Nekromanti Mitt CoC-system behöver kategorier!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sen några år skissat på ett alternativt system för Call of Cthulhu. I grunden är det inspirerat av Trail of Cthulhu, men dess stora "selling point" är insanitysystemet.

Systemet i korthet:
- Varje varelse får ett antal kategorier. Till exempel "flygande" eller "slemmig" eller "människoliknande".
- Spelledaren har ett hemligt "spelarformulär" där det bland annat finns utrymme att skriva ner monster rollpersonen träffar på samt de kategorier monster kan tillhöra. Rimligen är detta format som nåtslags tabell, där man kan föra in flera rollpersoner.
- Varje gång en rollperson träffar på en varelse, så noteras detta. Varelsen skrivs ner (namn).
- Dessutom skriver SL ner, för varje rollperson, hur många gånger man träffat på något av varje kategori. Har man träffat tre flygande saker så står det "3" (eller kanske "III") bredvid "Flygande".
- Ju fler gånger man stött på samma varelse, desto tydligare ser man den. Första gången ser man den inte alls; det blir bara ett hopp i berättelsen - man får minnesförlust. Psyket fixar det inte.
- Ju fler streck man har i en och samma kategori, desto mer förvrider spelledaren sina beskrivningar av verkligheten relaterat till den kategorin. Har man till exempel sett många flygande monster så kommer SL att beskriva olycksbådande korpar, känslan av att bli krafsad i håret av något flygande, kanske att man känner sig iakttagen när man går utomhus under öppen himmel...

Målet med systemet är att ge spelarna samma obehagliga upplevelse av att man inte riktigt kan lita på sina sinnen, som jag föreställer mig att de som blir tokiga på mythosvis borde bli. SL blir alltså en otillförlitlig berättare; man kan inte längre lita på hens beskrivningar.

Det finns lite mer också, och ett par finesser att bygga till (som att antalet monster man sett spelar in, och sätt att bemästra symptomen genom att t.ex undvika vissa saker eller skaffa sig vissa rutiner...). men det är grunden.

Nu skulle jag vilja snygga till det här. Mer specifikt vill jag ha kategorier; förslag på sådana uppskattas.

En bra kategori:
- Är fantasikittlande. "Flygande" eller "slemmig" är egentligen ruskigt dåliga. Eller "Flygande" kanske funkar... Annat namn, mer poetiskt/kittlande?
- Har några lättfattliga och konkret användbara tips, men som ändå inte är såpass specifika att spelarna omedelbart fattar att när SL beskriver sånt, så är det inte på riktigt.

Vad tycker ni?

Ett par exempel då:

Fågel/fladdermusliknande
- Olycksbådande korpar, betraktande ugglor och andra fåglar
- Känslan av att vara betraktad uppifrån; framför allt under bar himmel
- Fjädrar, dun, balonger och annat relaterat ges en extra emotionell laddning i beskrivningen (mäktig/skrämmande/olycksbådande) eller bara udda eller inkorrekt beskrivning.

Insekter
- Svärmar av insekter på avstånd.
- Enstaka insekter på oväntade ställen. Mellan sidorna i en bok, bakom någons öra.
- Ljudet av insekter som surrar, framför allt när det är mörkt.
- Känslan av att människor som bär solglasögon gör det för att dölja facettögon

Död
- Lukt av förruttnelse
- De egna kroppsdelarna uppfattas som sjukliga, bleka - i extrema fall drabbade av nekros.
- Saker beskrivs i termer av hur de relaterar till döda släktingar eller vänner. "Precis en sådan där hatt som din gamle morbror Georg hade innan han dog av kräfta"

Människoliknande
- Människor får extra fingrar, udda ögonfärg eller andra kroppsliga defekter ingen verkar lägga märke till.
- Känslan av att personer man möter inte är riktiga människor. Lite för vaxartad hy, lite för djupa skuggor.

Udda vinklar
- Felbedömer avstånd och storlekar
- Väggar och tak och golv buktar inåt, framför allt i trånga utrymmen.

