Jag har sen några år skissat på ett alternativt system för Call of Cthulhu. I grunden är det inspirerat av Trail of Cthulhu, men dess stora "selling point" är insanitysystemet.
Systemet i korthet:
Målet med systemet är att ge spelarna samma obehagliga upplevelse av att man inte riktigt kan lita på sina sinnen, som jag föreställer mig att de som blir tokiga på mythosvis borde bli. SL blir alltså en otillförlitlig berättare; man kan inte längre lita på hens beskrivningar.
Det finns lite mer också, och ett par finesser att bygga till (som att antalet monster man sett spelar in, och sätt att bemästra symptomen genom att t.ex undvika vissa saker eller skaffa sig vissa rutiner...). men det är grunden.
Nu skulle jag vilja snygga till det här. Mer specifikt vill jag ha kategorier; förslag på sådana uppskattas.
En bra kategori:
- Är fantasikittlande. "Flygande" eller "slemmig" är egentligen ruskigt dåliga. Eller "Flygande" kanske funkar... Annat namn, mer poetiskt/kittlande?
- Har några lättfattliga och konkret användbara tips, men som ändå inte är såpass specifika att spelarna omedelbart fattar att när SL beskriver sånt, så är det inte på riktigt.
Vad tycker ni?
Ett par exempel då:
Fågel/fladdermusliknande
- Olycksbådande korpar, betraktande ugglor och andra fåglar
- Känslan av att vara betraktad uppifrån; framför allt under bar himmel
- Fjädrar, dun, balonger och annat relaterat ges en extra emotionell laddning i beskrivningen (mäktig/skrämmande/olycksbådande) eller bara udda eller inkorrekt beskrivning.
Insekter
- Svärmar av insekter på avstånd.
- Enstaka insekter på oväntade ställen. Mellan sidorna i en bok, bakom någons öra.
- Ljudet av insekter som surrar, framför allt när det är mörkt.
- Känslan av att människor som bär solglasögon gör det för att dölja facettögon
Död
- Lukt av förruttnelse
- De egna kroppsdelarna uppfattas som sjukliga, bleka - i extrema fall drabbade av nekros.
- Saker beskrivs i termer av hur de relaterar till döda släktingar eller vänner. "Precis en sådan där hatt som din gamle morbror Georg hade innan han dog av kräfta"
Människoliknande
- Människor får extra fingrar, udda ögonfärg eller andra kroppsliga defekter ingen verkar lägga märke till.
- Känslan av att personer man möter inte är riktiga människor. Lite för vaxartad hy, lite för djupa skuggor.
Udda vinklar
- Felbedömer avstånd och storlekar
- Väggar och tak och golv buktar inåt, framför allt i trånga utrymmen.
Jag måste erkänna mig halvdåligt bevandrad i Call of Cthulhus underliga flora och fauna; jag vet ju liksom bara vilka kategorier jag behöver för att beskriva grejerna i Tatters of the King. Och vilka jag kan tänka mig att jag skulle vilja ha, baserat på min högst personliga känsla för vilken skräck jag vill ha ut från CoC. Ni kan nog mythosen bättre; vilka drag är gemensamma för många monster?
Systemet i korthet:
- Varje varelse får ett antal kategorier. Till exempel "flygande" eller "slemmig" eller "människoliknande".
- Spelledaren har ett hemligt "spelarformulär" där det bland annat finns utrymme att skriva ner monster rollpersonen träffar på samt de kategorier monster kan tillhöra. Rimligen är detta format som nåtslags tabell, där man kan föra in flera rollpersoner.
- Varje gång en rollperson träffar på en varelse, så noteras detta. Varelsen skrivs ner (namn).
- Dessutom skriver SL ner, för varje rollperson, hur många gånger man träffat på något av varje kategori. Har man träffat tre flygande saker så står det "3" (eller kanske "III") bredvid "Flygande".
- Ju fler gånger man stött på samma varelse, desto tydligare ser man den. Första gången ser man den inte alls; det blir bara ett hopp i berättelsen - man får minnesförlust. Psyket fixar det inte.
- Ju fler streck man har i en och samma kategori, desto mer förvrider spelledaren sina beskrivningar av verkligheten relaterat till den kategorin. Har man till exempel sett många flygande monster så kommer SL att beskriva olycksbådande korpar, känslan av att bli krafsad i håret av något flygande, kanske att man känner sig iakttagen när man går utomhus under öppen himmel...
