Re: Folkslagen Adasier fakta
Oki det jag skriver kanske inte ÄR officielt men till ni på Neo får er tid så varför inte *ler*..
<A HREF="
http://www.geocities.com/hatten_jc/varelserEon.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/varelserEon.htm</A>
Inte så mycket men lite kött på benen..
[color:red]
Adasier</font color=red>
Utseende:
En Adasier har lätt grönaktig hy och rudimentär simhud mellan fingrar och tårna. Deras hårväxt är begränsad
till huvudet med tunn ofta fjunig skäggväxt hos männen hårfärgen är nästan alltid svart, långt och rakt.
Ögon färgerna är vanligtvis mörka färger bruna mörkgröna eller grå färger är vanliga men ibland förekommer
andra färger som blå och mörktblå nästan violetta färger.
En typiskt Adasisk man är ca 165 cm lång och väger ca 60 kg.
En typisk Adasisk kvinna är ca 160 cm lång och väger ca 50 kg
Klädsel:
Klädsel för män är ofta i fisk skinns byxor en tröja av bomull ofta röd färgad och slitstark lång jacka av ull ofta
i mörka färger mörkt grön eller mörkt blå.
Kvinnor brukar klä sig i färggranna kjolar och blus försedd och en skinnväst ofta av färggrant fisk skinn.
För de mer rika och civiliserade av Adasier är klädseln för både män och kvinnor samma som för andra
Jargier.
Vapen: Vanligaste typer av vapen som Adasier använder är spjut, knivar och enkla stridsklubbor bland
avståndsvapen så är kastspjut och slungor och blåsrör är de vapnen som de föredrar och deras krigare är kända för att ha tillgång till många farliga orm och fisk gift.
Som rustningar så används sällan annat än läder eller trälammel rustningar av den typ som man kan simma i är
en favorit bland alla träsklevande Adasier.
De mer rika Adasierna brukar försöka härma Jargiernas vapen och rustningar.
Bostad:
Träskboende Adasier brukar bo i små byar där varje hus är ett litet trähus som har har byggts på fyra träpålar
omgiven av vatten ofta ligger deras byar i närheten av en träskö där varje meter av ö används till odlingar av
ätbara grödor det är vanligt att deras hus tak har ett lager jord som de använder för att utöka sina odlings
områden med.
Flod deltaboende Adasier de som lever i flodens delta på de små sand öarna som finns där öar som sällan är
kvar i mer än några få år är huvudsakligen fiskare och lever i små skjul de har byggt på "öarna" flodpärlor är
en av de mer värdefulla tillgångar de har och de byter till sig övriga nödvändigheter genom handel med pärlor.
( flodpärlor är ofta mindre än vanliga pärlor och sällan lika vackra )
Större delen av både de Träskboende och floddelta Adasier näring kommer genom jakt av träsklevande och
havslevande djur och fiskar.
Öboende Adasier tillbringar ofta stora delar av sitt liv som fiskare och sjömän ombord Jargiska skepp eller
med att dyka efter pärlor. De öboende är även kända för att jaga haj och val från små båtar harpunerar de stora
valar som de sen seglar in till land. Vid Haj jakten använd flera olika metoder främst genom att fånga Hajen i
ett nät och långsamt trötta ut den till att segla upp i närheten av hajen och sen kasta sig beväpnad med harpun
och kniv på dess rygg. ( Metoden används faktist mot små revhajar i verkligheten, Rev haj är ungefär lika lång
som en mäniska )
Stadsboende Adasier de som flyttar till de jargiska eller Damariens städer brukar ofta sluta som infödda eller
bli utslagna av staden hårda och konstiga krav.
Adasier som bor kvar i träsket brukar kalla sina stadsboende fränder för "Mer Jargiska än Jargien".
De civiliserade Jargierna och Damariens folk brukar se ner på de mer Barbariska Adasier antagligen brukar en
stadsboende Adasier försöka stå stolt för sin kultur vilket leder till att folk hånar honom och skrattar åt honom
ofta blir det bråk där han blir den som blir straffad, Eller så sväljer Adasier sin stolthet och försöker anpassa
sig till samhället regler.
En sådan civiliserad Adasier ser de andra på med förakt och sorg och det är sällan som han/hon kan återvända
till den Adasiska samvaron.
Beteende & Kultur Samhälle:
Adasier lever i ett löst uppbyggt stamsamhälle som består av Aldrig fler än 10 storfamiljer som har en gemensam ledare. Till en storfamilj kan bara Morföräldrar, Föräldrar och döttrarnas familj.
Traditionen säger att en stam som blir större än så leder till otur och av tradition så splitras alltid en stam när
de närmar sig den förbjudna gränsen. Orsaken till att bara döttrar räknas är att man kan garantera att en kvinna har fött ett barn men man kan aldrig vara säker på vem som är fadern till ett barn.
Så för att familje namnet ska gå vidare är det viktigt att få döttrar.
Den normala ledaren i en by är ofta en vis man eller en vis kvinna som sitter hela sitt liv när den nya dör
brukar långa fester där de visa i byn tävlar emot varandra genom att sjunga sånger och berätta historier ofta är
byborna redan överens om vem de vill ha som ledare redan innan och han vinner oavsett hur bra de andra har
försökt vinna.