Jag måste erkänna mig halvdåligt bevandrad i Call of Cthulhus underliga flora och fauna; jag vet ju liksom bara vilka kategorier jag behöver för att beskriva grejerna i Tatters of the King. Och vilka jag kan tänka mig att jag skulle vilja ha, baserat på min högst personliga känsla för vilken skräck jag vill ha ut från CoC. Ni kan nog mythosen bättre; vilka drag är gemensamma för många monster?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Cool idé.

Det knepiga är ju som du säger att monstren i Call of Cthulhu ofta har väldigt olika och obeksrivbara utseenden och egenskaper.

MEN ... jag har ju Petersen'r Field Guide och där har de gjort ett klassificeringsschema som innehåller följande (grovt översatta av mig på flygande fot, tjolahoppsan-läge på många av dem):

Osynlig
Pipande
Skrattande
Formlös
Fast
Maskliknande
Vingar
Tentakler
Huvud
Sfärer
Konisk
Benlös
Jättestor
Gigantisk
Plastisk form
Två ben
Flera ben
Form av rök
Bakben gjorda för att hoppa
Inte mycket större än en människa
Huvud som en bläckfisk
Klor
Drag av häst
Skinn
Svart hud
Rosa
Lik ett skaldjur
Hovar
Ögon på stjälk
Ögon
Grön
Tassar
Bor i havet
Flytande
Mun
Form av rök

Jag gillar tanken och började direkt fundera på om det är nått man kan använda i t.ex. Stormbringer eller annan fantasy.

/M

krank

Magnus Seter said:
Cool idé.
Tack. Det tycker jag också =)

Det knepiga är ju som du säger att monstren i Call of Cthulhu ofta har väldigt olika och obeksrivbara utseenden och egenskaper.

Magnus Seter said:
MEN ... jag har ju Petersen'r Field Guide och där har de gjort ett klassificeringsschema som innehåller följande (grovt översatta av mig på flygande fot, tjolahoppsan-läge på många av dem):
Lysande! Jag tänker mig att man kan generalisera en del; till exempel borde "ögon" och "ögon på stjälk" kunna slås ihop, eventuellt med andra mindre kroppsliga deformiteter.

Funderingar på ihopslagna och delvis expanderade:

Onaturlig form:
Osynlig/Formlös/Form av rök/Plastisk form/Maskliknande

Underliga ljud
Pipande/Skrattande

Akvatisk
Lik ett skaldjur/Bor i havet

Insektoid
Flera ben/insektoid/Bakben gjorda för att hoppa(gräshoppa?)

Octoid (Octopoid?)
Huvud som en bläckfisk/Tentakler/Ögon på stjälk

Underliga färger
Skinn/Svart hud/Rosa/Grön

Udda vinklar/former
Sfärer/Konisk/Underlig geometri

Storlek
Jättestor/Gigantisk/Pytteliten

Fågellik
Vingar/Flygande

Lik ett djur
Drag av häst/Hovar/tassar/Klor (Djurlik)

Död
Odöda, lik, fruktansvärda skador etc

Människoliknande
Not-quite-human...

Vad tror du om dem?

Jag har gärna ganska få kategorier, för jag gillar att det finns en bredd av upplevelser som kan resultera av varje monster. Även om det man såg var en människoliknande sak fast med gräshoppeben snarare än något rent insektslikt, så kan man fortfarande få problemet med ett ständigt surrande som av flugor... Hjärnan kan få associera fritt, det blir mindre kontroll över det egna sinnet, mindre att man logiskt kan pussla ihop grejer.

Men som sagt, mycket bra grejer! Precis den sorts uppmuntran/exempel jag behövde.

Tyr

Hero
Nu är du ju nästan klar känns det som, men när jag försökte klassificera varelserna i CoC-boken så kom jag fram till följande kategorier. Allt baserat på vilket attribut jag lade märke till först.

Bestialisk (varelse med bestialiska drag eller främmande djur)
Flygande (varelse präglad av dess flygförmåga)
Formlös (varelse utan form eller varelse som är extremt formbar)
Förvriden (varelse som ser ut som ett förvridet djur, människa och växt
Humanoid (humanoid varelse som ut att vara en egen ras snarare än förvriden)
Odöd (djur eller människa som återvänt från de döda)
Oktopoid (tentakler!)
Udda (vad fan är det där?)
Vidrig (varelse med starkt äckligt attribut)

Det är ju egentligen rätt likt det du har kommit fram till. Jag gillar din "underliga ljud"-kategori som jag inte har med alls. Allt som allt gillar jag dina kategorier men jag skulle nog gjort listan ännu kortare.

krank

Tyr said:
Allt som allt gillar jag dina kategorier men jag skulle nog gjort listan ännu kortare.
Jag också. Det är ju ett utkast =)

men vi får se. Jag vill inte blanda ihop för mycket heller.

