Re: De som vill ha 48 sidor misslor räcker upp en hand
Känner ett starkt behov av att skriva ett svar på denna fråga. I vanliga fall så cirkulerar jag bara här och läser allt, att det här är mitt nionde inlägg sedan det nya forumet öppnade är väl mer eller mindre ett bevis på detta.
Men för att återgå till frågan "Vill ni ha 48 sidor om misslor". Ja, det vill vi (jag vet att jag använder lite royalis plural här), antagligen så är det rätt så många andra som också gärna ser att en modul om misslor kommer ut på marknaden.
Nu när jag har klarat av den korta delen så tänker jag gå vidare till nästa. Frågan om vem som spelar missla och framför allt, varför. Ni som inte är intresserade av att läsa mina synpunkter kan trycka på "gå tillbaka" nu och läsa några andra inlägg istället.
Den eviga frågan är dock, "Varför vill någon spela missla, de är ju så töntiga". Detta har jag oftast hört från personer som spelar alver eller dvärgar, då i synnerhet ghordvärgar som alla vet är rätt så bonustäta. Fast det inträffar också när man frågar folk om de vill spela missla. Svaret man då oftast får är, de är så sötsliskiga och värdelösa.
Som jag ser det så finns det tre sorters åsiktsmänniskor om misslor. Jag generaliserar lite här men det är i alla fall i mångt och mycke så här som jag upplever det.
Första människotypen: "Det är för mycket gulligull över misslor". Dessa föredrar dock att i cirka 80-90% av fallen spela människor eftersom de har sina åsikter om andra icke-mänskliga också. Alver kallas av en kompis för "stroppiga bög-alvs-fjollor" och dvärgarna för "Egokomplex som kompleterar med ett stort skägg". Väljer bort misslan eftersom den inte är en människa.
Andra människosorten: Spelar en ras helt enkelt för att de har fastnat i det facket. Exempelvis så spelar de enbart alver eller dvärgar. Helt enkelt därför att de tycker att den rasen har en viss känsla som de andra raserna saknar. Samma sorta människor har lätt för att ofta spela antingen nästan bara män eller kvinnor. Detta av precis samma anledning som val av ras. Väljer bort misslan eftersom den rasen inte fanns när de valde sitt fack, ofta för ett flertal år sedan.
Tredje människosorten: "Vilken ras är bäst". Något som man ofta får höra från denna människa när de ska spela ett rollspel som de inte har provat tidigare. Väljer bort misslan eftersom den inte har samma styrka och tålighet som dvärgar. Inte heller har de samma bonusar som alverna. Väljer bort misslan eftersom de har minus två (-2) i str och tål, inte heller har de bonusar på rör, psy eller vil. Vilket är fallet med många alvraser.
Jag kan personligen säga att jag i allt för många år har tillhört kategori 2. Mitt intresse för alver sattes i och med DoD 91an. Sedan dess har det hängt med ända tills för bara ett år sedan. Det vill säga 7 år. Jag tänkte nu ta tillfället i akt och berätta om vad som ändrade mitt synsätt på rollspel. Det var misslorna. Efter att ha spelat som en missla så återuppstod mitt intresse för rollspel. Mycket av det som tyvärr hade gått förlorat genom åren kom tillbaka. Rollspel hade för mig blivit rätt så slentrianmässigt eftersom jag nästan hela tiden gjorde samma rollperson om och om igen. Förutom de otaliga gånger som jag var, är spelledare vill säga.
Men jag tog chansen och provade något nytt. Resultatet blev en missla som jobbade som helerska. Upplevelsen var väldigt annorlunda i jämförelse med mina tidigare karaktärer. Detta berodde nog i mångt och mycket på det faktum att den var så annorlunda i jämförelse med mina tidigare skapelser. Det var en ny ras och ett helt nytt yrke för mig.
Så jag råder alla att prova på att spela en missla. Men gör inte misstaget att försök återskapa dina vanliga karaktärer i misslaformat, gör du en ghorkrigare i misslas kropp så kommer du bli besviken. På samma sätt som du kommer at bli besviken på en sanarimagiker eller en heneálönnmördare stöpt i en misslas kroppshydda.
Men man ska för allt i världen inte ta dem för något som bara är sött och gulligt. För på vilket sätt är de det. Därför att de har spetsiga öron, samma sak gäller alver i allmänhet. Därför att de gillar musik, gäller kiriya i synnherhet. Därför att de gillar god mat, gäller alla. Kanske är det därför att de är korta, någon kanske skulle ta tillfället i akt att nu peka på heneá och dvärgarna.
Men det kanske inte för för saker de har utan saker de saknar. De har inte skägg, men det gäller även alver. De har alvernas spännst eller dvärgarnas sega kroppar, men de just nämnda raserna saknar det den andra har också. De har helt enkelt lite från många raser.
Man skulle faktiskt väldigt lätt kunna säga att misslor är som hober. Väldigt få i min omgivning kallar dock dem söta och så sliskgulliga att man inte skulle kunna spela dem. Fast misslorna är ändå annorlunda från hober.
Spela misslor, bli förvånade. Kanske på samma sätt som jag blev. De är långt ifrån bonustäta men det är inte människor heller. Misslor fyller helt enkelt sin egen nisch. Intrycket av deras gullighet får man helt enkelt skylla på grundboken.
Kallar man misslor för sliskgulliga så är man inte bara dum, man är rasist också
. På samma sätt som man skulle kunna kalla alver för stroppiga, dvärgar för smutsiga och illaluktande. Människor ska vi inte ens prata om.
Som slutord upprepar jag följande. Misslorna förtjänar en egen modul. En modul som gärna är 48 sidor lång. Skulle gärna se en på 80 men eftersom de endast är en ras och inte en uppdelning på flera vilket är fallet med alver och dvärgar så är så många sidor inte nödvändiga. En modul som täcker upp det mesta på samma sätt som hos tiraker, alver och dvärgar förtjänar de dock. Jag lovar att misslekulturen har en hel del att bjuda på, lika mycket som någon annan ras. Ta chansen och upplev något nytt, spela missla.
En av de få rollpersoner som jag har orkat skriva en grundlig och stor bakgrundshistoria till var missla. En missla som var helerska. Hon kunde inte svinga svärd som Spjuthök eller kasta magi som kunde göra Gandalf avundsjuk men i mina ögon så hade hon mer personlighet än de båda tillsammans.
- Zaiber, ny missleälskare. Ursäkta för de många stavfelen och knäppa ordföljderna. Har inte tillgång till word eller annan textredigerare just nu för att upptäcka alla felen.
Zaiber - Religion är coolt.