Nekromanti Misslevapen mm

kitty

Veteran
Hej...

Har just suttit och läst div äldre inlägg om misslor och vilka vapen de har och inte har.... Jag håller just nu på och gör en missla och även om jag tyckte jag skulle ha en slunga (grabben är ju getherde från början) så lät jag min pojkvän och spelledare övertala mig att ta ett kortsvärd istället.... Nu undrar jag om jag ska ta slungan i alla fall... Jag har en sköld men den kan man ju som missla använda till annat också, att dra saker på tex, eller att gömma sig under när det regnar. Anyway, jag har två x-val. Som det ser ut nu blev det ett kortsvärd (tror jag ska byta det mot en slunga) och en lätt rustning i mjukt läder.... Är detta en bra lösning?
Han är magiker men jag har tänkt mig det som en hjälp i jordbruket och djurskötseln, om det kommer ett troll och vill sno en get och slungan inte hjälper så kör jag en åskvigg i nyllet på det! Om ett djur blir skadat kan han läka det (biotropi, ataxatropi och fototropi.)

All hjälp är välkommen! Jag har spelat väldigt lite och aldrig missla eller magiker.

Tack på förhand!

Kitty (som inte kan fatta att misslemodulen kommer att bli endast 16 sidor!)

---------------------------------------------------------

Krille

Super Moderator
"Kitty (som inte kan fatta att misslemodulen kommer att bli endast 16 sidor!)"

Tja, jag kan inte fatta att folket på Neogames inte uppdaterat sidantalet än, så du är i gott sällskap. Just nu siktar jag på 32 sidor.

Marcus J

Hero
Det är nog mer verklighetstroget att ta en slunga men om du kommer på en bra bakgrundshistoria tll hur din missla har kommit över ett kortsvärd.Rent übermässigt så är nog slungen mer tryggt eftersom du står på avstånd från dina motståndare.Det är nog och så på det här avståndet du kommer att använda din besvärjelser.

Xzarjo

Warrior
Re: Misslevapen

Hej och hå med en luden tå.
Varför inte använda både slunga och kortsvärd? Vist är båge eller armborst bättre vapen för både jakt och försvar mot rövare, men de är svåra att använda för så små personer som misslor. Därför är nog en slunga ett utmärkt val om du inte råkar ha tillgång till ett cirfaliskt handarmborst alternativt en hornbåge. När det gäller kortsvärd och andra närstridsvapen bör du fråga dej själv : vill min lilla missla värkligen slåss mot en stor människa/alv/tirak mm? Men vist, är du modig så är kortsvärd ett bra val fast det är svårt att bli tagen på allvar som stridstränad missla. Förmodligen kommer rövare att peka och skratta rått åt det lilla livet medan eventuella monster och troll säger: "Mums! Tilltugg med tandpetare!"
Personligen hade jag valt magin för kortare avstånd och hornbåge till de längre avstånden och jakt. Och skulle du få ont om x-val kan du alltid köpa utrustning.

Mvh Vätten :gremelak:

PS. Grävlingsgryt är bland de bättre regnskydden och man slipper släpa runt på dem. DS.

-BoNe-

Warrior
Tänk så här: Varför skulle misslan ha ett vapen? Misslor är fredliga och snälla varelser som inte vill slåss. Att vara en magiker missla är ju säkert jätte kul och det kan passa men en missla som slåss känns bara fel.

Grendel

Warrior
Slungan! Ta slungan!

Slungor är sköna vapen, som allt för ofta helt förkastas. Jag tycker du ska skippa kortsvärd och gå på slungan. Den är helt klart mer logisk om du nu var herde. Dessutom kan man knåpa ihop en själv om det skulle behövas. :gremgrin:

Alharra

Warrior
Det bästa vapnet en missla kan ha är en kraggbarbar. Förutom överlägsenheten i skada är det ju en helt logisk lösning. Men det räknas kanske inte till x-val? Nå, jag tror att en missla inte har så jättemycket att sätta emot en människa, en tirak eller vad som helst i närstrid. En liten knubbig missla gentemot en person som både är tyngre, längre, har bättre räckvidd och styrka, går nog inte så jättebra. En slunga är IMO ett mycket bättre val.

Pendragon

Swashbuckler

Varför inte använda både slunga och kortsvärd? Vist är båge eller armborst bättre vapen för både jakt och försvar mot rövare, men de är svåra att använda för så små personer som misslor. Därför är nog en slunga ett utmärkt val om du inte råkar ha tillgång till ett cirfaliskt handarmborst alternativt en hornbåge.
Draglängden på hornbågar lär göra det knepigt för de flesta misslor att använda dem med. Jag tror mer på en kortbåge vad det gäller bågar för misslor.