Känns bra att kategorierna påminner om varandra, det betyder att jag är på rätt spår. Jag gillar "bestialisk" som kategori, samtidigt som jag gillar "djurlik". Jag hade tänkt koppla "djurlik" till att man får konstiga idéer om vanliga djur man ser och så. fast det kanske man kan koppla till bestialisk också? Tål att tänkas på.

Jag tänker mig också att SL-formuläret ska ha flera rader med "tomma" kategorier, och att reglerna uppmanar till att man hittar på kategorier själv.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Skräckifiera kategorierna

krank said:
Magnus Seter said:
Funderingar på ihopslagna och delvis expanderade:
I stort gillar jag sammanslagningar. Det svåraste är att få dem att ge skräckkänsla.

Jag tänker t.ex. på "Storlek".

"Pytteliten" är en bra kategori, men om det står "pytteliten" på karaktärsbladet så tas skräckkänslan ned litegrann.

"Onaturlig form" funkar bra. "Fågellik" är i samma svåra läge som "Djurlik". Spelaren kommer att skämta "jag har sett en död fågel hö hö hö".

Särskilt om man spelar med Storuggla.

För att ge lite mer rörelse på tankarna, kanske du ska fundera på att tvångskategorisera enligt följande:

Form
Storlek
Förflyttning
Stank
Lyskraft
Attacker
Ljud
Färg
Livskvalitet

Den sista är ett skämt, men typ "död" eller nått sånt hamnar där under.

Kolla med underkategorierna om det blir någon skillnad eller om du hittar nya sätt att se på det hela med ovanstående "huvudkategorier".

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Interssanta kategorier

Tyr said:
Bestialisk (varelse med bestialiska drag eller främmande djur)
Flygande (varelse präglad av dess flygförmåga)
Formlös (varelse utan form eller varelse som är extremt formbar)
Förvriden (varelse som ser ut som ett förvridet djur, människa och växt
Humanoid (humanoid varelse som ut att vara en egen ras snarare än förvriden)
Odöd (djur eller människa som återvänt från de döda)
Oktopoid (tentakler!)
Udda (vad fan är det där?)
Vidrig (varelse med starkt äckligt attribut)
Vad jag gillar med din lista är att den känns "skräckigare". Kanske för att det är lättare om man har övergripande kategorier där krank hade lite mer detaljerade.

"Udda" är genialiskt. Men den lär fyllas i ganska snabbt.

"Ni möter en gubbe på stan. Han klär sig lite ... UDDA! Kryssa i skräckkategorin, meatbags!" :gremgrin:

"Bestialisk" är klockren. "Förvriden" är bra också.

/Magnus

krank

Re: Skräckifiera kategorierna

Magnus Seter said:
"Pytteliten" är en bra kategori, men om det står "pytteliten" på karaktärsbladet så tas skräckkänslan ned litegrann.
Spelaren kommer inte, i mitt system, att se kategorierna. Någonsin. De finns bara på SL-formuläret, och är enbart en hjälp för SL att, dolt för spelarna, förändra sina beskrivningar.

Jag ska dock fundera lite ytterligare...

krank

Re: Skräckifiera kategorierna

Magnus Seter said:
Form
Storlek
Förflyttning
Stank
Lyskraft
Attacker
Ljud
Färg
Livskvalitet
Det där ser ut som bra kategorier eller kanske snarare saker man ska beskriva hos varje varelse, men inte lika klockrent när målet är att ge SL kategorier att hämta skräckfyllda upplevelser och förvridna beskrivningar ur. Tänker jag mig.

krank

• Onaturlig form
  • Underliga ljud
  • Akvatisk
  • Insektsliknande
  • Bläckfiskliknande
  • Underliga färger
  • Udda vinklar/former
  • Onaturlig storlek
  • Fågelliknande
  • Djurliknande