PS: Hoppas du förstå frågan NU........ DS

Belkor

Veteran
Varför skulle någon vilja spela en sådan.
En spelare skulle antagligen vilja spela missleriddare lika mycket som någonting annat.

Och om det var en SLP varför skulle misslan vilja vara en Riddare?
Om misslernas religion har motsvarande riddare typ, "naturens förkämpar", så skulle dom väll kunna vara det?

Gylf draken

Warrior
Om misslernas religion har motsvarande riddare typ, "naturens förkämpar", så skulle dom väll kunna vara det?
Men i rustning som syftar på strid i vilekn misslan skulle vara ett lätt byte (beroend på FV) opassande för strid.

Tänker sluta skriva här, tråd utan seriöst mål.

Hjalle

Swashbuckler
Re: .........

Grejen var att det inte var ironi, Mori_Motonaris inlägg (fast de skapades inte av Jordmodern, inte ens av en mundansk gudom). Sålunda, misslor kan inte vara riddare. Tjoflöjt.

-Hjalle, anser.

Jaggernaut

Hero
Har jag missat något, igen?

(fast de skapades inte av Jordmodern, inte ens av en mundansk gudom).

Allmodern

Grejen var att det inte var ironi, Mori_Motonaris inlägg Sålunda, misslor kan inte vara riddare. Tjoflöjt.

Varför inte, jag har inte sett någonstans att det står att de inte kan vara det. Är det bara riddare det gäller eller också att de inte får bära vapen och rustningar?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Misslor och riddarskap

"Varför inte, jag har inte sett någonstans att det står att de inte kan vara det. Är det bara riddare det gäller eller också att de inte får bära vapen och rustningar?"

Klart dom kan vara riddare rent tekniskt. Lika mycket som en kvinna kunde vara präst i det medeltida europa. Det är rent tekniskt möjligt. Det hände bara aldrig.

/Naug, exemplifierar

Jaggernaut

Hero
Re: Misslor och riddarskap

Klart dom kan vara riddare rent tekniskt. Lika mycket som en kvinna kunde vara präst i det medeltida europa. Det är rent tekniskt möjligt. Det hände bara aldrig.

Okej då fattar jag. Jag fick nästan för mig att det bestämts att "misslor från inte vara riddare eller bära vapen", sedan att de inte bär vapen eller är riddare är en annan sak. Och för att återknyta till Belkors fråga: nä jag tror inte att det (officiellt, för hur det är i alla spelares egna Mundana vågar jag inte säga och i mitt Mundana finns det inte heller det) finns någon motsvarighet till riddare i misslornas samhälle.

Grendel

Warrior
Är inte det lite som...

Är inte det lite som att en dvärg (alltså i betydelsen människa som av någon anledning inte vuxit sig längre, inte fantasyns dvärgar) på 90 cm skulle arbeta i insatsstyrkan SAS i vår värld? Ganska meningslöst skulle man kunna tycka.
Visst, en riddare behöver inte strutta runt i helrustning beväpnad med ett stort svärd, men... varför? :gremconfused:
En missla som beter sig som om han/hon vore en riddare skulle antagligen bli ganska utskrattad i människornas värld. Tror faktiskt att till och med en Kraggis skulle dra på smilbanden en smula.

MongoMan

Swordsman
Re: .........

Såja, det var bättre.

Har ett vanligt missle sammhälle riddare?
Nja, misslor har väl så svårt att förstå varför någon någonsin skulle vilja skada någon
överhuvudtaget och eftersom riddare är ett yrke som i princip går ut på att skada så, nej.

Visserligen, om det var adelstiteln riddare du letade efter så, jovisst.
Konstigare saker har hänt, dvärgar har varit Ashariska överjarlar.

Nu vet jag inte säkert om de har lättare att integrera sig i Människosamhället, men inget i lagen säger väl någonting om att andra raser inte får bära adelstitlar?

Men om du läst till exempel Barbarer & Människofolk
I allra högsta grad, underbar bok :gremlaugh:.
Och det var mest det där med "coola vapen" som störde mig, i övrigt en okej tråd. :gremsmile:

Post Scriptum: Jag skriver inget DS (Densamme) eftersom jag inte har presenterat mig.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Cut the chatter red five

Dylika NT-inlägg undanbedes. Var god se till att era NT-inlägg tillför någonting till debatten.

/Naug, modererar

Pendragon

Swashbuckler
Jag vill minnas att misslor juridiskt sett är omyndiga, vilket kan sätta stopp för en karriär som riddare.

Dock kan man ju alltid bli en vandrande riddare, dvs en riddare i själ och hjärta, om än inte i rang.

Sen bör det förstås tilläggas att misslors fysionomi är tämligen illa lämpad för krigföring, särskilt av den typen riddare vanligtvis ägnar sig åt. Är man bara stor nog att kunna rida på en ponny har man föga att hämta i det tunga kavalleriet.

/Joel

Hjalle

Swashbuckler
Jag vill minnas att någon kunnig person (troligen Krille :gremsmirk:) sade att det egentligen inte var några problem för t ex en missla att rida på en stor häst - det enda egentliga kruxet är att det kan vara svårt att ta sig upp. Men jag håller med dig i övrigt.

-Hjalle

Honken

Hero
Jag vill minnas att någon kunnig person (troligen Krille ) sade att det egentligen inte var några problem för t ex en missla att rida på en stor häst - det enda egentliga kruxet är att det kan vara svårt att ta sig upp. Men jag håller med dig i övrigt.

Ska jag vara ärlig är jag lite less på alla dessa arketyper som finns. En riddare i mitt tycke behöver inte ha en stor springare, ha tung skinande paradrustning och svärd och sköld. Såklart en Missla kan vara riddare, men då måste antingen bli adlad i något land, eller byta till en religion där det finns religösa riddarordnar.

/Honken

Hjalle

Swashbuckler
Med 'stor häst' menar jag allt som är större än en ponny, som riddare inte rider på i första taget, arketyper eller inte. Men det är möjligt att jag missuppfattat ditt inlägg, förstod inte riktigt vad det är du vill säga...

-Hjalle