Nekromanti Mithrilsmidande

Renfield

Swordsman
I Drakar och Demoner har det så vitt jag vet (rätta mig om jag har fel) alltid varit så att bara mästersmeder med FV 20+ i smide kan smida mithril. I DoD6 har det blivit så att en person inte kan ha högre i FV än grundegenskapen som denna färdighet baseras på. Smide grundas på styrka, dvs man måste ha 20+ i styrka för att kunna smida mithril. Detta låter helt orimligt. Okej, sedan så står det såvitt jag vet inget i DoD6 om vilket FV man måste ha, bara att endast dvärgiska mästersmeder kan smida mithril. Detta löste jag så här:

Jag modifierar reglerna så att om man köper FV högre än grundegenskapen som FV:t baseras på ökar kostnaden med det dubbla. Dett gör det näst intill omöjligt för personer att få skyhöga värden utan skyhöga grundegenskaper, men är personen envis, så går det, på andras FV:s bekosnad.

Är detta bra eller dåligt? Någon som har en bättre idé?
(Jag kör med dessa modifieringar på ALLA färdigheter)

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."

jonix

Warrior
I DoD6 har det blivit så att en person inte kan ha högre i FV än grundegenskapen som denna färdighet baseras på. Smide grundas på styrka, dvs man måste ha 20+ i styrka för att kunna smida mithril.

...och...

Okej, sedan så står det såvitt jag vet inget i DoD6 om vilket FV man måste ha, bara att endast dvärgiska mästersmeder kan smida mithril.

För att anse sig vara en "mästarsmed" måste man ha ett mästarbrev (yrkesnivå: mästare, se sid 25 i boken)

Eftersom man enligt boken regler bara kan öka färdigheterna med max "5" åt gången gör att en smed på yrkesnivån "mästare" kan ha ett FV på 20 (ej inräknat alla modifikationer). Som lägst kan smeden ha ca. FV 3 vid denna nivå.

Vad säger det oss som DoD6-lirare?

Jo, eftersom det bara var dvärgiska mästersmeder som kunde bearbeta mithril så betyder väl det att de måste avlägga ett prov för att få göra det?!?. Detta prov anser jag måste vara väldigt svårt, vilket gör att smeder med yrkesnivån "mästare" och en väldigt dåligt FV i smide inte kommer att kunna klara provet, och därför inte kommer att kunna klara av/få lov att arbeta med mithril.

Säg vad du vill, men det verkar som om att du kan ha hur mycket "FV" i smide som helst, du kommer aldrig få chansen att få något mästerbrev för än du har nått yrkesnivån mästare i alla fall. Har du inte mästerbrevet är du inte någon mästersmed och då får du inte/klarar inte av att jobba med mithril.

Men, fungerar dina regler väl i er grupp... så varför ändra?

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Maggan

Swordsman
Kanske...

Jag är inte så duktig på reglerna i DoD v.6... Håller mig ifrån att lära mig dom invändigt så att det inte blir mycket tjafs vid spelandet.
Jag tycker iaf att det verkade vara en bra idé, även om jag inte är riktigt säker på min sak. Än så länge har väll inte RiotMinds några regler för hur man möjligtvis skulle kunna öka grundegenskaper (inte säkert dom får sånna heller), så det är väll rätt svårt att bli övermäktigt duktig på grejer annars (om man nu vill det)...

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."

Sårias

Veteran
Re: Kanske...

Har för mig (snarare vet) att på riotminds hemsida så har dom lagt ut alternativa regler. Där finns Hp:n med och dom kan man höja fv med. Dock har jag ändrat lite. Man får max 5 hp för att döda ett monster och andra hjältedåd ligger runt en eller två hp. Jag är extremt snål för att dom inte skall bli för mäktiga.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Falköga

Veteran
Jag tycker att det du skrev var bra, för man måste ju kunna bli så bra som man vill även om det kostar det dubbla.

//Falköga

Silke

Warrior
Tja eftersom konsten att smida mithril är hemlig så kan man anse att en icke dvärg som skall lära sig denna konst får komma på en VÄLDIGT bra historia hur det gick till, eller så får personen rollspela sig fram till det.
Det sistnämda håller en av mina spelare just på med men än sålänge har spelaren LÅNGT kvar dit. En dvärg "måste" ha en riktigt bra anledning att lära ut denna konst.
Vad är då en bra anledning? Tja att rädda dvärgens liv räcker kanske inte, det är inte alltid en anledning att man börjar lita blint på folk men kan vara en av orsakerna. Annars kan man försöka hitta ett enligt dvärgarna heligt föremål, och trots att det är värt multum med stålars skänka det till en dvärga konung... finns säkerligen fler bra exempel men har inte fler just nu.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Fett dyrt

Det är ju rätt så dyrt att höja färdigheterna ändå (spec. till höga värden) så jag vet inte om det behövs att dubbla kostnaden.

Om det blir problem med höga värden i min gruppp så improviserar tillbaka balansen. Kör en patch så att säga.../images/icons/wink.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Kitzune

Swashbuckler
<I>
"dvs man måste ha 20+ i styrka för att kunna smida mithril.
Detta låter helt orimligt."</I>

Nej. Mithril är en <B>ganska</B> hård metall, så
orimlighetsfaktorn torde inte vara så grov.