Annars bör ju misslorna ha bågar i sin egen storlek. Jag läste i nån överlevnadsguide en gång hur stor en lagom (kort)båge bör vara. Om man håller höger hand rakt ut från sidan så skulle bågen mäta från höger hand till vänster höft (det kan ha varit höger höft, jag är inte säker). Oavsett vilket så bör det vara ungefär 2/3 av ens kroppslängd.

/Joel

Ceram

Hero
Misslor och vapentjafs

Tänk så här: Varför skulle misslan ha ett vapen? Misslor är fredliga och snälla varelser som inte vill slåss. Att vara en magiker missla är ju säkert jätte kul och det kan passa men en missla som slåss känns bara fel.
Du har aldelles rätt. Alla misslor är urgulliga genomstereotypa och och totalt hjälplösa. Det finns inte en missla i hela mundana som någonsin varit i närheten av ett vapen överhuvudtaget. De dricker bara öl och slackar...

Allvarligt talat så kan misslan ha alla vapen som går att använda vid dess längd. En misslevapenmästare skulle nog gärna ha ett dvärgvapen...

En slunga behöver man knappast välja för ett X-val däremot. Den kostar knappast någonting och går att köpa för vilken rollpersons fickpengar som helst.

Misslorna är ganska mycket mundanas hober och i hereos of might and magic 2 har hoberna slungor (och dör som flugor i strid)...

/Tobbe... som inte ser skillnad på de gröna gubbarna BORT!!!

Tearlach

Warrior
är det ingen som

har sett sagan om ringen.
gör som en hob lappa till med ett stekjärn!

tearlach- som en gång hadde en misla med nackdelen kort
han kunde inte ha ett kortsvärd i bältet utan att det släpade i backen.

Xzarjo

Warrior

Det där med draglägnden kan stämma. Tänkte inte på att hornbågen dras så den nästan är rund. Vad jag tänkte på var att en normal missla är någonstans på 110-140 cm. En kortbåge är ungefär 110 cm medans en hornbåge ligger någonstans på 70 cm. Så det var pga längden jag föreslog hornbåge. Likväl har en normal armborst en lägnd på 90 cm medan ett cirfaliskt handarmborst ligger på ca 50cm.
Lite regler för "don för person" hade varit roligt i EON. Jag tror nämligen att tex. kortbågar har olika storlek hoss misslor och kraggbarbarer. Kan även stämma för spjut, yxor och kanske smidda vapen som svärd. Sedan om och i sådan fall vilken skade-förändring som sker..... det blir mycket pyssel.

Mvh Vätten :gremelak:

-BoNe-

Warrior
Re: Misslor och vapentjafs

Självklart så finns det undantag.
Men det är just så att misslor till naturen är vänliga varelser som inte ens skulle skada en fluga. Varför skulle en sådan vänlig varelse ta upp ett vapen och slåss?
Om man kollar på texterna och alla inlägg som krille har gjort så är misslornas psyke helt anorlunda om man räknar från människans. En missla ser inte en tirak som en fiende, den kanske skulle se den som en person som kan bli en vänn.

Ceram

Hero

En missla ser inte en tirak som en fiende, den kanske skulle se den som en person som kan bli en vänn.
Var de inte där undantaget låg? jag har starka minnen av att misslor är jättevänliga och gästfria mot alla utom tiraker och troll...

Jag håller med dig till stor del ändå. Det har inte förekommigt några stridande misslor i mina äventyr med det skulle kunna dyka upp om rätt situation innfann sig... ingen rollperson skulle väl misstänka en missla för ett brutalt styckmord...

/Tobbe ... som fortfarande inte ser skillnad på de gröna gubbarna...

Pendragon

Swashbuckler

Lite regler för "don för person" hade varit roligt i EON. Jag tror nämligen att tex. kortbågar har olika storlek hoss misslor och kraggbarbarer. Kan även stämma för spjut, yxor och kanske smidda vapen som svärd. Sedan om och i sådan fall vilken skade-förändring som sker..... det blir mycket pyssel.
Tja... vapens speciella egenskaper täcker mycket av det här redan. Vad det gäller svärd och så kan man ju anta att ett stridssvärd avsett för en missla bör vara nånting i stil med ett kortsvärd eller möjligtvis ett Krell-Lukh eller Gûrdersvärd. sen är det ju bara att extrapolera värdena därifrån.

