Nekromanti Misslevapen mm

Berfa

Veteran
Förlåt men jag hoppas värkligen att du inte menar allvar? Snälla.

Det här är inte menat som någon förolämpning eller så men kanske får folk att tänka ibland (finns fler som verkar ha din uppfattning om misslor)...
...alla misslor är Inte likadana. Detta tankesätt är skrämmande om man fortsätter att tänka, för vilka har såna tankar i våran värld? Jo nazister, rasister och alla sorters förtryckare.

Så att misslor Inte skulle ha vapen är som att säga att alla x inte kan/alltid gör y. Med rätt (fel) ord istället för x och y kan den meningen antagligen bli olaglig.

Visst är det absolut inte i närheten lika illa när det är i ett rollspel men ändå, det är iaf min synpunkt på det hela.

/Berfa, som menar detta för alla, då många verkar generalisera.

eoz

Veteran
Okej... Då är man rasist också... Nej men jag bara tycker att väldigt generellt så är misslor troligtvis fredliga. Jag skulle bara kunna tänka mig ett litet fåtal tillfällen där de skulle slåss... T.ex när en annan missla är i livsfara. Men jag tror inte så många misslor skulle gå runt med vapen... Mycket möjligt att vakter o.s.v skulle det... Men en herde? Männsikoherdar brukar knappast vara beväpnade med mer än en slunga... Jag tycker att rollspel ska spelas för att spela en roll, och om man kollarpå verkliga livet så brukar folk inte springa omkring och slåss dagarna i ända! Okej med en beväpnad missla, bara man klarar av att spela ut sin roll, T.ex så tror jag inte att en missla skulle springa omkring utanför sin by och slåss... Men det är väl bara jag... Jag menade inte att alla misslor ät likadana, men att de faktist inte liknar människor på sånt sätt....

EoZ out

Berfa

Veteran
Okej... Då är man rasist också
Jag antar att du förstår att jag inte menade så =P

Ok men bra! Visst jag håller med om att misslor med vapen antagligen inte är en vanlig syn, men i ditt förra inlägg (och vissa andras till och från här på forumet) så verkade det som om det menas att misslor inte "Får" ha vapen, det är det som jag tycker känns fel och elakt mot de stackars misslorna. För tänk den dagen så deras kompis kraggis har fått en Murvelbest (för länge sedan ett av mundanas farligaste djur enligt en spelledare som jag som tur är aldrig har spelat med) i skallen och inte kan försvara Misslan mot Murvels kompis...då är det bra att ha nått litet vapen att peta på murvel2 med. (jag är inte sådär överdrivet seriös nu med det sista) :gremtongue:

Självklart ska man inte slåss dagarna i ända och klart att om man har ett vapen så ska det vara i enlighet med rollen, inte i enlighet med spelaren. =)

/Berfa, som blev glad över att läsa ditt svar =)

Krille

Super Moderator
Varför misslor inte slåss

"Så att misslor Inte skulle ha vapen är som att säga att alla x inte kan/alltid gör y."

Well, det finns faktiskt en sak som gör att misslor inte har vapen: AK-47an är inte uppfunnen.

Det är nämligen så att misslor saknar kroppsbyggnaden för att hantera vapen. För att misslor ska kunna hantera vapen så krävs ett vapen som inte kräver vare sig längd eller muskelmassa för att hantera. Och liksom, alla vapen som finns i Eon kräver muskelmassa och/eller längd för att vara praktiska. Till och med en dolk kräver längd och muskelmassa, till och med mer av båda än ett svärd. Dolk är ett närstridsvapen - antingen behöver dolkfäktaren längd för att hålla fienden borta så att han inte blir skadad själv, eller för att nå in innanför fiendens gard, eller så håller man mer eller mindre på att brottas och försöker tvinga in dolken i fienden med rå muskelmassa.

Som synes är dolken däremot misslans absolut sämsta vapenval. Misslan måste gå in på brottningsavstånd för att han ska kunna nå fram med dolken eftersom misslor saknar längden för att använda dolken på avstånd, och misslor saknar kroppsmassan för att brottas. Detta har ingenting med förutfattade meningar om rasmentalitet att göra, utan är konsekvenser av dolkens egenskaper och misslans fysiska kroppsbyggnad. Alltså, misslor och dolk är en mycket, mycket dum kombination.

Vilket då för oss till misslans vapenval. Vad misslan behöver är ett vapen som verkar på långt avstånd och som det inte behövs en massa muskler för att man ska kunna hantera. Och det innebär en AK-47 eller motsvarande vapen. Och den är som bekant inte uppfunnen än.