- Spelledaren har ett hemligt "spelarformulär" där det bland annat finns utrymme att skriva ner monster rollpersonen träffar på samt de kategorier monster kan tillhöra. Rimligen är detta format som nåtslags tabell, där man kan föra in flera rollpersoner.
- Varje gång en rollperson träffar på en varelse, så noteras detta. Varelsen skrivs ner (namn).
- Dessutom skriver SL ner, för varje rollperson, hur många gånger man träffat på något av varje kategori. Har man träffat tre flygande saker så står det "3" (eller kanske "III") bredvid "Flygande".
- Ju fler gånger man stött på samma varelse, desto tydligare ser man den. Första gången ser man den inte alls; det blir bara ett hopp i berättelsen - man får minnesförlust. Psyket fixar det inte.
- Ju fler streck man har i en och samma kategori, desto mer förvrider spelledaren sina beskrivningar av verkligheten relaterat till den kategorin. Har man till exempel sett många flygande monster så kommer SL att beskriva olycksbådande korpar, känslan av att bli krafsad i håret av något flygande, kanske att man känner sig iakttagen när man går utomhus under öppen himmel...
Målet med systemet är att ge spelarna samma obehagliga upplevelse av att man inte riktigt kan lita på sina sinnen, som jag föreställer mig att de som blir tokiga på mythosvis borde bli. SL blir alltså en otillförlitlig berättare; man kan inte längre lita på hens beskrivningar.
Det finns lite mer också, och ett par finesser att bygga till (som att antalet monster man sett spelar in, och sätt att bemästra symptomen genom att t.ex undvika vissa saker eller skaffa sig vissa rutiner...). men det är grunden.
Nu skulle jag vilja snygga till det här. Mer specifikt vill jag ha kategorier; förslag på sådana uppskattas.
En bra kategori:
- Är fantasikittlande. "Flygande" eller "slemmig" är egentligen ruskigt dåliga. Eller "Flygande" kanske funkar... Annat namn, mer poetiskt/kittlande?
- Har några lättfattliga och konkret användbara tips, men som ändå inte är såpass specifika att spelarna omedelbart fattar att när SL beskriver sånt, så är det inte på riktigt.
Vad tycker ni?
Ett par exempel då:
Fågel/fladdermusliknande
- Olycksbådande korpar, betraktande ugglor och andra fåglar
- Känslan av att vara betraktad uppifrån; framför allt under bar himmel
- Fjädrar, dun, balonger och annat relaterat ges en extra emotionell laddning i beskrivningen (mäktig/skrämmande/olycksbådande) eller bara udda eller inkorrekt beskrivning.
Insekter
- Svärmar av insekter på avstånd.
- Enstaka insekter på oväntade ställen. Mellan sidorna i en bok, bakom någons öra.
- Ljudet av insekter som surrar, framför allt när det är mörkt.
- Känslan av att människor som bär solglasögon gör det för att dölja facettögon
Död
- Lukt av förruttnelse
- De egna kroppsdelarna uppfattas som sjukliga, bleka - i extrema fall drabbade av nekros.
- Saker beskrivs i termer av hur de relaterar till döda släktingar eller vänner. "Precis en sådan där hatt som din gamle morbror Georg hade innan han dog av kräfta"
Människoliknande
- Människor får extra fingrar, udda ögonfärg eller andra kroppsliga defekter ingen verkar lägga märke till.
- Känslan av att personer man möter inte är riktiga människor. Lite för vaxartad hy, lite för djupa skuggor.
Udda vinklar
- Felbedömer avstånd och storlekar
- Väggar och tak och golv buktar inåt, framför allt i trånga utrymmen.
Jag måste erkänna mig halvdåligt bevandrad i Call of Cthulhus underliga flora och fauna; jag vet ju liksom bara vilka kategorier jag behöver för att beskriva grejerna i Tatters of the King. Och vilka jag kan tänka mig att jag skulle vilja ha, baserat på min högst personliga känsla för vilken skräck jag vill ha ut från CoC. Ni kan nog mythosen bättre; vilka drag är gemensamma för många monster?