Vad det gäller bågar blir det lite knepigare, men jag funderar på lite regler där med, mest för skojs skull. Egentligen kan man bara utgå från att en liten misslebåge räknas som lätt anspänd och en stor kraggbåge som hårt anspänd. Så väldans noga är det väl ändå inte?

/Joel

Ymir

Liten kantbaron
Re: Li'an'tora

Lite regler för "don för person" hade varit roligt i EON. Jag tror nämligen att tex. kortbågar har olika storlek hoss misslor och kraggbarbarer. Kan även stämma för spjut, yxor och kanske smidda vapen som svärd. Sedan om och i sådan fall vilken skade- förändring som sker..... det blir mycket pyssel.
Bingo. Problemet med henéa, tex, är att omkring hälften av dem torde vara halvt oförmögna att hantera en noloinbåge pga att de inte klarar styrkekravet. Detta gällde exempelvis Första Snön , varvid jag snickrade ihop en moddad noloinbåge åt henne. Den återfinns på Drunoks Drängar, och torde utgöra ett bra exempel på vapen modifierade för små personer. (Snön är pytteliten, 127 cm söt har jag för mig). Jämför den med en vanlig noloinbåge, tex, så kan du se hur jag resonerade när jag skapade den.

- Ymir, tipsar.

Mouja

Hero

"jag har starka minnen av att misslor är jättevänliga och gästfria mot alla utom tiraker och troll..."

Japp... sådana minnen har jag med.

"Det har inte förekommigt några stridande misslor i mina äventyr med det skulle kunna dyka upp om rätt situation innfann sig..."

Jag hade två stridande misslor i en kampanj. Den ena var en florist, hade en häck-sax (eller vad det nu heter :gremtongue: - gillar denna graemlin, den var rolig) och den andra misslan var magiker, men hade en kortbåge.
Det var ganska kul, båda gick under florist-yrket (med några extra modifieringar) och var rätt så stridiga utav sig. Inte så att de gick på varenda kotte som kom i närheten, men norpade någon en blomma ifrån dem kunde de vänta sig ett varningspil, sedan en arg missla med häck-sax (vet fortfarande inte hur fasen det stavas).

Sedan har vi ju misslan i "Svärdsspel i Hadarlon", Smultron tror jag hon hette (läst boken en gång, då den släpptes - vilket var ett tag sedan). Observera "hette" som är imperfekt, då tid, vilket jag får känslan av att Dan Hörning har ett litet "hidden message" (om det inte var planerat så har han fått in ett ändå).
Misslor kan slåss, de kan bli bra på att slåss. Men människor (t.ex.) kan också slåss, och de kan bli bättre på det. Då Misslor inte har det i blodet...

Musashi

Veteran
Re: Slungan! Ta slungan!

...Desutom vore det mer realiskt om en missla skjuter med en slunga än att det går och släpar omkring på ett kortsvärd som de inte har så stor chans mot en vanar ( om de inte är ruskigt skickliga), desutom blir det lite mer hobbit känsla

-BoNe-

Warrior
Re: Slungan! Ta slungan!

jajaja.. Men ja tycker fortfarande inte att misslor ska slåss..

men nog om det.

Om du ska ha en missla som slåss så tänk också på att närstridsvapen är tunga och klumpiga för en missla. Ett kortsvärd för en stor människa blir jobbigt att ha för en missla.
Räkvidden är också så att en missla får det väldigt jobbigt för att komma fram i närstrid också..
ja skulle satsa på en slunga. Hornbåge har styrkekrav på 11 och misslor får - 2 i stryka så det är nog inte det bästa..

eoz

Veteran
En stor fråga! Varför varför varför och varför? Misslevapen? Observera VAPEN! Jag lovar och svär att en missla inte tar till vapen! en häck-sax ja visst, men inte vapen! Ta bort alla X-val helt, om han inte är typ krigare inom allmodern, men de finns typ inte! Så nej nej nej inte vapen! Misslor ska inte bära vapen! Misslor är jätteroliga att spela, men de slåss inte! Ska en missla slåss, så gör den det troligast med staven som den har i handen när den går ut eller liknande! Inte vapen! så sluta nu diskutera vapen, för jag tror inte att vapen och misslor går ihop... Eller kanske... Du kanske har rätt med en slunga... (Ganska standard herdeutrustning) En annan sak jag undrar är varför en herde har 2 st X-val... Hur många här har sett en herde gå omkring med vapen? (Om han inte är under täckmantel såklart) Dessutom är det en tabu för allmodern (Alla misslor hör dit om jag inte minns fel) att inte skada någon! Dessutom så har man inga poäng kvar till sådant om man är missla, eftersom att man verkligen borde kunnsa sjunga, danska och stojja för fullt!