Nekromanti Misslyckade slag i strid

KamiFisk

Hero
Han said:
Ett av mina paradexempel för misslyckade slag är när Trinity i första Matrix sätter pistolmynningen intill en agents huvud och säger "Dodge this!" innan hon fyrar av. Vissa rollspel skulle simulera detta med förflyttnings- och point-blank-regler. Jag skulle simulera det med ett vanligt tärningsslag.

Vad hade hänt om hon misslyckats med slaget? "Klick"?

Jag kan säga att två misslyckade slag vid en point-blank-situation sker senare i filmen när Neo slåss med Agent Smith i tunnelbanan.

/Han som med trådstarten tycker att folk fokuserar för mycket på att anfallaren måste missa istället för att förklara varför motståndaren inte blir skadad och att spelskapare gärna skriver specialregler för att andra situationer (än att anfallaren missar) ska uppstå
I trinity exemplet skulle jag lösa det med.
Slå för att träffa jaha det misslyckades.

"Klick" du ser hur en patronhylsa har låst sig i matningen. Agenten stirrar på dig med ett psykotiskt leende.
Agenten rycker undan huvudet och kulan skrapar honom bara.

I närstrid brukar jag låta missar bli till earcutters. eller något ytligt skärsår. Alternativt så undviker motståndaren.

Totte

Warrior
Han said:
Ett av mina paradexempel för misslyckade slag är när Trinity i första Matrix sätter pistolmynningen intill en agents huvud och säger "Dodge this!" innan hon fyrar av. Vissa rollspel skulle simulera detta med förflyttnings- och point-blank-regler. Jag skulle simulera det med ett vanligt tärningsslag.

I ett sånt läge handlar slaget mer om ifall vapnet fungerar än skyttens skicklighet att träffa en springade och hukande person när skytten själv springer och hukar.

Beroende på kvalitet på vapen etc, slå din tärning, blir det Jam fail annars så är det automatisk kill.

Och klickar vapnet, då tar ju striden en ny vändning, nästa runda, eller samma runda ifall agenten agerar efter Trinity.

Recca

Femme Fatale
Han said:

Jag skulle antagligen gett Trinity en sådan bisarr bonus på sitt försök att träffa att missen vore helt osannolik, men misslyckades det verkligen trots att det vore typ en på fyra hundra eller nåt så skulle agenten antingen dodga även den kulan eller Trinitys vapen jamma, som andra skrivit typ.

KamiFisk

Hero
Lite osökt gjorde jag en liknande situation.
När en slp höll upp en pilbåge mot ansiktet på en rollperson som var fantabulöst duktigt på att undvika och sa "Men ducka undan det här då kattjävel".

Min spelare hade dock en enormt skön kontring på det.
"Jag tar pilen genom kinden, sen bryter jag snubbens näsben."

Rickard

Urverk speldesign
Ram said:
Han said:
/Han som med trådstarten tycker att folk fokuserar för mycket på att anfallaren måste missa istället för att förklara varför motståndaren inte blir skadad och att spelskapare gärna skriver specialregler för att andra situationer (än att anfallaren missar) ska uppstå
Det här håller jag med om. I t.ex. D&D så struntar man helt i varför man inte blir skadad utan konstaterar bara att angreppet inte gjorde ont och jag tycker i det fallet att det är en befriande abstraktion. Där klumpar man ihop rustning, sköld, skicklighet att undvika etc. i ett värde.
Kors i taket. Vi håller med varandra om något. :gremsmile: Ja, DoD och Eon har exempelvis här i Sverige skapat en uppfattning om att man måste ha träffområden då rustningar inte skyddar alla områden. Det här har inneburit att de också velat följa upp med mer regler för att sikta på olika områden.

Ett misslyckat slag skulle istället kunna bli beskrivet som att anfallet tar i rustningen som absorberar allt.

/Han som ogillar när saker och ting drar av från inkommande skada

Ram

Skev
Han said:
Kors i taket. Vi håller med varandra om något. :gremsmile:
Jo, jag såg att Lucifer var ute och handlade långkallingar.

Han said:
Ja, DoD och Eon har exempelvis här i Sverige skapat en uppfattning om att man måste ha träffområden då rustningar inte skyddar alla områden. Det här har inneburit att de också velat följa upp med mer regler för att sikta på olika områden.

Ett misslyckat slag skulle istället kunna bli beskrivet som att anfallet tar i rustningen som absorberar allt.

/Han som ogillar när saker och ting drar av från inkommande skada
Ja, det beror på vad man vill ha ut ur sin strid. DoD tyckte jag blev långsamt när alla plockade på sig alla maxade rustningsdelar de kunde och hade 95% chans att blocka. Däremot var det kul när man hade rimlig och "cool" bepansring och runt 70% CL. Då var varje slag spännande på riktigt.

Men D&D bestämmer att det är ointressant varför man missar. Finns det något spel som av sig själv gör det intressant? Lite som om man solskenstolkar DoD som egentligen ger infon:
Anfallaren missar.
Försvararen blockerar.
Anfalkaren träffar men rustningen tar smällen.

Och även via specialregler saker som:
Anfallaren missar för att det är mörkt.
Etc.