Silvervarg

Warrior
Re: Varför misslor inte slåss

Misslan har ett vapen: Kragg! Och den misslan som tjurigt vill ha vapen fixar ett missle anpassat vapen, det finns ju vapen för gûrderna, ta deras vapen och gör dem missleianska....

/Carl som skiter i om någon annan redan skrivit detta för jag orkar inte läsa genom tråden.

Pendragon

Swashbuckler

Sen finns det ju Henéa, som har jämförbara fysiska förutsättningar, och de verkar ju inte dra sig för att hoppa på folk med kniv... Inte ens björnar och andra stora djur.
Sen bör det noteras att skillnaden mellan Henéaalvers och misslors mentalitet är minst sagt... dramatiskt (som om jag behöver upplysa dig om det :gremtongue:).

Märk väl, dina argument om att det är ett dåligt vapen för dem håller jag med om. Men hindrar det verkligen dem? Jag menar vilka andra vapen är möjliga för dem att använda?

Visst att springa därifrån är ju bättre än att slåss med kniv, men en kniv är bättre än nävarna.

Sen att misslor är notoriskt dåliga på att slåss överhuvudtaget på grund av fysiska förutsättningar är en annan femma.

/Joel - som nog hävdar att misslor nog ger mer nytta i strid som vapen än som kombattanter.

Krille

Super Moderator

"Sen finns det ju Henéa, som har jämförbara fysiska förutsättningar, och de verkar ju inte dra sig för att hoppa på folk med kniv..."

Så länge dessa andra folk a) är andra henéa eller b) på något sätt snärjda, nedramlade i hål eller på annat sätt immobiliserade så drar de sig inte, nej. Annars föredrar de faktiskt spjut och båge.

"Jag menar vilka andra vapen är möjliga för dem att använda?"

Grep, kratta och spade, till exempel. Det är inte bara "vapen" som är mer anpassade efter misslornas fysiska förutsättningar, det är också vapen som är mer anpassade efter misslornas läggning och normala yrkesverksamhet.

kitty

Veteran
TACK ALLA!

Wow... Det är så härligt att man kan vända sig till det här forumet när man är nybörjare o stöter på problem. Min Astrakan har nu fått en slunga o har kvar den lätta rustningen o skölden. (I släptåg kommer han också att ha en get och en näbbmus :gremsmile:) Har insett att eftersom jag har två krigare med mig, en vanar o en dvärg, behöver min missla inte vara så krigisk. det som ställde till extra problem var väl att han har 5 eller 6 i styrka.. Men nu verkar allt ordna sig o det är bara magierna som inte är klara. Har ni fler idéer så är ni såååå välkomna att skriva, jag kollar med jämna mellanrum.

Tusen tack, alla vänliga människor!

----------------------------------------------------------------

zuntona

Swordsman
Neogames borde inte ha omslags bilder med varelser som ser ut som misslor med svärd i handen om de inte tyckte att misslor kunde ta till vapen.
Jag syfter på Jarla modulen.

Silvervarg

Warrior
Dessutom är det en tabu för allmodern (Alla misslor hör dit om jag inte minns fel) att inte skada någon!

Jag fattar va du menar. Men en tirak, varg, troll etc räknas inte dit. En tirak, varg och vissa människor är inte någon!
Jag hävdar att de som tror misslor inte brukar vapen i en värld som mundana borde tänka efter då mundana är en hård värld där konflikter finns hela tiden överallt.

Krille

Super Moderator
Vapenbruk i Mundana

"Jag hävdar att de som tror misslor inte brukar vapen i en värld som mundana borde tänka efter då mundana är en hård värld där konflikter finns hela tiden överallt."

Dito Frankrike under hundraårskriget. Likförbannat så gick 95% av befolkningen inte omkring med vapen i hand. Varför? Jo, för att det inte spelar någon större roll.

Visst, Mundana är en värld full av konflikter. Konflikter har inte vanligt folk (laboratores) att göra med. "Privilegiet" att springa omkring och slåss tillfaller bellatores, det vill säga adeln, och möjligen de legoknektar som adeln hyr in. Misslor är inte adliga och skulle bli utskrattade om de försökte ta värvning i ett legoknektskompani.

Tänk på saken; legosoldater och riddare är alltid faen så mycket bättre på att slåss än beväpnade civila någonsin kan bli. Även om du som bonde har ett svärd så lär du vara avväpnad av en professionell krigare och halslös innan du kan säga "Talhoffers Fechtbuch". Så varför ska man bära vapen? De väger mer, gör ingen nytta och tvärtom kommer förmodligen de där professionella krigarna visa ännu mindre hänsyn gentemot dig, och dräpa dig på fläcken istället för att bara ta dig till fånga.

Hartland

Warrior
Omslagsbilden jarla[ot]

Problemet med den bilden är att den inte är anpassad till Eon. Den kommer ifrån Draklans krönikan och således är det inte en missla utan en Kender.

