I Drakar och Demoner har det så vitt jag vet (rätta mig om jag har fel) alltid varit så att bara mästersmeder med FV 20+ i smide kan smida mithril. I DoD6 har det blivit så att en person inte kan ha högre i FV än grundegenskapen som denna färdighet baseras på. Smide grundas på styrka, dvs man måste ha 20+ i styrka för att kunna smida mithril. Detta låter helt orimligt. Okej, sedan så står det såvitt jag vet inget i DoD6 om vilket FV man måste ha, bara att endast dvärgiska mästersmeder kan smida mithril. Detta löste jag så här:
Jag modifierar reglerna så att om man köper FV högre än grundegenskapen som FV:t baseras på ökar kostnaden med det dubbla. Dett gör det näst intill omöjligt för personer att få skyhöga värden utan skyhöga grundegenskaper, men är personen envis, så går det, på andras FV:s bekosnad.
Är detta bra eller dåligt? Någon som har en bättre idé?
(Jag kör med dessa modifieringar på ALLA färdigheter)
"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
Jag modifierar reglerna så att om man köper FV högre än grundegenskapen som FV:t baseras på ökar kostnaden med det dubbla. Dett gör det näst intill omöjligt för personer att få skyhöga värden utan skyhöga grundegenskaper, men är personen envis, så går det, på andras FV:s bekosnad.
Är detta bra eller dåligt? Någon som har en bättre idé?
(Jag kör med dessa modifieringar på ALLA färdigheter)
"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."