Nekromanti misslornas framträdande

Syeth-hd

Warrior
som nämnts i en tidigare tråd nyligen så kommer misslorna
från 2 ursprungs misslor som trillade ner från skyn (hoppas det inte blir officiellt då det låter löjligt och ologiskt, du förstår snart)
detta skulle innebära oerhörd inavel. en förklaring skulle kunna vara att dom precis som kaniner inte drabbas av inavel.

detta ger andra problem. då skulle misslorna ha en oerhörd liten genpool som det kallas. alla kommer vara lika som syskon.

om man bortser från legenden och säger att misslorna alltid funnits fast i ganska liten skala någonstans dit ingen går. det räcker inte heller. det måste finnas åtminstone 100000 (vet inte säkert men minst så här iallafall) för att rasen inte ska drabbas av liten genpool.

man kanske skulle kunna säga "OCH?" men detta skulle begränsa karaktärsskapandet då man inte skulle kunna avvika så mycket.

notera att geparder har liten genpool pga att dom var få vid ett tillfälle av okänd anledning.

Krille

Super Moderator
Vad är en "gen"?

"som nämnts i en tidigare tråd nyligen så kommer misslorna från 2 ursprungs misslor som trillade ner från skyn (hoppas det inte blir officiellt då det låter löjligt och ologiskt, du förstår snart) detta skulle innebära oerhörd inavel. en förklaring skulle kunna vara att dom precis som kaniner inte drabbas av inavel.

detta ger andra problem. då skulle misslorna ha en oerhörd liten genpool som det kallas. alla kommer vara lika som syskon."

Finns det ens gener eller genpoolar i Mundana? Förmodligen inte.

Joker

Veteran
Re: Vad är en "gen"?

Misslegynnarna..
Om man nu antar att generna trots allt existerar... även om ingen har lyckats påvisa dem i Mundana (så klart) så är det svårt för dagens moderna teorier att appliceras på en värld som domineras av magiska influx. Man skulle lätt kunna tänka sig att misslor har någon form av biotropisk affinitet som gör att de "muterar" inom vissa ramar för att undvika effekterna av inavel. Reparationsenzymerna kan vara förstärkta då mutationen blir för stark eller för svag. Jag har inte hört något om misslor och ärftliga sjukdomar... När det blir svårt att förklara saker kan man alltid vifta lite med det magiska spöet och VIPS en förklaring :gremgrin:

Misslornas bakgrund kan ha flera alternativa förklaringar... Man kan tänka sig att de ramlade ner, enligt myten, och då får man anta att något har skapat dem. Har denna gjort ett bra jobb så kan det förklara deras överlevnadstendens.
Man kan också tänka sig att misslorna har en population någonstans som överstiger den kritiska gränsen och att "skaparen" istället har plockat individer från denna och sedan tillfört nya successivt över åren.

Finns det några tecken i Mundana alls på evolution?

//Joker

Ymir

Liten kantbaron
Re: Små genpölar

det måste finnas åtminstone 100000 (vet inte säkert men minst så här iallafall) för att rasen inte ska drabbas av liten genpool.
Well, i sådana fall borde mänskligheten här på jorden lida av det problemet. Forskare tror att det uppstod en slags flaskhals i mänsklighetens utveckling i samband med Toba-supervulkanens utbrott för 150 000 (eller 75 000, källorna är motsägelsefulla) år sedan, då max ett par tusen människor överlevde. Det var också nångång då som anmodern till alla nu levande människor levde. Alla människor idag härstammar alltså från en mycket liten population på ett fåtal tusen individer, och på mödernet från en enda kvinna.

Så, måhända lider mänskligheten av liten genpöl, jag vet inte, men inte ser vi väl ut som syskon allihop? Förvisso, det har gått ofantligt mycket längre tid för oss, men ändock: om alla vi kan härstamma från samma kvinna, borde inte misslorna också kunna göra det?

- Ymir, resonerar

Syeth-hd

Warrior

Finns det ens gener eller genpoolar i Mundana? Förmodligen inte.
självklart. fast rollpersonerna kommer alldrig att upptäcka det.

en primitiv form av ärftlighetslära finns nog. "sådan far sådan son" "han har sin pappas ögon!" "vilken fet gris! den ska vi låta få många kultingar!" är ypperligt bra exempel. särskillt grisen då denne är en av mäniskan skapad art långt innan genetiken, mer eller mindre avsiktligt.

jag försöker inte säga att mundana ska ha genetik i reglerna
men jag tycker att saker och ting ska stämma överens lite ialla fall.

var dom många från början så kan man undra varför dom inte spritt ut sig i mundana tidigare, även om dom är få.

jag håller mer på joker´s förslag. att det trillade ner fler med tiden. det förklarar också varför dom kom så plötsligt. fast om man bortser från det där med celler osv. för då skulle dom läka skador snabbare. annars skulle det ta mångamånga generationer innan dom spritt sig så mycket. och då blir det inte >plötsligt< längre. bara om någon nyfiken människa utövar avancerad arkeologi. fast den är inte "uppfunnen".

tack för inlägget joker. jag tvivlar på att jag kommit på det själv.

Krille

Super Moderator

"självklart. fast rollpersonerna kommer alldrig att upptäcka det."