Enligt deras syn på att äga mark så kan ingen människa någon sin äga marken och jord man odlar kan man bara låna lite av mundana att tro att man äger mark som skaparen "Muarak" har skänkt oss torra är att förolämpa
honom.
En Adasier är av naturen en mycket bra simmare deras är kraftiga och lungor kan bättre utnyttja den luft de har
dragit i sig det leder till att de kan simma och dyka mycket djupt något deras pärlfiskare utnyttjar till fullo.
Adasier är även de enda av mundanas folk som ofta får besök av Melusin ( fiskmänniskor ) som de handlar
med och med vars hjälp de kan få tag i exotiska växter och prylar från havets botten.
Tro:
Adasier "tror" på Daak i alla fall så säger dom det men ute i träsket där Jargierna inte kan hitta och där marken
är fuktig finns fortfarande små offer lundar där Adasierna offrar små täljda statyer av sådant de vill fånga eller
döda alternativt gifta sig med.
Deras tro säger att Mundana skapades av Havets Gud "Muarak" och luftens Gudinna "Lumina"
i begynnelsen
skapade Lumina intelligens och djur men till sin fasa såg hon hur dom drunknade i hennes älskade make
och bror Muarak hav hon bad honom att skänka torra ytor till sina barn så de kunde leva och frodas,
Under protest gav Muarak med sig då han visste att Lumina var en ombytlig varelse som snart skulle
glömma bort allt det hon skapat.
Muarak såg allt som Lumina hade skapat och blev själv förtrollad av varelserna han beslöt att skänka alla
intelligenta varelser förmågan att tänka och vara varandra och gudarna trogna sen fan han sitt favorit folk
Adasierna som han valde ut och började beskydda. Lumina hade under tiden skapat fåglarna som hon
älskar över allt annat hon gav förmågan att njuta av livet och av stunden till alla de varelser som hon
skapade.
Sen finns det andra gudar som har olika betydelser men som dyrkas i mindre omfattning.
Solguden
som i begynnelsen skapade Muarak och Lumina men som sen bara har iakttagit.
Många Adasier tror att han är identiskt med Daak.
Kuzbark är den gud som det finns mest berättelser om enligt legenderna är han en gud som skapade insekterna och han har en människas överkropp och en tusenfotings bakkropp ( tänk kentaur ) Kuzbark är en gud som ofta ställer till det för andra gudar genom att han har en annorlunda syn på vad som är rätt och vad som är fel han blir ofta lurad av de andra och när det händer så blir han sorgsen och skapar en ny typ av skalbagge.
Enligt legenderna så gav han förmågan att känna sig viktig och bli arg på varandra och känna sig sorgsen åt människorna.
Ofta är Kuzbark en gud som man skrattar åt inte dyrkar.
Viktipettrar folk som tror sig vara bättre än andra kallas ofta Kuzbarks barn.
Tyvärr är namnet Kuzbark ett vanligt namn hos Dvärgarna vilket ofta leder till att Adasier börjar skratta åt dvärgen.
Den onämnbara, Skuggornas mästare, Sjukdomarnas mästare, Ondskans furste, är de namn som de
benämner den yttersta ondskan en gud som de är så rädda för att de aldrig säger han namn och då deras språk inte har ett eget skriftspråk och att skriva eller läsa namnet anses som lika farligt som att tala det eller höra det så vägrar många adasier att läsa i ett exemplar av Daak heliga texter man kan ju få höra "den onämnbaras" namn.
De jargiska Daak präster som far till området får tidigt ofta redan i Daval lära sig om Adasiernas fruktan inför den ondas namn och vägran att höra eller läsa det namnet vilket har lett till att prästerna i Daak kyrkor där Adasiern går till inte nämner den "ondes namn".
Adasier och Kragg.
Adasier och kraggbarbarerna i Khazim bergen brukar ibland sysla med byteshandel då båda folken är
teknologiskt underlägsna och båda trivs bäst i vildmark. I övrigt har både Adasier och Kragg svårt att förstå
varandras kultur och ser ofta på varandra med förakt.
Adasier och Krig.
Adasier föraktar dom som anser att man kan vinna ära genom hjälte modig eller hederlig krigsföring.
Ära går att få bara OM man vinner kriget.
De tycker det är mycket effektivare att fly än att stå kvar och slåss mot en övermakt när man kan utnyttja list
och bakhåll för att besegra övermakten..
Enligt Adasierna är det inte fel att skjuta en fiende i ryggen eller att förgifta hans mat eller döda hans djur de
använder ofta en form av gerilla krigföring alltid slå mot fienden där de är som minst beredda på att få slåss.
Deras taktik kan liknas med vattnet som långsamt äter sig in genom berg sakta nöter sönder den kraftigaste
klippa.
Egenskaper
Dyka en Adasier är byggd för att vara en skicklig dykare deras lungor är effektivare än normala människor.
Varje runda som en Adasier inte andas så får han/hon hälften så många poäng.
En normal människa får [+2] poäng syrebrist per runda en Adasier får [+1] poäng per runda vid ansträngning
så får man dubbla mängden en normal får [+4] en Adasier får [+2].
Grundegenskaper se sida 19 och sida 22 i Eon.
<A HREF="
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>