Nekromanti misslor är oftast läkare

Bail

Veteran
varje gång jag spelar så är varje missla läkare, eller apotekare
eller Bard.
Ochsen kommer min bror och gör en krigisk missle-läkar-krigare.
Hur osammanhängande låter det. nog för att den lille rakarn
kan också magi. vid det här laget har den lille Jäkeln dödat över 20 tirraker. otroligt va?

Mouja

Hero
Misslor är pacifister...

Enligt mig.. jag har inte läst Krilles info om misslorna på ett tag, men jag tror jag har förstått det ganska rätt. De slåss inte om de inte blir tvingade till det..

Mr Brunch

Veteran
Re: Misslor är pacifister...

Och alla alver är bågskyttar och bor i djupa skogar där dom sitter och sjunger i träden...
Varför är alla misslor exakt likadana? borde det inte finnas en pytteliten chans att en enda liten missla inte förljer dom utsatta mallarna hur alla misslor är?

Hatar det faktum att alla misslor ska vara på ett speciellt sätt bara för dom är små och söta, i ren protest lät jag en gång för länge sedan mina spelares ärkefiende vara en missla som var dibuk präst.

Faralor

Veteran
nja jag skulle nog inte säga att det är helt otroligt att det är en missle krigare eller magiker för den delen heller men om han är en läkare/krigare/magiker så skulle det slå lite varnings klockar hos mig om att det kanske är en sån karaktär som jag vill ha i min kampanj om det så var en alv människa eller dvärg för den delen heller.

Phelan

Hero

Å andra sidan... om man ser till vad alla inlägg om misslor handlar om så är runt hälften spelare som undrar om en krigarmissla funkar, eller glatt berättar om sin ovanlige och våldsbenägne missla. Med andra, om du vill vara originell SOM SPELARE så väljer du INTE en krigarmissla :gremgrin:

Mvh / Phelan

Lamian

Veteran

Det är ju så att det är undantaget som bekräftar regeln. Mina första karaktärer var typiska för sin ras. Min dumma kraggbarbar, mina trevliga pyar alv osv. Sedan blev jag trött på det och gjorde en lönnmördar alv vilket i teorin är omöjligt, men han är den helt klart roligaste karaktär än så länge.

Våga vara unik :gremwink:

Kimon

Swordsman

Sedan blev jag trött på det och gjorde en lönnmördar alv vilket i teorin är omöjligt, ...

Varför är det omöjligt?

Våga vara unik

Yes. Men var då unik på ett unikt sätt och försök inte i alla lägen hitta en vinkel som ger din rp ett kraggsvärd.

En alv med kraggsvärd är kanske unik, men är den intressant att spela? Eller var det bara ett sätt att få en rollperson med kraggsvärd?

Lamian

Veteran

Varför är det omöjligt?
I teorin så skall en alv vara god och vis... Givetvis finns det undantag och det kanske var ett dåligt exempel.

Yes. Men var då unik på ett unikt sätt och försök inte i alla lägen hitta en vinkel som ger din rp ett kraggsvärd.
En alv med kraggsvärd är kanske unik, men är den intressant att spela? Eller var det bara ett sätt att få en rollperson med kraggsvärd?
Jag förstår dig inte riktigt här... Min alv hade inget kraggsvärd... Nu kanske jag låter jättedum men jag förstår faktiskt inte.

Jaggernaut

Hero
Unika karaktärer

Den karaktär som jag anser har varit den mest unika bland mina spelare är en lönnmördardvärg i tornerrustning :gremlaugh: (det var länge sedan då vi bara hade grundboken).

Jaggernaut

Hero
Unik utan kraggsvärd

Jag misstänker att Kimon menar att man ska försöka vara unik utan att få de bästa vapnen och de bästa färdigheterna o.s.v på samma karaktär som är en ras som inte passar.

Helt enkelt man ska försöka vara unik utan att übra karaktären.

Kimon

Swordsman
And the winner is....

...Jagger!

Det var exakt det jag menade. Ganska ofta så används "unik" argumentet för att opta rollpersonen. Sällan tvärtom.

Som någon sa tidigare i tråden så dyker det ganska ofta upp trådar om krigarmisslor som knäcker tiraker på löpande band med sina stångvapen och gud vet allt. Likaså med magikermisslor som kan kasta 10:e magnitudens fylgiska urladdning... "ganska häftigt va!?"...

Inte faktiskt i.m.h.o.

Ge mig istället en svag och sjuklig kragg, eller varför inte en kragg som använder sin intelligens mer än sina muskler. Jag vill inte se en människa till som växt-upp-bland-alver-och-därför-har-en-niofotsbåge... Det är gammalt och står mig upp i halsen.

Unik på unikt sätt. Inte unik som alla andra för det är ju inte... när man tänker efter... särskilt unikt.

Bail

Veteran
Det är så att Misslan som jag talar om försöjde sin familj
som magiker och på så sätt lärde sig magi.
Du har rätt i att han käpar bara när han blir forcerad till
det.

misslor är även bra kockar och underhållare har jag märkt.

Mouja

Hero

"Och alla alver är bågskyttar och bor i djupa skogar där dom sitter och sjunger i träden..."

Vi har alla en egen definition hur Mundana's varelser beter sig..

Hartland

Warrior

infoDet finns alltid undan tag, ja men som han skrev så ska lönnmördar alver vara omöjliga(så länge som man har alver) i och med deras lag om liv. Deras mentalitet och de flestas heder hindrar dom ifrån att (lönn)mörda. Med mörda menar jag kallblodigt mord av en oskyldig. Henea tvekar inte att sätta en pil i halsen på den dvärg som var dum nog att vandra in i deras revir. Mest för deras förfäders stora brott som inolverar både förbanelsen och förslavningen av henea, samt för att han inkräktar på deras mark. Ingen allemansrätt här inte... Den troligaste alv att bli lönnmördare är den som inte växt upp med alver utan i hos män. Troligen är han ett barn av människo kvinna som fått mer av alviskt påbrå i sig. Sedan så kanske hans mamma dog när han var ung varpå han började stjäla vilket var början på hans liv i undrevärden.

Allt unikt funkar. Bara man har en trovärdig förklaring. Människan med Serinenaen kanske dödade en alv med bågen och tog den med sig? Att han växt upp med alver låter fel då dessa barn oftast lämnas över för att fostras av människor. Klassiskia karaktärer kan alltid göras unika genom att ge dom en "personlighets störning" eller annan egenhet. Tex kanske den alviske vildmarks mannen kanske får klaustrofobi i städer, eller kanske [infoga standard fantasy hjälte här] har en fallenhet att [infoga slumpmässig underlighet här]. Ni hajar eller hur?

/Hartland - Som tror att Kimon vet varför alviska lönnmördare är "omöjliga" men kände för att berätta iaf och som sedan fortsatte längre än väntat.

Krille

Super Moderator
Misslor är inte byggda för att slåss

"Enligt mig.. jag har inte läst Krilles info om misslorna på ett tag, men jag tror jag har förstått det ganska rätt. De slåss inte om de inte blir tvingade till det.. "

Typ. Men det beror inte på att de har en pacifistisk läggning, utan på att de har en icke-krigisk kroppsbyggnad. Det krävs en kalasjnikov för att få en person med en nioårings kroppsbyggnad att bli någorlunda effektiv på slagfältet. Och eftersom krutvapen inte finns i Mundana ("över Marcos döda kropp") så är misslor helt enkelt inte effektiva på slagfältet, hur mycket än Hörning skriver om Smultrons osannolika och alldeles för våldsamma storlekskomplex.