<I>
"I Drakar och Demoner har det så vitt jag vet (rätta mig om
jag har fel) alltid varit så att bara mästersmeder med FV
20+ i smide kan smida mithril"</I>

Nej, i Drakar och Demoner har det alltid varit Dvärgiska
mästersmeder som haft kunskapen om hur man tämjer mithrilen,
en hemlighet de vägrar släppa ifrån sig (nu vet ju inte
jag hur upplägget i DoD6 är men jag antar att de håller lite
på traditioner :).

<I>
"Är detta bra eller dåligt? Någon som har en bättre idé?
(Jag kör med dessa modifieringar på ALLA färdigheter)"</I>

Tycker ni om att spela så och om det fungerar är det ju bra.
Ni ska ju ha kul liksom, det är det som är viktigt (aj, klisché varning). Detta gäller även huruvida det bara är
Dvärgar som skall kunna smida mithril eller inte.
Jag har tittat lite på DoD6:ans regler och tycker de kunde
gjort dem lite smidigare och lite mindre dataspeliga, så
jag föreslår att du skaffar lite gamla DoD regler för att
istället använda dig av dem - Lite enklare och lite
smidigare (strider går fortare, det blir mer action).

"Det du inte vet har du ingen aning om"

Renfield

Swordsman
Det är väl inte främst styrkan, utan mer tekniken som gör att man kan smida Mithril. Dessutom är det än skillnad på styrka och hårdhet hos metaller och hantverk. Har man för hårt stål går det av utan vidare. Så mithril borde väl vara mer starkt än hårt?

Det var dvärgiska mästersmeder jag menade, och inte smeder i allmänhet... Dvärgiska smeder med FV 20+...

Ursäkta oklarheten...

Sindlast

Veteran
I DoD -91 så kan även alver smida mithril... Mer om detta kan man läsa i boken Alver...
(De är jävligt duktiga också!!)

Hasse

Hero
glöm inte...

Att även Fv:et står för en viss kunskapsnivå. De är fem stycken så kombinerar man detta med jonix förslag angående yrkesnivåerna så kan det vara så att för att klara mästarprovet för att få smida med Mithril så krävs det att man är på YN mästare samt att man befinner sig på minst kunskapsnivån Utmärkt för färdigheten smide.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Renfield

Swordsman
Men det var en fet tabbe att ge ut sånt material. Alver är inte sådana, och själva grejen med mithril och dvärgar är just att bara dvärgar kan smida mithril...

Hatar grottalverna...

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>I DoD6 har det blivit så att en person inte kan ha högre i FV än grundegenskapen som denna färdighet baseras på.</EM>"
Är inte det när man <EM>skapar</EM> en rollperson? Om man nu vill vara mästersmed från början så varför är smeden ute och äventyrar? Och varför vara smed? Det tar ju tid att göra nå't vettigt, dessutom måste man ha en smedja. Bra regel du kom på annars.

Själv undrar jag över t.ex. vapnens modifieringar. Mithrill ger en mod. på vapnet, men det gör även smidje och man måste ju vara "mäster" på området för att kunna bearbeta den. Hur funkar <EM>det</EM> eg.?

"<EM>Nej. Mithril är en <B>ganska</B> hård metall</EM>"
Järn är väl tåligt det med? Vill man ha mithrill lite mjukare värmer man det väl mer? Själv är inte jag precis en mästersmed, jag vet faktiskt ingenting om smidje..

/[color:green]Han</font color=green> som inte bryr sig om smidje över huvude taget

Runde Rolf

Swordsman
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>"I DoD6 har det blivit så att en person inte kan ha högre i FV än grundegenskapen som denna färdighet baseras på."
Är inte det när man skapar en rollperson?<p><hr></blockquote><p>Nej det gäller alltid, inte en så dum regel eftersom alla bör ha en gräns för sina förmågor. Förhindrar också att du annars skulle kunna ha 32 i FV eller hur?

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com

Feuflux

omjonasson.se
Men det var en fet tabbe att ge ut sånt material. Alver är inte sådana, och själva grejen med mithril och dvärgar är just att bara dvärgar kan smida mithril...

Håller med. Mithril är dvärgarnas metall. I boken Alver så har alverna fått en egen skum metall, kommer inte ihåg vad den heter nu. De får hålla sig till den istället...

//[color:red]Feuflux
"Frågan är inte vad jag kan göra för dom, det är vad dom kan göra för mig."</font color=red>

Carilion

Veteran
Alvernas metall är väl då galvorn, speltekniskt ca dubbelt så bra som mithril. Å andra sidan rätt ovanligt, jag har för mig att endast tre (3) mörkeralviska smeder har kunskapen som krävs för det smidet...

/ Carilion
"Ju mer du dricker, dess mindre vet du, vart ditt vett tar vägen" - Hávamál

Hasse

Hero
Alvmetall känns fel.

Måste säga att att en alvmetall som galvorn känns fel, det som Alver skall vara bra på är att tillverka bågar i ovanliga träslag som ger bågen extra fördelar jämfört med bågar i vanliga träslag. Därmed inte sagt att alver inte kan hantera metall ellar kan smida, det är bara det att de är inte bättre i det än t.ex. människan.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-04-28 20:50.</EM></FONT></P>