/Hartland - tycker att just den där kendern var ganska rolig i böckerna.

zuntona

Swordsman
Re: Omslagsbilden jarla[ot]

Jo jag vet men ändå så är det ett omslag Neogames har valt. Jag tycker att de inte borde använt det i sådana fall.

jorik

Veteran
Re: Omslagsbilden jarla[ot]

Vilket gör att man blir ännu mer förbannad.

En "unik" spelvärd skall väl inte ha grunder som härstammar från andra världars ritningar.
Visst är Keith Parkinson en ypperligt tecknare, men när spelvärlden utformas efter andra böcker blåser man väl av.

/Jorik -som är sur idag

jorik

Veteran
Re: TACK ALLA! (OT)

precis, visst är det härligt med rollspelare?

Vi märkte det i våran spelgrupp också, då magikern Tapatrophix fick fem i styrka...
Skönaste kommentaren spelarna emellan var:
Tapatrophix - Jag har magier, det har inte du!
Riddaren Ceres - Jag har ett svärd, och jag kan lyfta det...

/Jorik

Krille

Super Moderator
Rikta implikationspilen rätt! [OT]

"En "unik" spelvärd skall väl inte ha grunder som härstammar från andra världars ritningar. Visst är Keith Parkinson en ypperligt tecknare, men när spelvärlden utformas efter andra böcker blåser man väl av."

Men det är ju precis det som inte har hänt. Neogames har köpt rättigheterna till Parkinsons bilder eftersom det kostar för mycket att få något målat specifikt för Eon på beställning. Omslagsbilden är därmed att betrakta som... just det, en omslagsbild: en läcker framsida avsedd att se snygg ut i butikernas hyllor.

Spelvärlden är i vilket fall som helst inte modellerad efter dessa bilder, inte en enda centimeter. Däremot sitter folket på redaktionen med mängder med bilder och plockar ut någon som skulle kunna passa innehållet. Det är alltså bilden som väljs efter innehållet, inte innehållet som designas efter bilden.

Vad betyder det i fallet Jarla? Du kan nog läsa Jarla hur många gånger du vill, men du lär inte hitta några arabiska tecken i staden hur hårt du än letar. De finns bara på framsidan. Du kan nog sluta dig till att kender inte heller finns i Jarla - utom möjligen på bokens framsida.

Helmgast
Tillägg [OT]

Det är alltså bilden som väljs efter innehållet, inte innehållet som designas efter bilden.
Baksidestexter brukar dock skapas utifrån framsidan. Eller ja, det händer iaf.

Rosen

Myrmidon
Re: Rikta implikationspilen rätt! [OT]

Spelvärlden är i vilket fall som helst inte modellerad efter dessa bilder, inte en enda centimeter.

Dock kommer man inte ifrån att folk kommer att betrakta framsidan som en illustration. Jag har ibland haft ett litet elände med att övertyga Khelataarspelare om att det faktiskt inte finns några fullstora ridhästar på ön ifråga - de har ju sett dem på bild, på framsidor, så att det bara finns små islandsponny-hästar i djurkapitlet måste väl vara en miss eller nåt.
Likaså brukar det vara svårt att få svenska rollspelare att se Frank Frazettas 'Death Dealer' som något annat än Morkeleb den Svarte, av samma anledning... och visst var det en tråd på DoD-forumet häromåret om att Elric of Melniboné kunde ses som en DoD-karaktär mtp att han är spelets gamla klassiske omslagspojke? (Inlyft precis som han var, alltså; Tomas Arfert byggde om J.F. Rivkins Corson, alias Khelataars omslagsflicka Cirana, till en mer "spelvärldskorrekt" figur, vilket jag inte tror jag har sett göras någon annanstans.)

Som Avatarex säger är det ju rätt ofta som baksidestexter utformas efter framsidorna också - en gammal god tradition ända sedan "du höjer ditt svärd i en vid segergest" på¨gröna DoD-boxen - och därmed gör omslagen mer officiella än de skulle varit annars.

Däremot sitter folket på redaktionen med mängder med bilder och plockar ut någon som skulle kunna passa innehållet. Det är alltså bilden som väljs efter innehållet, inte innehållet som designas efter bilden.

Jotack, såna diskussioner har jag suttit med på hos andra utgivare. "Hej, här är en med nåt sorts grönt dis i bakgrunden - skulle inte det kunna vara det där träsket som är i modulen?" (-:

Jag är inte helt säker på om det är en fördel; jag har sett två tillfällen då delar av innehållet (ett biäventyr och en äventyrsinledning) skrivits in för att passa omslagen efter att bilderna valts, och de kändes därmed mer relevanta för modulerna.

--
Åke