Vaddå "självklart"? Naturlagarna på Mundana fungerar inte som här. Det finns för det första inga atomer (ref: Mystik&Magi, angående teorin bakom alkemin; kolla i synnerhet grejerna om vibrationsriktningarna som helt sabbar den bohrska atommodellen och det periodiska systemet). Därmed så finns det inte heller molekyler, och det ger i sin tur att det inte finns någon DNA, vilket i sin tur innebär att det inte finns några gener.

En annan sak att tänka på är att folk förväntar sig att sådana saker som nekromanti går i arv. Nekromanti är en kunskap, något som inte har ett jota med gener att göra. Ändå förväntas dottern till den onda nekromantiker att bli en lika häftig nekromantiker.

Å sen har vi misslorna...

Helt uppenbart är att genetiken inte följer några jordiska lagar, och eventuella mundanska lagar är inte ens tillnärmelsevis lika de jordiska. Finns det några lagar så har de säkerligen med blandning av biotropiska fält, vilket nämns i den där tråden som jag länkar till.

"men jag tycker att saker och ting ska stämma överens lite ialla fall."

Stämma överens med vad? Mundanas naturlagar eller Jordens naturlagar?

"jag håller mer på joker´s förslag. att det trillade ner fler med tiden."

Det gör inte jag, och jag skriver modulen så jag har rätt! :gremgrin:

DarkMystic

Swordsman

Men hur kan folk få blödarsjuka eller bli albino då? Själv säger jag att det finns ärftliga karaktärs drag som sjukdomar, näsor och sånt som barnen får. Och det är bara en legend att misslorna ramlade ner från skyn eller?

Krille

Super Moderator
Arv och misslor

"Men hur kan folk få blödarsjuka eller bli albino då?"

Defekter i det biotropiska fältet, förstås.

"Själv säger jag att det finns ärftliga karaktärs drag som sjukdomar, näsor och sånt som barnen får."

Visst. Det säger jag inte emot. Vad jag säger emot är att det finns en jordisk genetik, som baseras på DNA, som baseras på kemi, som baseras på atomer, eftersom det inte finns atomer i Mundana. Någon form av egenskapsarv finns uppenbarligen, men inte enligt jordiska lagar.

"Och det är bara en legend att misslorna ramlade ner från skyn eller?"

Hur tolkar du i så fall misslornas roll i rollspelet Trollvinter?

Syeth-hd

Warrior

Vaddå "självklart"? Naturlagarna på Mundana fungerar inte som här. Det finns för det första inga atomer (ref: Mystik&Magi, angående teorin bakom alkemin; kolla i synnerhet grejerna om vibrationsriktningarna som helt sabbar den bohrska atommodellen och det periodiska systemet). Därmed så finns det inte heller molekyler, och det ger i sin tur att det inte finns någon DNA, vilket i sin tur innebär att det inte finns några gener.
aha! så det är DET som är "fusionera essens"

inga atomer, bara essenser. då är det inte ett lika stort problem längre så då kan jag kanske acceptera något sådant
som legenden.såvida inte essenserna har regler som säger något annat om ärftlighet.
nu känns det bättre.

det ger föressten ännu en anledning att updatera mystik och magi. så att dom kan förklara vad det är istället för att bara placera några formler som har med saken att göra.

Det gör inte jag, och jag skriver modulen så jag har rätt! :gremgrin:
gaah! det där var jobbigt! :gremlaugh:

genetik eller ej. jag tycker det låter trevligare.

Big Marco

Läskig

Fältstörningar. Vanligen i det biotropiska fältet (jmf "Alver" och "Cirefalier") eller i det psykotropiska fältet.

Gener och DNA är inte Mundana.

Tell

Hero
detta ger andra problem. då skulle misslorna ha en oerhörd liten genpool som det kallas. alla kommer vara lika som syskon.
... vilket i och för sig väl bara vore ett pluss? om alla misslor har någorlunda gemensamma drag, med motsvarande variationer som kan finnas i en syskonskara, så blir allt mycket lättare att förklara. Fram för den idén! Det blir en härlig krydda!

Svarte Faraonen

ром и смерть

Nej, men inavel finns bevisligen, och åberopas som förklaring till såväl sanarialvernas förhållandevis dåliga hörsel och cirefaliernas missbildningar. Hur det går till är väl inte så viktigt, huvudsaken är den att inavel finns. Om nu inte misslorna som varelser från ett annat universum lyder under andra regler än de "inhemska" alverna och cirefalierna, något som i och för sig borde gå att acceptera.

Men man kan ju också argumentera för att de misslor som förekommer i Mundana har degenererat i förhållande till de i Trollvinter, vilka om jag inte missminner mig var i besittning av en rad magiska förmågor som saknas bland Mundanas misslor.

Madon

Warrior
Re: Arv och misslor [Mild trådnappning]

Jag visste sedan tidigare att misslor kommer från trollvinter men jag har inte läst om dem i det spelet förrän nu, så jag läste kapitlet om misslor. Det väckte några frågor.

Det finns fyra sorters misslor
Vilken sort "flyttade" till Mundana?
Ett fåtal misslor, huvudsakligen kvinnor, är vingförsedda
Det låter kul, det kommer jag eventuellt låta någon missla vara :gremlaugh:. Men kommer det att finnas något officiellt om det i Eon?

Hur mycket påminner dessa misslor från originalet, och vad skiljer dem åt?
/Madon - Som tycker misslor är cooola